3088
Sök

Köpråd för bil, minst 200hk, max 150k

#GoodToBeBad
856 Inlägg
21 mars 2012
#41
Jag antar att en person som du gärna söker på det sättet ja. Jag hoppas att trådskaparen lyssnar till mer än det, då du uppenbarligen inte har förstahandsinfo på det du rekommenderar ändå.. smile Kör du din 9-5 Kombi med en dryg sekund sämre 0-100-tid än vad jag lever med, och var lycklig över din (säkerligen) perfekta blandade bensinförbrukning. Jag antar att om du verkligen hade velat att trådskaparen skulle ha en BMW 330 hade du själv ägt en, så som du säkerligen vill. Antar att svenska avundsjukan ibland har sina konstiga avarter, huh? smile

Ha en bra kväll min vän! ^^


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2012
#42
steifan skrev:
Rquired skrev:
Att hitta en rostfri E46 eller hålla rosten borta från en E46 bör vara långt ifrån orimligt, alla bilar rostar utom möjligtvis Audi´s modeller med aluminiumkaross.

Men den stora skillnaden är att vissa bilar kanske är tillverkade för att hålla och vissa är lite mindre
påkostade på den biten. Att BMW fortfarande kör med bromsrör i stål säger ju en del (när tex Volvo, Audi, Porsche, Rolls-Royce, Aston Martin skiftade till Kunifer from 70-talet). Prioriteringar helt enkelt wink

Å andra sidan har BMW ofta fram, bakvagn och avgasrör i vilka material som inte rostar? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2012
#43
Squidspeed skrev:
Jag antar att en person som du gärna söker på det sättet ja. Jag hoppas att trådskaparen lyssnar till mer än det, då du uppenbarligen inte har förstahandsinfo på det du rekommenderar ändå.. smile Kör du din 9-5 Kombi med en dryg sekund sämre 0-100-tid än vad jag lever med, och var lycklig över din (säkerligen) perfekta blandade bensinförbrukning. Jag antar att om du verkligen hade velat att trådskaparen skulle ha en BMW 330 hade du själv ägt en, så som du säkerligen vill. Antar att svenska avundsjukan ibland har sina konstiga avarter, huh? smile

Ha en bra kväll min vän! ^^

Du är snabb på att påpeka brister du tycker dig se i andras argument och brister på andras bilar men verkar vara lite blind för din egen del. Du nämner till exempel prestanda och motoreffekt, jag och många med mig bryr mig inte ett dugg om fem sekunder hit eller dit till 100km/h utan om bilens uppträdande och vilken känsla den ger.

När du ger full gas lägger din bil högre prioritet på att försöka slita ratten ur händerna på föraren och få hjulen att spinna än att accelerera, ett typiskt framhjulsdrivet beteende som är en sak på en SAAB 9-5 eftersom det inte är en uttalat sportig bil utan effekten finns där för att kunna prestera en kvick omkörning snarare.

Att en opraktisk och uttalat sportig bil som Mazda 3 MPS beter sig likadant är en helt annan sak, jag hade aldrig köpt en bil tänkt att köras som har det uppträdandet. Jag hade hellre kört en BMW 318i som ett exempel så att du förstår hur obetydlig en del (Jag) tycker prestandan är för körglädjen.

Du får se hela bilden, oavsett om den är snabbare eller billigare i drift är det inte samma sak som att den är bättre i allas ögon. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
21 mars 2012
#44
Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:
Att hitta en rostfri E46 eller hålla rosten borta från en E46 bör vara långt ifrån orimligt, alla bilar rostar utom möjligtvis Audi´s modeller med aluminiumkaross.

Men den stora skillnaden är att vissa bilar kanske är tillverkade för att hålla och vissa är lite mindre
påkostade på den biten. Att BMW fortfarande kör med bromsrör i stål säger ju en del (när tex Volvo, Audi, Porsche, Rolls-Royce, Aston Martin skiftade till Kunifer from 70-talet). Prioriteringar helt enkelt wink

Å andra sidan har BMW ofta fram, bakvagn och avgasrör i vilka material som inte rostar? wink

Ja framvagnsdelar och diverse karossdelar i aluminium hade ju tom (relativa) low-tech bilar som världens överlägset bästa bil Volvo 740 på 80-talet tongue (..som BMW började med på 90-talet). Men det där med avgasrören kan jag inte  klaga på wink


27 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#45
BOLIN_ skrev:
alex__87 skrev:
BOLIN_ skrev:
Vad söker du för sorts bil, Kombi, sedan, eller halvkombi? Framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet? Med eller utan turbo? Vill du ha stora trimmöjligheter? Du får gärna berätta vad du är ute efter så det blir lättare för oss andra att ge tips på bilar... smile

Kombi kan vi utesluta, ingen använding för detta.
Hur dem är driven spelar absolut ingen roll.

