3832
Sök

Volvo S60 2,4T hackar vid fullt gaspådrag

65 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej

har en s60 som går fint vid normalkörning och lite gas men när man trycker fullt och petar växlar så börjar den hacka som att den inte får soppa tillräckligt ungefär vid 3-4000 varv, den är steg 1 chippad av ägaren innan mig

några idéer på vad det kan va?

Mvh Liam

Mekaniker
245 Inlägg
19 februari 2012
#2
Kan vara dåliga stift..
sitter öppet filter på den? isf kan de vara idé att rengöra de

har en polare som ha samma problem och han hade felkoder på sin bil på kamaxelgivaren, har provat byta utan resultat...

när är programvarorna i bilen senast uppdaterade på Volvo verkstad?
Senast redigerat av 900_t16 (19 februari 2012)

If it ain't low slam it!

65 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#3
de sitter öppet filter på den! det har ja ingen aning om när de var senast.

tack för svar

1 277 Inlägg
19 februari 2012
#4
Kolla när bränslefilterbyte är gjort senast också

Mekaniker
245 Inlägg
20 februari 2012
#5
skulle kolla stiften och ser dom tveksamma ut byt dom kostan inte många kronor blir de inge bättre skulle ja fara in och få en avläsning på en Volvo verkstad, dom ska ha så dom kan köra in en "serviceuppdatering" då uppdateras alla mjukvaror i bilen som datorn känner behöver en uppdatering.. fast vissa säger att chippningen försvinner om man gör de!!!

If it ain't low slam it!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 februari 2012
#6
Detta problemet hade min bil när jag köpte den. Va en tändspole som krånglade. Den var halvkass så det märktes bara vid fullt pådrag. När jag körde utan programvaran inladdad så gick den perfekt, men när man laddade in "chippet" så hackade den!

!!!KÖR INTE IN BILEN PÅ NÅGON UPDATERING!!! - det kommer inte hjälpa dig med någonting mer än att du får en tunnare plånbok smile

Du kan ju testa att ladda in original-programmet i bilen och se om det hjälper. Annars är stift/filter/lmm/tryckrörsläckage troliga orsaker!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Mekaniker
245 Inlägg
20 februari 2012
#7
F4S4N skrev:
!!!KÖR INTE IN BILEN PÅ NÅGON UPDATERING!!! - det kommer inte hjälpa dig med någonting mer än att du får en tunnare plånbok

Kan lova att de behövs en uppdatering ibland även om man vill eller inte kan komma helskumma fel just pga att programvarorna i bilen helt enkelt blir för gamla!

sen har man en hygglig märkes verkstad så bjuder dom på mjukvaran, eftersom att servicuppdateringen kostar 1KR, och tar betalt för bara nerladdningen.. så gör vi då i norr lite då och då

If it ain't low slam it!

16 Inlägg
20 februari 2012
#8
Troligtvis spjällhuset som håller på att ge upp. Kolla felkoder


A.Sörman
1 299 Inlägg
20 februari 2012
#9
Om den går helt okej med original programvara.Men börjar hacka vid plattan i bott med chip så är det nästan alltid magnetventilen som är trasig. känns bara när man kör med chip oftast.


7 Inlägg
20 februari 2012
#10
ofta  miukvara till spjällhuset eller skadad spjällhuset

32 Inlägg
20 februari 2012
#11
Har haft ett liknande problem och då va det en tändspole som gav upp tillslut.

rattvikstraffen.se

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 februari 2012
#12
900_t16 skrev:
F4S4N skrev:
!!!KÖR INTE IN BILEN PÅ NÅGON UPDATERING!!! - det kommer inte hjälpa dig med någonting mer än att du får en tunnare plånbok

Kan lova att de behövs en uppdatering ibland även om man vill eller inte kan komma helskumma fel just pga att programvarorna i bilen helt enkelt blir för gamla!

sen har man en hygglig märkes verkstad så bjuder dom på mjukvaran, eftersom att servicuppdateringen kostar 1KR, och tar betalt för bara nerladdningen.. så gör vi då i norr lite då och då

En programvara kan aldrig "gå sönder" så som du beskriver det. Om det har något med programvara att göra så är det isf spjällhuset som måste accepteras av bilen. Det är inget ovanligt fel på S60, så det kan mycket väl vara felet även det!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

65 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#13
så det är troligen spjällhuset som problemet sitter? ska man kolla grejerna själv eller är det smartast o åka till verkstad? är inte helt borta när det gäller mekade

A.Sörman
1 299 Inlägg
20 februari 2012
#14
Liam_O skrev:
så det är troligen spjällhuset som problemet sitter? ska man kolla grejerna själv eller är det smartast o åka till verkstad? är inte helt borta när det gäller mekade

Hur långt har bilen gått? Att det skulle vara spjällhuset som är troligast tycker jag inte men visst det är inte ovanligt.
mer vanligt är tändspole dåliga stift Magnetventil


65 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#15
Drunk skrev:
Liam_O skrev:
så det är troligen spjällhuset som problemet sitter? ska man kolla grejerna själv eller är det smartast o åka till verkstad? är inte helt borta när det gäller mekade

Hur långt har bilen gått? Att det skulle vara spjällhuset som är troligast tycker jag inte men visst det är inte ovanligt.
mer vanligt är tändspole dåliga stift Magnetventil

Den har gått 23000 mil

A.Sörman
1 299 Inlägg
20 februari 2012
#16
Liam_O skrev:
Drunk skrev:
Liam_O skrev:
så det är troligen spjällhuset som problemet sitter? ska man kolla grejerna själv eller är det smartast o åka till verkstad? är inte helt borta när det gäller mekade

Hur långt har bilen gått? Att det skulle vara spjällhuset som är troligast tycker jag inte men visst det är inte ovanligt.
mer vanligt är tändspole dåliga stift Magnetventil

Den har gått 23000 mil

Ja då ska man inte räkna bort något av de.Du har ingen polare som har en volvo turbo som du kan få låna en magnetventil av? Den sitter med 3slangar å en kabel väldigt ofta den som spökar.kostar 500kr på volvo.Men då ska man få den GRÅ å inte den svarta för den pajar efter bara några mil när bilen är chippad smile


Mekaniker
245 Inlägg
20 februari 2012
#17
F4S4N skrev:
900_t16 skrev:
F4S4N skrev:
!!!KÖR INTE IN BILEN PÅ NÅGON UPDATERING!!! - det kommer inte hjälpa dig med någonting mer än att du får en tunnare plånbok

Kan lova att de behövs en uppdatering ibland även om man vill eller inte kan komma helskumma fel just pga att programvarorna i bilen helt enkelt blir för gamla!

sen har man en hygglig märkes verkstad så bjuder dom på mjukvaran, eftersom att servicuppdateringen kostar 1KR, och tar betalt för bara nerladdningen.. så gör vi då i norr lite då och då

En programvara kan aldrig "gå sönder" så som du beskriver det. Om det har något med programvara att göra så är det isf spjällhuset som måste accepteras av bilen. Det är inget ovanligt fel på S60, så det kan mycket väl vara felet även det!

Menade inte att programvaran var sönder bara gammal = finns nya, bättre (gör även spjällhuset mindre känsligt, kan funka 10min eller 2år..) ,om bilen varit "hemmaservad" sen 15.000mil

Men som dom säger, stiften och har du möjlighet testlåna en MV av nån polare. Märker du ingen skillnad är en avläsning inte dum.
Senast redigerat av 900_t16 (20 februari 2012)

If it ain't low slam it!

9 Inlägg
23 februari 2012
#18
Jag har samma problem på min s60 2,4t. När den är chippad rycker bilen när man gasar ganska häftigt och ibland tycker jag att det blir avgassmällar, det sker vid ca 3000. Men om varvar upp bilen i lugnt takt till runt 4000 varv och sedan gasar på då rycker den inte. När jag ställer om den till original så är det inga problem.

Jag har haft bilen på felkontroll på volvo och enligt dom är den felfri.. men då kunde dom bara kolla den då den är original och då rycker den inte. Jag har nyligen bytt tändstift, magnetventil, luftfilter, olja och rengjort lmm. Jag har sökt mycket på internet efter andra som har haft liknande fel så det vore intressant om du hittar vad felet är smile

Jag har hittat att vissa har haft problem med läkande slangar och ev tändspole.. chippat.. mera påfrestning på motorn och någonting som inte riktigt hänger med.

A.Sörman
1 299 Inlägg
23 februari 2012
#19
mobil_olga skrev:
Jag har samma problem på min s60 2,4t. När den är chippad rycker bilen när man gasar ganska häftigt och ibland tycker jag att det blir avgassmällar, det sker vid ca 3000. Men om varvar upp bilen i lugnt takt till runt 4000 varv och sedan gasar på då rycker den inte. När jag ställer om den till original så är det inga problem.

Jag har haft bilen på felkontroll på volvo och enligt dom är den felfri.. men då kunde dom bara kolla den då den är original och då rycker den inte. Jag har nyligen bytt tändstift, magnetventil, luftfilter, olja och rengjort lmm. Jag har sökt mycket på internet efter andra som har haft liknande fel så det vore intressant om du hittar vad felet är smile

Jag har hittat att vissa har haft problem med läkande slangar och ev tändspole.. chippat.. mera påfrestning på motorn och någonting som inte riktigt hänger med.

Hade samma problem jag med när jag chippade min första 2.4t Fick rådet å byta magnetventil fick en svart av dom på volvo den höll ett gaspådrag sen var den pajj med.Åkte tebax köpte den grå magnetventilen som var till  lite tidigare volvo bilarna å vipps så gick den aldrig dåligt igen.Köpte även en magnetventil från ipd den höll en dag den med big_smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
23 februari 2012
#20
mobil_olga skrev:
Jag har samma problem på min s60 2,4t. När den är chippad rycker bilen när man gasar ganska häftigt och ibland tycker jag att det blir avgassmällar, det sker vid ca 3000. Men om varvar upp bilen i lugnt takt till runt 4000 varv och sedan gasar på då rycker den inte. När jag ställer om den till original så är det inga problem.

Jag har haft bilen på felkontroll på volvo och enligt dom är den felfri.. men då kunde dom bara kolla den då den är original och då rycker den inte. Jag har nyligen bytt tändstift, magnetventil, luftfilter, olja och rengjort lmm. Jag har sökt mycket på internet efter andra som har haft liknande fel så det vore intressant om du hittar vad felet är smile

Jag har hittat att vissa har haft problem med läkande slangar och ev tändspole.. chippat.. mera påfrestning på motorn och någonting som inte riktigt hänger med.

Om den den smäller osv förbränner den ju inte allt bränsle. Med stor sannorlikhet är det en spole som inte hänger med. Antar att du har fräscha stift, annars kan ju även dessa orsaka problemet. Exakt samma felsymptom som jag hade på min för övrigt.

Jag fick till slut en felkod på min bil, men det tog ett tag. Jag pressade bilen ett tag för att tvinga fram en felkod. Då fick jag ut att det var strul med tändningen på 4ans cylinder smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök