4520
Sök

STRIDSPILOT. vilka krav osv?

392 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Fillppa skrev:
Thunderbird88: jo hördu det vet jag mkt väl, men nu är det ju så att jag inte kan göra så mkt åt min flygplans kåthet för att jag bara är sjutton år. Jag jobbar mest bara helger, vad jag måste göra först är ju å jobba upp lite flis å sen eventuellt ta ett lån för att börja, hobby flyga säger vi smile ska jag vara helt ärlig så tillhörde jag nog grupp 1, men se så fort jag måste hoppa dit till tvåan för å titta på ist, förresten skruvar du alls i Gripen?

Mitt tips är väl att försöka iallafall. Men jag vet inte om du bör satsa exakt allt du har på det för det finns en EXTREMT stor risk att du blir nobbad. Som sagt, försvaret kan ta in dom bästa av dom bästa, då tar dom ju inte dom bästa helt enkelt. Och det är folk som verkligen är seriösa med allt osv osv. Folk som kämpat extremt hårt sedan grundskolan på det smile

Jag skruvar inte i Gripen nej. Utbildar mig ännu, klar i sommar. Har inga planer alls att jobba för försvaret, skit löner och så vidare jämfört med civilt. Skulle kunna tänka mig som civilt att meka JAS på typ FM LOG men mja, det är ju som vilket annat jobb som helst. Så coolt är det inte big_smile
Det jag vill göra är att meka små hobby plan. Typ Cessnor, Piper och liknande. Dock så saknar jag två moduler (ämnen) för det sad

njaa det är nog kört på min syn så ja får väl bara fortsätta som lastbilschaffis, bor ju i pajala så jobb har vi ju nu när gruvan kom wink okej lät ju skönt, går du ännu gymnasiet eller är det vidare utbildning? har en klass kompis från 1 gymna som tog inriktningen flygmek där i luleå, måste va ganska kul kan ja tänka mig faktiskt smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 mars 2012
Fillppa skrev:
Thunderbird88 skrev:
Fillppa skrev:
Thunderbird88: jo hördu det vet jag mkt väl, men nu är det ju så att jag inte kan göra så mkt åt min flygplans kåthet för att jag bara är sjutton år. Jag jobbar mest bara helger, vad jag måste göra först är ju å jobba upp lite flis å sen eventuellt ta ett lån för att börja, hobby flyga säger vi smile ska jag vara helt ärlig så tillhörde jag nog grupp 1, men se så fort jag måste hoppa dit till tvåan för å titta på ist, förresten skruvar du alls i Gripen?

Mitt tips är väl att försöka iallafall. Men jag vet inte om du bör satsa exakt allt du har på det för det finns en EXTREMT stor risk att du blir nobbad. Som sagt, försvaret kan ta in dom bästa av dom bästa, då tar dom ju inte dom bästa helt enkelt. Och det är folk som verkligen är seriösa med allt osv osv. Folk som kämpat extremt hårt sedan grundskolan på det smile

Jag skruvar inte i Gripen nej. Utbildar mig ännu, klar i sommar. Har inga planer alls att jobba för försvaret, skit löner och så vidare jämfört med civilt. Skulle kunna tänka mig som civilt att meka JAS på typ FM LOG men mja, det är ju som vilket annat jobb som helst. Så coolt är det inte big_smile
Det jag vill göra är att meka små hobby plan. Typ Cessnor, Piper och liknande. Dock så saknar jag två moduler (ämnen) för det sad

njaa det är nog kört på min syn så ja får väl bara fortsätta som lastbilschaffis, bor ju i pajala så jobb har vi ju nu när gruvan kom wink okej lät ju skönt, går du ännu gymnasiet eller är det vidare utbildning? har en klass kompis från 1 gymna som tog inriktningen flygmek där i luleå, måste va ganska kul kan ja tänka mig faktiskt smile

Okej, bra att iallafall ha reservplan smile Man får inte alltid som man vill. Men bara för att man inte får sin dröm i uppfyllelse så ska man ju naturligtvis inte bli alkis på heltid och bo på gatan wink
Jag går vidare utbildning justnu, gick flygtekniker i gymnasiet och nu gör jag helikopter.
Så kul är det inte. Bara teori, teori och åter teori. Men men, det lönar nog sig tillslut smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

392 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Fillppa skrev:
Thunderbird88 skrev:

Okej, bra att iallafall ha reservplan smile Man får inte alltid som man vill. Men bara för att man inte får sin dröm i uppfyllelse så ska man ju naturligtvis inte bli alkis på heltid och bo på gatan wink
Jag går vidare utbildning justnu, gick flygtekniker i gymnasiet och nu gör jag helikopter.
Så kul är det inte. Bara teori, teori och åter teori. Men men, det lönar nog sig tillslut smile

hehe nej så blåst är man inte:) okej trodde man fick meka en hel del smile

392 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
sen är väl lönen inte så dum va?? smile

3 929 Inlägg
8 mars 2012
Naej, i princip enbart teori.
Menar du lönen som flygtekniker eller något annat? För flygtekniker kan jag svara: inte dum. Det är ju inte världens största utbildning men lönen är ju i slutändan en liten bit över medel. Knappast så att man utbildar sig till civil ingenjör eller liknande som får extremt mycket betalt men för utbildningstiden och svårighetsgraden (inte så svårt) så är det rätt så fair smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

392 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Jo som flyktekniker menade jag, tycker det är helt rätt att såna som läser mkt, typ civilare osv att dom har fet lön pga det jobb dom/ni lagt ut:) visserligen har väl inte min bransch så kass lön men:)

3 929 Inlägg
8 mars 2012
Fillppa skrev:
Jo som flyktekniker menade jag, tycker det är helt rätt att såna som läser mkt, typ civilare osv att dom har fet lön pga det jobb dom/ni lagt ut:) visserligen har väl inte min bransch så kass lön men:)

Helt klart! Jag ska inte komma med bara en gymnasie utbildning och få bättre lön än dom. Det är ju inte rättvist smile
Klart dom ska få en extrem lön pga allt arbete dom lägger ut smile

392 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Jo helt klart, kompisen går till civilare och han kan räkna med minst 40 i netto medans jag som lastare eller lasbilschaffis kan ta ut ca 10-15 mindre smile vilket enligt min mening är helt rättvist smile

3 929 Inlägg
8 mars 2012
Fillppa skrev:
Jo helt klart, kompisen går till civilare och han kan räkna med minst 40 i netto medans jag som lastare eller lasbilschaffis kan ta ut ca 10-15 mindre smile vilket enligt min mening är helt rättvist smile

Helt klart! Han lägger ju ner sjukt mycket mer energi på sitt plugg smile

392 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Fillppa skrev:

Jo jajjemän, kan tänka mig din utbildning är lika mkt läsa:)

3 929 Inlägg
9 mars 2012
Fillppa skrev:
Thunderbird88 skrev:
Fillppa skrev:

Haha knappast ens i närheten av vad civil ingenjör är big_smile Inte så mycket alls egentligen.

392 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Fillppa skrev:
Thunderbird88 skrev:

Haha knappast ens i närheten av vad civil ingenjör är big_smile Inte så mycket alls egentligen.

hehe nää det finns få som läser lika mkt som dom, redan jag tkr att jag har nog mkt teori:)

3 929 Inlägg
13 mars 2012
Kan fylla på tråden med lite inspiration! wink

Var till F21 idag och kikade i några hangarer fulla av JAS 39 Gripen samt motorkörning av Gripen big_smile Dom släckte ner hela rummet och drog två repor med full EBK på runt 5-7 sek vardera. Drog 210L totalt på dom två gaspådragen big_smile SJUUUK gasrespons på planet! Från inget alls till full EBK på några sekunder!