Spelar inte roll om det är turbo eller inte, turbo ger ju bättre tryck och utmärkta trimmöjligheter vilket jag uppskattar, men har bilen en v6a eller något i den stilen med bra kraft ser jag ingen anledning till att utesluta en sådan.

Har ju kollat på R32an osv utan turbo så det är inga problem.

Stora och stora trimmöjligheter, jag är inte den bästa på att mecka och byta ut delar hade jag varit det hade jag nog tagit mig på ett projekt, men går det att chippa nöjer jag mig.

Hoppas det gav ett bättre perspektiv smile

Tack, ja nu vet jag lite mer vad ja kan ge förslag på! smile Om du ska ha den på vintern också tycker jag att du ska köpa en fyrhjulsdriven bil för det är så sjukt tråkigt med fram och bakhjulsdrift enligt mig men det är nog för att jag är van vid att min bil driver på alla fyra och har relativt bra grepp hela tiden och nu lånar jag en polares 850 2,5SE, spinner på ett hjul så fort man gasar på lite och det är bara störande hmm Jag tycker att en Golf R32/Audi S3 vore något för dig smile

Ok, tack Bolin smile Ja, jag gillar de två modellerna starkt!

27 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#46
Minister skrev:
alex__87 skrev:
Minister skrev:
Personligen föredrar jag bakhjulsdrift: http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_I … 10&w=3

Även BMW har många trevliga alternativ i prisklassen du tänkt dig.

Otrolig fin bil. Har du någon erfarenhet av dom, testat eller någon du känner som har en sån så man kan jämföra lite?

Som jag skrev till Lowenhart på¨hans förslag, m3 e46 är ju drömmen men frågan är om man hittar någon i den prisklassen som inte gått halva jorden runt och är sönderkörd tongue

Jag har en hel del erfarenhet av sådana, då jag har lånat hem några stycken vid olika tillfällen. Min förhoppning är att köpa en IS 250 i sommar, förutsatt att jag hittar en som matchar mina kriterier.

IS 250 är verkligen inget fartmonster, men det är en rejält pålitlig och bekväm bil. Köper du en med multimediapaketet får du ett Mark Levinson-ljudsystem med 14 högtalare, navigator, blåtandstelefon, backkamera mm. Sådant föredrar jag framför hög effekt, men alla prioriterar förstås olika. Som en pendlarbil är den suverän, tycker jag.

Såg en IS 250 idag på väg hem från jobbet, grymt snygg bil! Ska kolla lite närmare på dem smile

2 763 Inlägg
21 mars 2012
#47
alex__87 skrev:
BOLIN_ skrev:
alex__87 skrev:

Kombi kan vi utesluta, ingen använding för detta.
Hur dem är driven spelar absolut ingen roll.

Spelar inte roll om det är turbo eller inte, turbo ger ju bättre tryck och utmärkta trimmöjligheter vilket jag uppskattar, men har bilen en v6a eller något i den stilen med bra kraft ser jag ingen anledning till att utesluta en sådan.

Har ju kollat på R32an osv utan turbo så det är inga problem.

Stora och stora trimmöjligheter, jag är inte den bästa på att mecka och byta ut delar hade jag varit det hade jag nog tagit mig på ett projekt, men går det att chippa nöjer jag mig.

Hoppas det gav ett bättre perspektiv smile

Tack, ja nu vet jag lite mer vad ja kan ge förslag på! smile Om du ska ha den på vintern också tycker jag att du ska köpa en fyrhjulsdriven bil för det är så sjukt tråkigt med fram och bakhjulsdrift enligt mig men det är nog för att jag är van vid att min bil driver på alla fyra och har relativt bra grepp hela tiden och nu lånar jag en polares 850 2,5SE, spinner på ett hjul så fort man gasar på lite och det är bara störande hmm Jag tycker att en Golf R32/Audi S3 vore något för dig smile

Ok, tack Bolin smile Ja, jag gillar de två modellerna starkt!

Inga problem! smile Mycket lättare att ge råd när man vet vad den sökande gillar för sorts bilar. Lycka till med letandet! smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

27 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#48
steifan skrev:
BMW M5 (E39) då? Borde finnas ett gäng i prisklassen. Lite större bilar dock. Men kan ju vara kul att köra
lite V8-bil någon gång i livet wink

Jo de är inte så dumma de heller smile De dricker väl så det heter duga dock? big_smile

27 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#49
Andromeda skrev:
Hade jag inte fått köpa Saab (smile) hade jag letat reda på en så bra utrustad BMW 330i jag kunnat få tag på med den nyare karossen som rostar mindre. 00-03(?) med E46-karossen har väldiga rostproblem. Jag tror den nya kom -04 eller så, hör med Rquired på forumet wink

Jag tittade mycket på 330i runt 01-03 när jag bytte bil för någon månad sedan, men inte fan vill man lägga 60-70-80k på en bil som rostar inom snar framtid om den inte redan gjort det?

Fördelen med 330i är att den har rätt så låga driftkostnader och samtidigt är det en bra och rolig motor i en bekväm bil. En bil som Mazda 3 MPS ligger sämre till där, och en M3, förutom att det är en riktig kebabbil, kostar nog en del att hålla rullande eftersom du måste titta på 5 år äldre bilar för att hålla samma inköpsbudget.

Det sista jag skulle titta på är Mercedes eller Audi med bensinmotor. Skräp.

Haha skönt svar ska kolla lite på 330i. Men förstår inte riktigt varför du väljer bort Audi....Tycker det är riktigt bra bilar...

27 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#50
Squidspeed skrev:
Andromeda skrev:
Fördelen med 330i är att den har rätt så låga driftkostnader och samtidigt är det en bra och rolig motor i en bekväm bil. En bil som Mazda 3 MPS ligger sämre till där, och en M3, förutom att det är en riktig kebabbil, kostar nog en del att hålla rullande eftersom du måste titta på 5 år äldre bilar för att hålla samma inköpsbudget.

I beg to differ! Skulle vilja veta mer hur du tänker med 330i vs. 3MPS när du säger att BMWn har lägre driftskostnader, är bekvämare, och har roligare motor. 3-serien är på ingalunda sätt en stor bil bara för att det är en sedan, och jag kan mer eller mindre lova dig att du åker lika bekvämt i en 3MPS som i en 330. Motorn är starkare både i effekt och vrid original (ganska mycket starkare faktiskt) och bensinförbrukningen beror ju helt på hur du kör. Med en turbo kan du ju faktiskt köra den väldigt bränslesnålt, vilket är svårare med en, till motorvolym sett, större sugmotor. Körde ex. min MPS med så låg förbrukning som 0.67l/mil vid en långkörning förra sommaren, och då låg vi aldrig under 120km/h på farthållaren.. smile

Vet inte vad en 330i kostar att äga, men jag som bor i en mellanstor stad betalar 560kr/mån för min MPS, helförsäkrat på en skötsam 27-årig ungdom.. smile I och med att det är en Mazda kostar servicearna rätt lite med, vilket troligen är en sak som BMW-ägare sällan får vara med om... wink

Bra svar! Kan hålla med om servicarna, har själv en Ford idag och då använder man en hel del Mazda-delar och det är inte speciellt dyrt.

27 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#51
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
steifan skrev:

Nja, ungefär så här är det karossmässigt:
Sedan/Limo 98-01 facelift: 02-05
Touring 00-01 facelift: 02-05
Coupé 99-03 facelift: 04-06

M3 fick aldrig någon facelift wink

Däremot förlängdes rostskyddsgaranti på bilar from modellår 2004 förmodligen tillsammans med någon uppryckning.

Eller syftar du på efterföljande 3-serie E90/E91/E92 som kom som årsmodeller 2006 respektive 2007?

Ja, jag syftar inte på faceliften, utan på när E46 blev E90. Det var sedaner jag letade efter. Då var det det bättre rostskyddet från 2004 och garantin jag hade blandat ihop det med tongue

Den längre rostskyddsgarantin från 2004-04 hänger dock inte ihop med någon uppdatering av rostskyddet, en bil med 12års garanti har samma utförande på rostskyddet som tidigare modeller.

Jag ställer mig rent allmänt emot påståendena om att BMW E46 skulle ha ett dåligt rostskydd, om inget annat så på grund av att min far har haft en 325i Touring han körde 40.000mil med och en 330i Touring han körde 20.000mil med och ingen av dem hade rosten angripit, och ingen av dem sköttes pedantiskt utan kunde tvärt om inte ens få sig en tvätt under längre perioder när han hade mycket att göra.

Att hitta en rostfri E46 eller hålla rosten borta från en E46 bör vara långt ifrån orimligt, alla bilar rostar utom möjligtvis Audi´s modeller med aluminiumkaross.

Squidspeed: BMW E46 6cyl. visade sig vara den billigaste modellen i service tillsammans med Ford Ka 1.3 i en större undersökning Teknikens Värld gjorde 2005. BMW är inte dyra i service det är en myt, jag ger 4000:- för den största servicen på min BMW X3 till exempel. Auktoriserad BMW verkstad självklart.

Både min gamle 328i och en 330i kan dessutom ligga i trakten av den förbrukning du beskriver, trots att både M54B30 och framför allt M52B28 är en klart äldre konstruktion än Mazda 3 MPS.

Intressanta inlägg Rquired, servicar osv är ju också intressant att veta innan man köper bilen, skönt att du kan mycket om bmw.

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 mars 2012
#52
Squidspeed skrev:
Jag antar att en person som du gärna söker på det sättet ja. Jag hoppas att trådskaparen lyssnar till mer än det, då du uppenbarligen inte har förstahandsinfo på det du rekommenderar ändå.. smile Kör du din 9-5 Kombi med en dryg sekund sämre 0-100-tid än vad jag lever med, och var lycklig över din (säkerligen) perfekta blandade bensinförbrukning. Jag antar att om du verkligen hade velat att trådskaparen skulle ha en BMW 330 hade du själv ägt en, så som du säkerligen vill. Antar att svenska avundsjukan ibland har sina konstiga avarter, huh? smile

Ha en bra kväll min vän! ^^

?


Rumpmas
3 860 Inlägg
22 mars 2012
#53
alex__87 skrev:
Andromeda skrev:
Hade jag inte fått köpa Saab (smile) hade jag letat reda på en så bra utrustad BMW 330i jag kunnat få tag på med den nyare karossen som rostar mindre. 00-03(?) med E46-karossen har väldiga rostproblem. Jag tror den nya kom -04 eller så, hör med Rquired på forumet wink

Jag tittade mycket på 330i runt 01-03 när jag bytte bil för någon månad sedan, men inte fan vill man lägga 60-70-80k på en bil som rostar inom snar framtid om den inte redan gjort det?

Fördelen med 330i är att den har rätt så låga driftkostnader och samtidigt är det en bra och rolig motor i en bekväm bil. En bil som Mazda 3 MPS ligger sämre till där, och en M3, förutom att det är en riktig kebabbil, kostar nog en del att hålla rullande eftersom du måste titta på 5 år äldre bilar för att hålla samma inköpsbudget.

Det sista jag skulle titta på är Mercedes eller Audi med bensinmotor. Skräp.

Haha skönt svar ska kolla lite på 330i. Men förstår inte riktigt varför du väljer bort Audi....Tycker det är riktigt bra bilar...

Audis bensinmotorer har haft problem länge, speciellt 1,8t och 6:orna. 1,8t brukar få oilsludge, och turbon är inget under av hållbarhet. 6:orna är svaga för att börja läcka olja.

Mazda 3 MPS tillverkas i en betydligt mindre serie än övriga Mazda 3 och pga av prestandan är många delar unika för just MPS:en, precis som med alla andra bilmodeller där det finns ett stort effektspann mellan motoralternativen. Jämför gärna med att köpa delar till en M3 och en 320i.


27 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#54
Andromeda skrev:
alex__87 skrev:
Andromeda skrev:
Hade jag inte fått köpa Saab (smile) hade jag letat reda på en så bra utrustad BMW 330i jag kunnat få tag på med den nyare karossen som rostar mindre. 00-03(?) med E46-karossen har väldiga rostproblem. Jag tror den nya kom -04 eller så, hör med Rquired på forumet wink

Jag tittade mycket på 330i runt 01-03 när jag bytte bil för någon månad sedan, men inte fan vill man lägga 60-70-80k på en bil som rostar inom snar framtid om den inte redan gjort det?

Fördelen med 330i är att den har rätt så låga driftkostnader och samtidigt är det en bra och rolig motor i en bekväm bil. En bil som Mazda 3 MPS ligger sämre till där, och en M3, förutom att det är en riktig kebabbil, kostar nog en del att hålla rullande eftersom du måste titta på 5 år äldre bilar för att hålla samma inköpsbudget.

Det sista jag skulle titta på är Mercedes eller Audi med bensinmotor. Skräp.

Haha skönt svar ska kolla lite på 330i. Men förstår inte riktigt varför du väljer bort Audi....Tycker det är riktigt bra bilar...

Audis bensinmotorer har haft problem länge, speciellt 1,8t och 6:orna. 1,8t brukar få oilsludge, och turbon är inget under av hållbarhet. 6:orna är svaga för att börja läcka olja.

Mazda 3 MPS tillverkas i en betydligt mindre serie än övriga Mazda 3 och pga av prestandan är många delar unika för just MPS:en, precis som med alla andra bilmodeller där det finns ett stort effektspann mellan motoralternativen. Jämför gärna med att köpa delar till en M3 och en 320i.

Ok ok bra att veta!

Aldrig nöjd
804 Inlägg
22 mars 2012
#55
Hade kollat på CLK 500 (C209). Riktigt snygg och med en V8 på 306hk:

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 15&w=3

Livet är för kort för att äga Volvo.

27 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#56
Masquerade skrev:
Hade kollat på CLK 500 (C209). Riktigt snygg och med en V8 på 306hk:

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 15&w=3

Oj, den var inte dum alls!! big_smile

Denna måste jag kika närmare på, tack!

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
27 mars 2012
#57
ja vart lite nyfiken på va det är för "skräp" med mercedes bensin motorer,
audis motorer vet ja har väldig knepig hållbarhet men dom jag har varit i kontakt med tillhör inte årsmodeller i nämda budget.

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 mars 2012
#58
Mercedes_entusiast skrev:
ja vart lite nyfiken på va det är för "skräp" med mercedes bensin motorer,
audis motorer vet ja har väldig knepig hållbarhet men dom jag har varit i kontakt med tillhör inte årsmodeller i nämda budget.

Jag formulerade mig lite slarvigt. Jag menade naturligtvis att han skulle se upp för Audi med bensinmotorer och Mercedes öht. Inte kul med en bil för 150k som rostar i en logaritmiskt accelererande hastighet.


Aldrig nöjd
804 Inlägg
28 mars 2012
#59
Andromeda skrev:
Mercedes_entusiast skrev:
ja vart lite nyfiken på va det är för "skräp" med mercedes bensin motorer,
audis motorer vet ja har väldig knepig hållbarhet men dom jag har varit i kontakt med tillhör inte årsmodeller i nämda budget.

Jag formulerade mig lite slarvigt. Jag menade naturligtvis att han skulle se upp för Audi med bensinmotorer och Mercedes öht. Inte kul med en bil för 150k som rostar i en logaritmiskt accelererande hastighet.

Rostproblemet var endast aktuellt fram till runt 02, och då rostar bilarna ändå inte nämnvärt mer än många andra bilar från samma tid, särskilt inte om de är välskötta. Snacka om ett av de bästa "höna av en fjäder"-exemplen i modern bilhistoria..

Livet är för kort för att äga Volvo.

Volvo performance for life !
183 Inlägg
28 mars 2012
#60
Danne_gg skrev:
Av de alternativen en S3 alla dar i veckan!
R32an är riktigt slö i jämförelse så där skulle du bli missnöjd!

org är dem rätt lika i prestanda. körglädjen och fartkänslan är mycket bättre i r32an. MEN framförallt ljudet ojoj!

Powered by autotech.


Sök