2324
Sök

Den stora extraljus tråden

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2012
#441
henrikgasar skrev:
MammDiin skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Haha ja de var nypriset, köpte dom bara för o testa om det blev bra.

Ja det var billigt om man exempelvis jämför med märkes grejer, där redan xenonlampor som kostar tre gånger så mycket.

Och jag som tyckte mina 2 st xenonkit 55w från VME för 1050kr var billiga.

Men så funkar mina kanon smile

Jo jag får nog beställa från vvme, så kanske även ljusbilden blir bättre:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

49 Inlägg
3 mars 2012
#442
Någon vänlig själ som kan slänga upp en bra film på kall uppstartstid på speedstarter xenonkit.
Eller hur lång tid ni uppskattar uppstartstiden.

Ex mina vme 55w xenonkit tar lätt ca 10 sec innan full styrka

2 624 Inlägg
3 mars 2012
#443
http://www.youtube.com/watch?v=31yYdNyilOE
här är gamla extraljusena med 55w speedstarter.. smile
Senast redigerat av martinn (3 mars 2012)


Meldem
4 137 Inlägg
3 mars 2012
#444
marwin_of_sweden skrev:
henrikgasar skrev:
MammDiin skrev:

Ja det var billigt om man exempelvis jämför med märkes grejer, där redan xenonlampor som kostar tre gånger så mycket.

Och jag som tyckte mina 2 st xenonkit 55w från VME för 1050kr var billiga.

Men så funkar mina kanon smile

Jo jag får nog beställa från vvme, så kanske även ljusbilden blir bättre:)

Vill inte varna dig eller så, för jag gillar VVME, har själv mina nuvarande där ifrån, har köpt totalt 3 kit till mig, och 1 till farsan. Det är på senare tid som mina har börjat krångla, bla en defekt lampa sen en ballast som vägrar starta.

Fast å andra sidan, eftersom dom tillverkar så sjukt mycket, så är det klart att det blir många måndagsexemplar smile

Men dom har bra support, svarar snabbt på supporten oxå !


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2012
#445
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:
henrikgasar skrev:

Och jag som tyckte mina 2 st xenonkit 55w från VME för 1050kr var billiga.

Men så funkar mina kanon smile

Jo jag får nog beställa från vvme, så kanske även ljusbilden blir bättre:)

Vill inte varna dig eller så, för jag gillar VVME, har själv mina nuvarande där ifrån, har köpt totalt 3 kit till mig, och 1 till farsan. Det är på senare tid som mina har börjat krångla, bla en defekt lampa sen en ballast som vägrar starta.

Fast å andra sidan, eftersom dom tillverkar så sjukt mycket, så är det klart att det blir många måndagsexemplar smile

Men dom har bra support, svarar snabbt på supporten oxå !

Ajdå, men har dom bara bra support och de inte är nåra problem att få grejerna utbytta så är det ju ändå lugnt.
Xenonkungen går bort direkt, 3 av ballasterna jag har köpt därifrån har börjat brinna.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 624 Inlägg
3 mars 2012
#446
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Jo jag får nog beställa från vvme, så kanske även ljusbilden blir bättre:)

Vill inte varna dig eller så, för jag gillar VVME, har själv mina nuvarande där ifrån, har köpt totalt 3 kit till mig, och 1 till farsan. Det är på senare tid som mina har börjat krångla, bla en defekt lampa sen en ballast som vägrar starta.

Fast å andra sidan, eftersom dom tillverkar så sjukt mycket, så är det klart att det blir många måndagsexemplar smile

Men dom har bra support, svarar snabbt på supporten oxå !

Ajdå, men har dom bara bra support och de inte är nåra problem att få grejerna utbytta så är det ju ändå lugnt.
Xenonkungen går bort direkt, 3 av ballasterna jag har köpt därifrån har börjat brinna.

utveckla detta? började dom bokstavligt talat BRINNA? neutral


2 041 Inlägg
3 mars 2012
#447
Konstigt när det inte finns något eftermarknadskit som når full styrka vid kall uppstart på 1-3 sekunder...
För de flesta original ligger ju inom de tiderna.

152 Inlägg
4 mars 2012
#448
sitter och kollar lite xenonkit nu och har lyckats få fram 2 olika humanhabit hemsidor fast som liknar varandra... jag såg på blocket att humanhabit hade schyssta priser på ett kit jag var intresserad av men ja kom in på humanhabit.nu istället för humanhabit.se? Och de ja undrar då, är det någon skillnad förutom att ena sidan har billigare kit? är lite skeptisk till den sidan som ja tycker verkar vara nån slags kopia av vanliga humanhabit.se Kanske jag har missat något? verkar lite lurigt tycker jag iallafall.

Forummoderator
26 375 Inlägg
4 mars 2012
#449
MammDiin skrev:
Konstigt när det inte finns något eftermarknadskit som når full styrka vid kall uppstart på 1-3 sekunder...
För de flesta original ligger ju inom de tiderna.

Finns det några xenonlampor av typen 55 till 100w, som sitter original på nån bil..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 041 Inlägg
4 mars 2012
#450
Mack skrev:
MammDiin skrev:
Konstigt när det inte finns något eftermarknadskit som når full styrka vid kall uppstart på 1-3 sekunder...
För de flesta original ligger ju inom de tiderna.

Finns det några xenonlampor av typen 55 till 100w, som sitter original på nån bil..?

Är väl bara 35w som är lagligt.
Man får ju inte heller ha 100w halogen på bilen.
Men Philips har en 50w xenonlampa, och Osram har väl också ballast och lampa med mera effekt.
Men det är inget som används original i bilar vad jag vet.
Senast redigerat av MammDiin (4 mars 2012)

Forummoderator
26 375 Inlägg
4 mars 2012
#451
MammDiin skrev:
Mack skrev:
MammDiin skrev:
Konstigt när det inte finns något eftermarknadskit som når full styrka vid kall uppstart på 1-3 sekunder...
För de flesta original ligger ju inom de tiderna.

Finns det några xenonlampor av typen 55 till 100w, som sitter original på nån bil..?

Är väl bara 35w som är lagligt.
Man får ju inte heller ha 100w halogen på bilen.
Men Philips har en 50w xenonlampa, och Osram har väl också ballast och lampa med mera effekt.
Men det är inget som används original i bilar vad jag vet.

Precis.
Så det är nog inte så konstigt att det xenon som sitter original, kan ha så mycket snabbare uppstart när det skiljer så mycket mellan original och det folk tenderar till att..ja..byta till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 mars 2012
#452
martinn skrev:
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:

Vill inte varna dig eller så, för jag gillar VVME, har själv mina nuvarande där ifrån, har köpt totalt 3 kit till mig, och 1 till farsan. Det är på senare tid som mina har börjat krångla, bla en defekt lampa sen en ballast som vägrar starta.

Fast å andra sidan, eftersom dom tillverkar så sjukt mycket, så är det klart att det blir många måndagsexemplar smile

Men dom har bra support, svarar snabbt på supporten oxå !

Ajdå, men har dom bara bra support och de inte är nåra problem att få grejerna utbytta så är det ju ändå lugnt.
Xenonkungen går bort direkt, 3 av ballasterna jag har köpt därifrån har börjat brinna.

utveckla detta? började dom bokstavligt talat BRINNA? neutral

Japp, ett av dom tre brann bokstavligen. Två av dom hann bara ryka innan jag bröt strömmen.
Den första ballasten Började det fräsa i och ryka vid första uppstarten i bilen.
Jag han som tur va se att det rök och hann slå av strömbrytaren.
Den andra började ryka efter att den varit monterad i bilen i ca 2månader. Även den här gången hann jag se röken och bryta strömmen.
Tredje gången hände det när jag hade hittat ett par gamla extraljus i garaget som jag skulle testa hur dom lös med xenon.
Så jag kopplade ballasten direkt på ett bilbatteti i garaget, med säkring på kabeln såklart.
Slog på strömbrytaren och stod och lös med extraljuset ut mot trädgården och kollade hur det lös, efter ca två minuter började ballasten ryka. Den här gången tänkte jag att jag skulle se vad som hände om jag inte stängde av så jag fortsatte fast det rök om balladsten.
Det rök mer och mer, tillslut slocknade lampan som faktiskt fortsatt lysa ett tag.
När det hade kommit rök om ballasten i ca 40sek så började den faktiskt brinna med lågor!
Då slog jag av strömmen och slängde den i en hink vatten, kollade säkringen och den var fortfarande hel!

Den här gången i garaget var ballasten som sagt kopplad på ett löst batteri, bara + - och en 10A säkring på plus kabeln så inget kan ha varit fel kopplat.

Det är svårt att märka att dom börjar ryka om dom är monterade t.ex. i motorrummet, efter som att lampan fortsätter lysa en stund ändå, och säkringarna går inte heller som sagt.
Man kan ju tänka sig vad som skulle kunna hända.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 041 Inlägg
4 mars 2012
#453
Men varför kan inte något ''företag'' som gör eftermarknads fixa ballaster med snabbare uppstart?
Antar att ena orsaken kan vara att en stor del av de som köper pluggar i dem direkt utan extra relä. Och då så kan ju inte startströmmen vara så hög, för annars så måste säkringen bytas till en med högre A. Och då så riskerar ju något annat att gå sönder också.

Så verkar som om man måste köpa original och hålla sig till 35w, om man ska ha snabb uppstart.

2 041 Inlägg
4 mars 2012
#454
marwin_of_sweden skrev:
Japp, ett av dom tre brann bokstavligen. Två av dom hann bara ryka innan jag bröt strömmen.
Den första ballasten Började det fräsa i och ryka vid första uppstarten i bilen.
Jag han som tur va se att det rök och hann slå av strömbrytaren.
Den andra började ryka efter att den varit monterad i bilen i ca 2månader. Även den här gången hann jag se röken och bryta strömmen.
Tredje gången hände det när jag hade hittat ett par gamla extraljus i garaget som jag skulle testa hur dom lös med xenon.
Så jag kopplade ballasten direkt på ett bilbatteti i garaget, med säkring på kabeln såklart.
Slog på strömbrytaren och stod och lös med extraljuset ut mot trädgården och kollade hur det lös, efter ca två minuter började ballasten ryka. Den här gången tänkte jag att jag skulle se vad som hände om jag inte stängde av så jag fortsatte fast det rök om balladsten.
Det rök mer och mer, tillslut slocknade lampan som faktiskt fortsatt lysa ett tag.
När det hade kommit rök om ballasten i ca 40sek så började den faktiskt brinna med lågor!
Då slog jag av strömmen och slängde den i en hink vatten, kollade säkringen och den var fortfarande hel!

Den här gången i garaget var ballasten som sagt kopplad på ett löst batteri, bara + - och en 10A säkring på plus kabeln så inget kan ha varit fel kopplat.

Det är svårt att märka att dom börjar ryka om dom är monterade t.ex. i motorrummet, efter som att lampan fortsätter lysa en stund ändå, och säkringarna går inte heller som sagt.
Man kan ju tänka sig vad som skulle kunna hända.

Låter ju rätt utsagt farligt om de håller så dålig kvalité. Inte kul om man kör och det börjar ryka från motorrummet. Eller att man har på bilen (och lamporna) och går in och letar något och kommer ut och ser att det ryker rätt så fint genom grillen.
Blir väl nog att köpa original om man kan råka ut för billigare ballaster med såna fel.

Har ju redan 4 original ballaster, men de funkar dessvärre inget vidare till extraljus när de saknar ''Hot Restrike Capability''. Värst bara när de ska vara så jävla dyra...
Och de jag har nu till extraljusen är runt 5 gånger långsammare än original, fastän de har en startström på 8A

1 749 Inlägg
4 mars 2012
#455
MammDiin skrev:
Konstigt när det inte finns något eftermarknadskit som når full styrka vid kall uppstart på 1-3 sekunder...
För de flesta original ligger ju inom de tiderna.

Jag har 35w med den uppstartstiden, eftermarknadskit.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
4 mars 2012
#456
Jag har köpt totalt 3kit av xenonkungen, en av dom var 35W 6000K och det har hållit över ett år och det har inte brunnit och inte dom andra heller. Har jag haft problem så har dom löst det med bra service och snabba leveranser.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
4 mars 2012
#457
marwin_of_sweden skrev:
TouchOfRed skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Jo jag får nog beställa från vvme, så kanske även ljusbilden blir bättre:)

Vill inte varna dig eller så, för jag gillar VVME, har själv mina nuvarande där ifrån, har köpt totalt 3 kit till mig, och 1 till farsan. Det är på senare tid som mina har börjat krångla, bla en defekt lampa sen en ballast som vägrar starta.

Fast å andra sidan, eftersom dom tillverkar så sjukt mycket, så är det klart att det blir många måndagsexemplar smile

Men dom har bra support, svarar snabbt på supporten oxå !

Ajdå, men har dom bara bra support och de inte är nåra problem att få grejerna utbytta så är det ju ändå lugnt.
Xenonkungen går bort direkt, 3 av ballasterna jag har köpt därifrån har börjat brinna.

Om jag skulle få ny lampa, så skulle jag filma. Filmade och visade. Enligt dom kunde dom inte se att den ändrade färg. Och då skulle jag ta en bild på lampan som var gul, men det är svårt att få en bra bild eftersom dom lyser så starkt..


2 041 Inlägg
4 mars 2012
#458
patrikke skrev:
MammDiin skrev:
Konstigt när det inte finns något eftermarknadskit som når full styrka vid kall uppstart på 1-3 sekunder...
För de flesta original ligger ju inom de tiderna.

Jag har 35w med den uppstartstiden, eftermarknadskit.

Så det finns kit med snabb uppstart...
Var har du köpt det ifrån då?

Yawn...
3 151 Inlägg
4 mars 2012
#459
TouchOfRed skrev:
Om jag skulle få ny lampa, så skulle jag filma. Filmade och visade. Enligt dom kunde dom inte se att den ändrade färg. Och då skulle jag ta en bild på lampan som var gul, men det är svårt att få en bra bild eftersom dom lyser så starkt..

Jag har bollat fram och tillbaka med VVME nu angående en trasig ballast och en trasig lampa.

Först skulle jag ta en jäklans massa foton, och jag tog även en film för att förenkla det hela. Då först godkände dem att mina prylar verkligen var paj, men för säkerhets skull så skulle jag klippa sönder kablarna och fota en massa inpräntade koder som man knappt ens ser.

När jag gjort detta, så svarade dem att allt var ok, och att jag skulle få utbytesgrejer...men först måste jag betala $25 extra (??!?!?!!).

Någon dag senare fick jag ett mejl där dem ber mig skicka tillbaka grejerna till dem också. Det blir minst ytterligare 300 spänn i frakt, eller däromkring. Då har jag spenderat närmare 500kr på att få utnyttja min garanti. Känns fan mer värt att beställa ett nytt halvkit från ett annat, seriösare företag...

Jag kommer aldrig mer beställa därifrån, det är ett som är säkert... Men frågan är varifrån man då ska beställa, alla ställen verkar ju vara dåliga på ett eller annat vis.


P.s. Ett tips är att du fotar lyktan från sidan. Då är det enklare att få med nyanser tycker jag. D.s.

Xenoholic
2 559 Inlägg
4 mars 2012
#460
marwin_of_sweden skrev:
Nu har jag petat i 75w 4300k i mina big knick.
Tyckte de blev bra alls:/ ljus bilden var bättre med halogen, tycker inte att de lyser bättre med xenon heller:(

Säger som "Louksor" mina lyser då fan så mycket bättre med xenon på alla sätt hmm
O det med 55w xenon gentemot 100w halogen cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök