Eftersom jag lider av svår trötthet idag, förklarar jag här med att kopiera ett inlägg mrbuggy skrivet på garaget:
En sond som är "halvdöd" eller långsam gör att motorn tvekar och drar ryckvis. Detta ger normalt ingen felkod i datorn, och syns m a o inte på diagnostikuttaget i bilen. Men bilen går sämre!
En "heldöd" sond ger låg utsignal och lurar insprutningen att blandningen är mager. Insprutningssystemet kompenserar för detta och bensinförbrukningen ökar (ger felkod på diagnostik).
Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhållandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond går från fet (>0.5V) till mager (<0.5V) på under en sekund.
Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är låg, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga!
Det finns tre typer av lambdasonder:
A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd).
B) Sond med tre anslutningar: Innehåller även 12V elektrisk uppvärmning (två vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur.
C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grå sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren!
Kontrollera sondens funktion
- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas.
- Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna att nå in i sonden.
Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge någon signal.
Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk sond under en sekund).
Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur blir sonden bättre