3443
Sök

BMW 535 slö, tvekar

82 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#1
Har en BMW 535 -89 36xxx på mätaren. Tycker att den ganska slö, har inte så mycket att jämföra med, men en kompis 945 LT som laddar 0,9 känns hyffsat piggare, men inte överdrivet. Eller aa, helt enkelt det känns inte precis som 200hk. Iaf, om jag ligger på 2:an på ca 2500rpm o trycker platta i matta stickar han iväg bra, men sen när han kommer mot 4000-4500rpm så typ tvekar den o nästan hackar när det är som värst, är typ svårt att komma över dem varvtalen. Vid torr varvning så varvar han fint. Någon idé varför den tvekar? Ska byta tändstift till att börja med, bränsle filter kanske ?

Drar lite mycket bränsle också tycker jag. 30l på 23 mil. 1,3l milen. Kanske inte så mycket med tanke på motorn men jag har faktiskt varit väldigt snäll på gasen. Det jag tänkte på är lambdasonden. Testade att koppla ur den. Ingen större skillnad alls, lite slöare dock, men inte jätte stor skillnad som sagt. Är den dålig kanske?

Tack på förhand

1 365 Inlägg
24 februari 2012
#2
BMW:s nödprogram är skitdåligt så jag förstår att du inte märker någon skillnad.

Det kan bero på massor av orsaker: tändstift, tändspolar, LMM, lambda, läckage insug, kamaxelgivare, bränslefilter, spridare

antizz skrev:
Har en BMW 535 -89 36xxx på mätaren. Tycker att den ganska slö, har inte så mycket att jämföra med, men en kompis 945 LT som laddar 0,9 känns hyffsat piggare, men inte överdrivet. Eller aa, helt enkelt det känns inte precis som 200hk. Iaf, om jag ligger på 2:an på ca 2500rpm o trycker platta i matta stickar han iväg bra, men sen när han kommer mot 4000-4500rpm så typ tvekar den o nästan hackar när det är som värst, är typ svårt att komma över dem varvtalen. Vid torr varvning så varvar han fint. Någon idé varför den tvekar? Ska byta tändstift till att börja med, bränsle filter kanske ?

Drar lite mycket bränsle också tycker jag. 30l på 23 mil. 1,3l milen. Kanske inte så mycket med tanke på motorn men jag har faktiskt varit väldigt snäll på gasen. Det jag tänkte på är lambdasonden. Testade att koppla ur den. Ingen större skillnad alls, lite slöare dock, men inte jätte stor skillnad som sagt. Är den dålig kanske?

Tack på förhand


82 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#3
Hum, vad menar du med nödprogram? Att motornstyrningen ska gå in i nödläge när lambdan är urkopplad / funkar inte ? Börjar nog med att byta tändstift och lambda. Fick soppa torrt idag, då stod trippen på 42 mil. Eller den började hacka iaf, så runt 2 l / milen drar den.

1 365 Inlägg
25 februari 2012
#4
Precis, en gång när min LMM var helt slut så testade jag att koppla ur den. bilens nödprogram var helt kass så den gick ännu sämre då. Men sen köpte jag ny LMM och problemet var löst.

antizz skrev:
Hum, vad menar du med nödprogram? Att motornstyrningen ska gå in i nödläge när lambdan är urkopplad / funkar inte ? Börjar nog med att byta tändstift och lambda. Fick soppa torrt idag, då stod trippen på 42 mil. Eller den började hacka iaf, så runt 2 l / milen drar den.


82 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#5
Jag har testat att koppla ur LMM och då stendör bilen. Har även testat starta med den urkopplad men då vill den inte starta. Bara hostar till.

Har mätt lambdasonden när jag kör. Ligger på 5:an på runt 1000-2000 rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=DV7dSwWvnI8

Även en video när jag drar full gas på 2:an
http://www.youtube.com/watch?v=_HpNwz7qAI0

Hacket jag pratar om vid runt 4k märks inte så mycket, men jag tycker iaf det finns där.

Tycker ni den är slö?

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 februari 2012
#6
Oj, så där ska en frisk 535:a inte gå vid fullgas på 2:an... Börja med att de läsa av felkoderna (kostar kanske 500 hos en verkstad). Kolla även skick på rotor/fördelarlock, det brukar slarvas med byte av dessa...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

564 Inlägg
26 februari 2012
#7
Som dawwe säger, så slö ska den absolut inte vara.

Hur ser nockarna ut på kamaxeln? Om de är slitna öppnar inte ventilerna som de ska.
Vet du om det är originalkamaxeln som sitter där, eller är den bytt någon gång? M30-motorn har ett oljerör som förser nockarna med olja. Det brukar kunna täppas till vilket gör att det inte blir ordentligt smort och nockarna slits ner.

2 656 Inlägg
26 februari 2012
#8
antizz skrev:
Jag har testat att koppla ur LMM och då stendör bilen. Har även testat starta med den urkopplad men då vill den inte starta. Bara hostar till.

Har mätt lambdasonden när jag kör. Ligger på 5:an på runt 1000-2000 rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=DV7dSwWvnI8

Även en video när jag drar full gas på 2:an
http://www.youtube.com/watch?v=_HpNwz7qAI0

Hacket jag pratar om vid runt 4k märks inte så mycket, men jag tycker iaf det finns där.

Tycker ni den är slö?

den är mycklet slöare än när jag ägde den där bilen kollar alla tänddelar är mitt tips


82 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#9
Tackar för svar. Ska se om jag kan få felkoderna lästa någon dag i veckan.

Rotor + fördelarlock hade jag bort för ett tag sedan. Såg inte jätte dåligt ut, men kanske bäst o kolla igen. Ska kolla kamaxeln, jag har inte en aning om den är bytt innan eller ej.

Kollade lite på bilen idag. Röret som ska förse kamaxeln med olja tog jag bort och blåste igenom med tryckluft och detvar inga problem. Dock när jag satta tillbaka bultarna till toppen så kom det vatten / oljeblandat vatten upp ur hålen när bultarna åkte ner? Kanske var dumt att ta bort 4 bultar till toppen.. ?

Här är lite bilder.

http://img193.imageshack.us/img193/6885/dsc2288l.jpg
http://img40.imageshack.us/img40/1893/dsc2291p.jpg
http://img809.imageshack.us/img809/5992/dsc2295.jpg
Senast redigerat av antizz (26 februari 2012)

5 Inlägg
25 juli 2012
#10
Hej

Hittade du någon lösning på ditt problem? Jag har en 535i- 90 som jag tycker borde dra lite mer.

82 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#11
Jag plockade bort toppen och bytte kammen (den gamla var helt slut), slipade in ventiler och gjorde det allmänt snyggt. Sen på med ny topppackning och 12,9 stål toppbult. Märkte även att min slang till btr:en inte satt i (vakuum slangen) vilket säkert gjorde att den var slöare och drog mer bensin. dock har jag precis nästan fått ihop den och bara startad en gång men inte kört något. Men vänta tills nästa vecka kan jag se om den går bättre smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök