3015
Sök

740 startar inte/misständer bara (typ allt bytt)

28 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#1
Hallå, ja har bytt motor i min 740 -88 och lagt i en motor från en 745 -91. motorn funkade innan ja lyfte ur den ur 745an och lyften den rakt ur den å ner i 740in med en gång men 740in startar inte, kommer fram bensin, misstänkte nått med tändningen så har bytt tändspole, tändkablar, rotor, fördelarlock, tändstift, tändmodul, svänghjulsgivare och det lilla svarta relät som sitter på expansionkärlet men inte blivit någon skillnad. den får bränsle och gnista men vill inte starta, ibland tänder den inte alls och ibland misständer den bara men vägrar starta. någon som har något tips?

Forummoderator
26 342 Inlägg
7 mars 2012
#2
Är det samma tändsystem i de båda bilarna till att börja med?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

28 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#3
nej det är det inte, men motor är ju samma för det?

Forummoderator
26 342 Inlägg
7 mars 2012
#4
Flogberg skrev:
nej det är det inte, men motor är ju samma för det?

Jajo.
Säker på att kamremmen står rätt? Du har inte lyckats rubba den utan att du vet om det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

28 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#5
har kollat kamremman och den står rätt, när den är nollad står svänghjulet som det ska, och ettans cylinder i topp.

10 Inlägg
7 mars 2012
#6
sitter en tempgivare under insuget på toppen den brukar kunna spöka. prova och byt den.

28 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#7
är det den som sitter mellan 3de och 4de cylinder under insuget? eller e de den andra som oxå sitter i toppen?

28 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#8
Någon som har nått mer förslag på vad det kan vara?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 mars 2012
#9
har du flyttat över alla givare fån gamla motorn???
hur har du gjort med hela elsystemet ??? för det satt väl lh2,2 (hallgivare i fördelaren) i den innan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#10
alla givare va samma på båda motorerna, de som inte stämde va tomgångsventilen och luftmassamätaren så det är bytt till de som är till det elsystemet som e i bilen. hallgivare i fördelaren?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 mars 2012
#11
Flogberg skrev:
alla givare va samma på båda motorerna, de som inte stämde va tomgångsventilen och luftmassamätaren så det är bytt till de som är till det elsystemet som e i bilen. hallgivare i fördelaren?

ja din 740 -88 borde ha lh2,2 och den ska ha hallgivare i fördelaren .
lh2,4 som borde sitta i 91:an har givare vid växellådan
så du måste flytta över ALLT från den gamla motorn .
du kan ej köra med vevaxelgivare på lh2,2

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#12
aha du menar svänghjulsgivaren? den hade jag på -88an oxå? :s

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 mars 2012
#13
Flogberg skrev:
aha du menar svänghjulsgivaren? den hade jag på -88an oxå? :s

asså
vad va det för nummer på lmm då??
för om det va olika lmm så är det olika styrsystem

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#14
91an har ju nått annat ist för luftmassamätare? typ nått som ska mäta värmen på luften har ja hört? på 88an sitter de 016 så är den som sitter på nu

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 mars 2012
#15
turboforssen skrev:
Flogberg skrev:
aha du menar svänghjulsgivaren? den hade jag på -88an oxå? :s

asså
vad va det för nummer på lmm då??
för om det va olika lmm så är det olika styrsystem

Troligtvis är det en 88b med LH 2.4
Och en 91 i sverige har regina/rex systemet

Jonas

28 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#16
hur gör man då för att de ska fungera? motorerna e ju samma i sig så måste väl fungera med båda elsystemen?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 mars 2012
#17
Vad har du flyttat över? Bara block och topp? och tagit allt som har med motorstyrningen från gamla motorn?

Jonas

55 Inlägg
8 mars 2012
#18
Var svänghjulen likadana, dvs likadana hål i sidorna?

Jag hade ett liknande fel när jag satte svänghjulet ett halvt varv fel en gång i tiden :p

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003

28 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#19
har nollat motorn å kollat så svänghjulet står rätt å de gör de:(

28 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#20
har testat byta dom den givaren i toppen som sitter mellan 3-4 cylinder inder insuget, men hjälpte inte, någon som vet vad den givaren framför är till? och ifall de kan hjälpa att byta knack sensorn?


Sök