3540
Sök

Fylla AC med kylspray?

Forummoderator
18 004 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#1
AC:n i min Rover fungerar men kan "tappa greppet" ibland. Varva ordentligt gör att den kyler på igen. Inte den iskalla kyla som levereras i Hyndan och Chryslern. Har hört att Biltemas kylspray kan fylla systemet om det nu redan bevisligen fungerar utan läckor. Stämmer det? Har INTE lust att lägga ut tusenlappar på en bil som bara kostat dessa pengar i inköp! Optimist som tror att sommaren som kommer blir bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 119 Inlägg
24 mars 2012
#2
Det borde väl funka tycker jag. Annars funkar deras drivgas till airbrush sprutor utmärkt. Lite trix att fylla men väl i systemet funka de bra har själv använt mig av det i min förra bil. Och är inte systemet tomt borde inte smörjmedlet saknas

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 004 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#3
mb_pucken skrev:
Det borde väl funka tycker jag. Annars funkar deras drivgas till airbrush sprutor utmärkt. Lite trix att fylla men väl i systemet funka de bra har själv använt mig av det i min förra bil. Och är inte systemet tomt borde inte smörjmedlet saknas

Nej det är ju "på gränsen" till att lägga av. Ska kolla detta. Fyllningen blir säkert lite smålurig men det löser jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 mars 2012
#4
Saknas det gas då ?? Det e inte så att magnetkopplingen börjar bli dålig. Eller för den sakens skull kompressorn ?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
18 004 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#5
JaggaChafen skrev:
Saknas det gas då ?? Det e inte så att magnetkopplingen börjar bli dålig. Eller för den sakens skull kompressorn ?

Vem vet? Vågar jag trycksätta mer med luft på macken? Vad är ett rimligt tryck?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2012
#6
kolla när bilen står på tomgång å acn "klickar" elelr går igång om ytterhöljet på ac kompressorn snurrar med.

ibland blir magnetkopplingen till remdrivningen dålig och även om acn slår till å indikerar på funktion så snurrar inte kompressorn, då får man shimsa om den.

man kan även ta ett krattskaft å slå till på acn å tvinga igång den tongue  för å se om de finns gas (vid köp av beg bil me ej fungerande ac)


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 mars 2012
#7
Dieselsmurfen skrev:
JaggaChafen skrev:
Saknas det gas då ?? Det e inte så att magnetkopplingen börjar bli dålig. Eller för den sakens skull kompressorn ?

Vem vet? Vågar jag trycksätta mer med luft på macken? Vad är ett rimligt tryck?

Ehhh det adeinte jag gett mig på men nu e ju jag inte specialist på fulrep..


Va kostar egentligen en fyllning i Sverige då ?? i Norge brukar det ligga runt en rtusing å då får du svar på hur mkt gas du hadde innan å om det var det  som var felet.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

9 117 Inlägg
25 mars 2012
#8
Då AC systemet ska vara slutet, så ska inget läcka ut. Är det så att det fattas köldmedel så har du en läcka någonstans. Ingen idé att fylla upp systemet utan att få det kollat, för det kommer bli likadant rätt så snart igen...ä


629 Inlägg
25 mars 2012
#9
Som ovan säger, det där med att "fylla" ac systemet i bilar , ska egentligen inte behövas.
En ac är en sluten krets och gasen skall inte läcka ut om den är tät.
Kan vara annat fel på TS A/C men som svar på frågan: ja det är r134a i biltemas kylspray så den går att fylla med (om du fixar en kopplingsanordning för detta, det har jag ingen aning om hur man ska lyckas med smile).

Mröh

5 119 Inlägg
25 mars 2012
#10
Bullet--- skrev:
Beror ju på, det brukar läcka ut på vintern på vissa bilar då en a/c inte fungerar under en viss temperatur, och ska man hårddra det så ska en a/c el. kylaggregat köras runt typ en timme i veckan för att smörja alla o-ringar,packningar och packboxar för annars kan det börja läcka.

Finns väll alltid ett litet lekage i ac system då slangar å packningar kan läcka lite trots att dom är täta då dom läcker igenom materialet. Som tex en balong.  Går även att provat magnetkopplingens funktion via tryckvakten. En kabel mellan kontakterna brukar göra susen. Annnars är det väl bara å prova fylla den. Kostar inte många kronor med tex drivgas. och försvinner trycket fort så fårman väl ta tag i problemet med ev lekage då. Tänk bara på att fläckten måste funka om ac gör det.
Dom har en förmåga att gå väldigt tungt efter något år i vila.
Senast redigerat av mb_pucken (25 mars 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 mars 2012
#11
Putteliten skrev:
Då AC systemet ska vara slutet, så ska inget läcka ut. Är det så att det fattas köldmedel så har du en läcka någonstans. Ingen idé att fylla upp systemet utan att få det kollat, för det kommer bli likadant rätt så snart igen...ä

Nu e det ju så att det inte e nån ny bil detta å helt tätt blir det aldrig. Säg att det har lyckats å läcka ut 100g köldmedie sen bilen va ny då funkar det kalas å fylla den. Finns även diverse tätningsmedel som man kan ha på AC anläggningen.