392 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Kan fylla på tråden med lite inspiration! wink

Var till F21 idag och kikade i några hangarer fulla av JAS 39 Gripen samt motorkörning av Gripen big_smile Dom släckte ner hela rummet och drog två repor med full EBK på runt 5-7 sek vardera. Drog 210L totalt på dom två gaspådragen big_smile SJUUUK gasrespons på planet! Från inget alls till full EBK på några sekunder!

haha låter helt osannolikt ju, sjukt coolt, man måste älska svenska Gripen big_smile

3 929 Inlägg
14 mars 2012
Helt sjukt coolt big_smile
Bra gasrespons wink
Dom drog upp den rätt snabbt till MS (Max gas, släckt EBK) och sedan bara tryckte till den fullt ut. Någon sekund senare stod den där med EBKn på fullt sprut big_smile Helt galet! big_smile

Runt 3 minuter efter dom kört med EBK, max gas osv så kände man på utloppet av motorn. Pissljummet ...... yikes Ja, jag kände inuti utloppet big_smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (14 mars 2012)

618 Inlägg
14 mars 2012
Viiisst när man väl fått sitt cert inom flygteknik(b1) så kanske det börjar rulla in lite cash, men då är det ju 3 år på gymnasiet, 1 år på yrkeshögskola och sedan 2 års betald "praktik" på det innan du får ut b1 certifikat. Inte ens då har nån feting lön. Därimot när du certar på en viss flygplanstyp och är klar b1 har du möjligheter i hela europa och tjäna bra med pengar.smile

3 929 Inlägg
14 mars 2012
Kollan skrev:
Viiisst när man väl fått sitt cert inom flygteknik(b1) så kanske det börjar rulla in lite cash, men då är det ju 3 år på gymnasiet, 1 år på yrkeshögskola och sedan 2 års betald "praktik" på det innan du får ut b1 certifikat. Inte ens då har nån feting lön. Därimot när du certar på en viss flygplanstyp och är klar b1 har du möjligheter i hela europa och tjäna bra med pengar.smile

Fast beror ju på. Man kan ju faktiskt få B1.1 Basic Training direkt i gymnasiet ifrån Västerås. Men skolan är ju rätt så värdelös och fuckar upp allt så man slutar med att få Basic examination hur man än gör (jag fick det).
Fast när man arbetar som mekaniker är det ju inte så illa. Man överlever ju gott och väl på den lönen smile Men knappast så att man blir rik och kan sprida pengar omkring sig.

Hur länge har du pluggat i Västerås?

618 Inlägg
14 mars 2012
Nej  man hinner inte ha all 147 praktik(skolpraktik) för att få ut basic training..
Antar att du började i andra klass? Då kan du inte få ut basic training.

De som började på min skola 2007, gick tre år i gymnasiet därefter 1 år på yrkeshögskolan(samma skola,hässlö) och blev då "klara" med b1 och b2(b2 börjar du med VT på påbyggnad) tjänar 22.000 innan skatt, och de är alltså inte klara pga 145 praktiken(2år).

Japp Hässlö är nötter, de har lagt ner yrkeshögskolan nu pga indraget stöd från yh så vi måste gå i Nyköping, Klippan eller Luleå för att bli b1or:)

Btw, jag brukar blanda ihop basic exam och basic training, men i första meningen menar jag den 3 åriga utbildningen.

Jag har gått där 3 år
Senast redigerat av Kollan (14 mars 2012)

3 929 Inlägg
14 mars 2012
Jo faktiskt så gick jag från 1an wink Började på Hässlö 2008 så jag skulle egentligen ha fått basic training men du vet ju själv hur värdelösa Hässlö är och sånt. Man ska väl inte prata för mycket dock, man vet inte om rasta-Per sitter och lurkar på internet. Kan väl bara säga iallafall att jag inte förstår vad i helvete Bernt gör som rektor på den skolan. Någon mer hjärndöd zombie än honom får man leta efter.

Du går alltså 3an nu?
Rekommenderar starkt Luleå efter det om du har saker kvar/vill göra helikopter. Seriös skola som faktiskt får saker gjort. Och det är snabbt.

618 Inlägg
14 mars 2012
Haha sant;) Bernt slutade faktiskt för två veckor sen, skulle bli flygtekniker igen.smile
Hade du Dag som lärare nånting?

Jag vet faktiskt inte vad det blir nu, hela flygvärlden verkar vara en enda jävla röra. Funderar på att hoppa på tågtekniker som de öppnat på Hässlö nu men det är ju inte alls lika kul som flyg skulle jag tro, det positiva är att med bra betyg är du garranterad jobb..

Förresten, nu när su säger att du började 2008 så vet jag nog vem du är när jag såg dina amerikanare. Du hade bilimport som projektarbete va?big_smile
Senast redigerat av Kollan (14 mars 2012)

Sök