Äntligen! Drog till sist igång det jag skjutit på länge, nämligen montering av 2.5" quad-pipe och V6:ans spoiler. Misstänkte att det skulle bli trångt, tajt, skitigt och krångligt. Jag hade inte fel. Eftersom jag bygger rören själv av delar ville jag inte göra det i en gds-hall utan hemma med tillgång till alla verktyg och maskiner. Sagt och gjort, hissa bakänden.
Därefter montera bort spoilern och skyddskåpan på höger sida för att kunna montera dit fäste för höger dämpare. Inga konstigheter, den passade fint.
Sedan började det svåra. Fick börja med att ta fram vinkelslipen och kapa grenröret. Jag trodde orginaldämparen satt med klamrar efter grenröret men icke, dämpare och grenrör i ett stycke. Jag visste att när jag satt kapen i röret är det no retreat. Då måste jag slutföra bygget om jag inte vill köra ett reaplan till jobbet morgonen efter. Nåväl, kapa, kapa, kapa. Efter det var det i princip "bara" att bygga upp två rör bakåt. Börja med ett v-rör och därefter böjar och flexrör, och till sist ljuddämparna. Eftersom jag inte innan visste exakt avstånden och vinklarna hade jag laddat upp med en säck rör:
Och det var tur det, för det var ett evigt passande med vinklar, dimensioner och förgreningar innan jag fick det att stämma åtminstone hjälpligt. Då fästena för ljuddämparna tyvärr hamnade för långt ut på dämparna gick det inte att få det helt rätt. Grenröret satt också med ett fäste som tyvärr satt på den avsågade delen, så även där fick det bli provisorisk "bonn-mek" med ståltråd tills jag köpt riktiga fästen. På med pasta, klamrar och tryck dit. (Nej, det var INTE så lätt som det låter).
När systemet väl var på plats var det dags för spoilermontering. A6:ans spoiler har två hål för avgas. Dessa var för små. Jag fick därför vidga dessa, samt öppna upp för avtagbart drag i mitten.
Såg, kniv och våld löste en hel del.
När jag kommit så här långt var klockan 22:00 och det började bli dags att avsluta. Inpassning, slutjustering och finputsning får vänta. Det provisoriska resultatet blev så här:
Hyffsat. Jag ville ha dual twin då det inte är speciellt vanligt samt att jag på nåt sätt tycker det ser mer symmetriskt ut. Syns inte på bilden men pga fästena sticker rören ut ca 10cm från spoilern. Detta måste åtgärdas. Täcklist runt hålen ska också dit. Med lite mer inpassning kan det se rätt najs ut när det blir klart tror jag. Ljudet är dovt på tomgång, men inte störande i kupen. Om intresse finns kan jag lägga upp ljudklipp.
Återkommer med lite mer bilder efter justeringar.