Om man då åker till en som har en ordentlig AC maskin så tömmer ju den system det första den gör å då får man reda på hur mkt gas som fanns där.

Å som det låter på TS så starsta ju kompressorn å lite kyla kommer. Det betyder att det finns gas men det kan va så att det saknas lite.

Som sagt det bästa hade varit å fått tömt systemet med en riktig maskin så vet man om det e gasmängden som e problemet. Kan ju faktiskt vare en hel del andra grejjer som strular nån tryckvackt eller temspensor eller ac kopplingen eller själva kompressorn.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 266 Inlägg
25 mars 2012
#12
http://www.ebay.com/itm/R134a-R134-134a … 193wt_1163
Ett såna här kitt brukar komma ut på tradera till sommaren med 1,2 eller 3 burkar. Ja har testat detta på min 945 med gott resultat dock hade jag för stort läckage så jag fick byta lite rör och kondensor.
Körde även i sambon v70 på skoj.

Alla ac system läcker genom kopplingar och slangar under årens gång dock mikroskopiskt om de inte går hål på nåt brukar lite grön färg . Är de över 1mm spelrum på magnetkoppling lär man schimsa om den den ska ligga nästan emot när de står till runt 0,5mm är väl bra.

svetsdiff !!!

Forummoderator
18 004 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#13
Tackar för detta! Jo... Jag vet att alla ac läcker lite. Ska kolla på magnetkopplingen också!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 266 Inlägg
25 mars 2012
#14
Var så lite så. De är väldigt lätt att topp fylla med de där kittet gjorde de på parkeringen hemma.

svetsdiff !!!

301 Inlägg
25 mars 2012
#15
eller så åker du till en auktoriserad ac firma och betalar dom hela 1500kr det troligen kostar för en felsökning med fyllning. å har det gjort ordentligt. då fyller dom troligen på med spårmedel med.
Senast redigerat av t5-r micke (25 mars 2012)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

509 Inlägg
25 mars 2012
#16
Putteliten och Dagge88 är ni utbildade på Ac?
Alla bilar läcker ,om det så är 1gr/år eller 25gr/år så beror det på hur känslig bilen är.Vissa funkar bra fast det fattas 150gr.Jag kommer inte ihåg vad de sa på utbildningen hur många procent som var godkänt.

629 Inlägg
25 mars 2012
#17
Nico-the-kid skrev:
Putteliten och Dagge88 är ni utbildade på Ac?
Alla bilar läcker ,om det så är 1gr/år eller 25gr/år så beror det på hur känslig bilen är.Vissa funkar bra fast det fattas 150gr.Jag kommer inte ihåg vad de sa på utbildningen hur många procent som var godkänt.

Ja jag jobbar som kyltekniker , och ja det stämmer bil A/C system är lite speciella mot fasta kylanläggningar då det är slangar , packboxar , oringar och annat dumt som ställer till det som läckage ställen.
En bil som har 900 gram fyllnadsmängd kan funka med 500 gram, dock blir det väldigt många till och frånslag på kompressorn då lågtryckspressostaten bryter.
Men någon viss % som får fattas ur anläggningen varierar nog från bil till bil.

Mröh

467 Inlägg
25 mars 2012
#18
Jag var nyss och kontrollerade gasen i min s60. Det fattades 300 gram. Är typ 900 gram från början. Detta var en firma som jobbar med detta dagligen. Han sa att 300 gram är helt normalt att det saknas. Dom hade i spårmedel och det fanns inga läckor sa han. Jag ifrågasatte oxå hur det kan läcka ut utan "läckor" och han sa då att med så mycket olika delar så läcker en del ut under lång tid helt enkelt..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

9 117 Inlägg
25 mars 2012
#19
Nico-the-kid skrev:
Putteliten och Dagge88 är ni utbildade på Ac?
Alla bilar läcker ,om det så är 1gr/år eller 25gr/år så beror det på hur känslig bilen är.Vissa funkar bra fast det fattas 150gr.Jag kommer inte ihåg vad de sa på utbildningen hur många procent som var godkänt.

Är inte utbildad, men det svaret fick jag på Volvo när jag skulle lämna in min V40 för påfyllning för att det inte blev kallt i bilen.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 mars 2012
#20
Det finns mycket enklare och säkrare sätt att fylla på än att använda osäkra produkter från biltema.
Det jag gör: Jag kör till en kyl och frys reparatör och fråga honom om han kan hjälpa mig med att fylla på air-condition gas till min bil.
Eftersom en kyl och frys reparatör har licens för att arbeta med sånt gas då är det inget problem.
Det har jag gjort i många år till olika bilar och det funkar perfekt, man behöver inte köra till repektivt bilmärket och betalla dyra pengar för det eller.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök