Tycker vi kör en liten update här då!
Då kjedjan rasslade något helt extremt så kändes det som att det var dags att kontrollera den. Spännaren antydde att det var hög tid för byte så jag skaffade hem ett komplett kedje-kit med båda kedjor och allt annat som skulle bytas.
Sen var det bara att dra igång o börja riva. Fick problem redan när jag skulle plocka av oljesumpen. Fick efter mycke letande fram att min bil har någon form av förstärkt oljesump och därmed inte är lik lätt att plocka bort som de andra. Där sitter en förstärkning ner vid växellådan som gör att man måste plocka bort lådan för att komma åt dessa. Finns en genväg som Saab rekommenderar och även använder själva på dessa bilarna. Man får helt enkelt borra upp 2 hål i förstärkningarna så man kommer åt skruvarna. Denna sumpen satt tydligen enbart på Aero 00-01.
Då kunde man rengöra silen och sen var det bara till att riva ner resten av motorn för att komma åt dessa otrevliga kedjorna. Blev inte så mycket bilder då jag var ganska oljig och skitig så jag inte ville ta i telefonen
Det var ett ganska omfattande jobb och lite mer än vad jag från början hade räknat med. Det största problemet var egentligen bristen på utrymme. Inte alls lika stora utrymmen som dom Saab 9000 som jag sedan tidigare är van vid.
På bilderna ser de ut som där är betydligt mycke mer plats än i verkligheten...
Passade även på att Lacka övre motorfästet och insugskobran svarta när dom ändå var bortmonterade
Sen gick jag över returröret och värmeskölden med Autosol så de blev blankt och snyggt!
Hade tydligen bara bild på första lagret, blev betydligt blankare och jämnare när jag hade lagt på 4 lager
Och sen en bild på bilen precis utrullad från garaget
Ett par nya framdäck är inte heller fel när dom gamla är blanka!