2550
Sök

M+S däck som sommardäck?

125 Inlägg
28 mars 2012
#21
FL3JM skrev:
Madick1 skrev:
FL3JM skrev:
Jag kör M+S däck, funkar perfekt. Körde det på min Magnum med i flera år. Så länge man inte kör på bana så är det coolers. smile Stoppsträckorna var det inge fel på, hela debatten kring M+S-däck är en aning överdriven. Snackade med en däck-nisse och han sa att det var som att lägga en klick smör på en stekpanna, så snabbt skulle mina däck slitas. Det roliga var att jag redan hade kört TVÅ ÅR med samma däck och gjort burnouts och allt, var fortfarande mycket kvar på dom.

Visst kanske det är lite sämre grepp, men inget som medelsvensson märker av. Det är skönt att kunna sladda loss ordentligt utan att känna att man gör slut på ett par svindyra sommardäck. Men min bil suger att svänga med ändå så det är roligare att sladda. big_smile

Ni är bara dumsnåla och det vet ni ändå forsöker ni att överbevisa inte bara er själva utan också någon annan om att göra samma dumma misstag, otroligt korkat enligt mig. Men ni vet säkert bättre än alla ledande biltidningar som gör riktiga test:mad:

Snarare smartsnåla, det fungerar ju uppenbarligen jättebra för mig och jag kör nog aggressivare än medelsvensson. Har inte kört av vägen än och har inte haft problem med att få stopp på min två tons hög (har aldrig låst däcken (känt att ABS'en hugger i) även då jag trampat fullt på bromsen, förrutom på vintern då. Behöver nog uppgradera bromsarna innan det är däcken som begränsar min stoppsträcka, på asfalt.

Ja du framstår otroligt smartsnål har du överhuvudtaget läst testet jag länkade till?
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 100804.pdf
Den dagen du skadar någon eller rent av har ihjäl någon annan för att du inte kan bromsa kanske du inser hur smartsnål du är. Men då är det för sent att tänka om. Ännu "smartsnålare" är det ju att uppmana andra som söker  råd om däck att köra runt på livsfarliga kassa däck:rolleyes:


6 632 Inlägg
28 mars 2012
#22
Finns nya billiga året-runt däck som är sämre än använda vinterdäck

Testet besvarar inte alla typer..Men grunden är ändå;
Dubbfria däck har sämre bromsförmåga i värme samt vattenegenskaper

De/Dem

144 Inlägg
29 mars 2012
#23
Jag slet iaf ner en uppsättning Nokian m+s däck på 1000 mil. Tror väl jag började med 6mm och i slutet var de nästan blanka bak. Vattenegenskaperna var farliga, så man får köra därefter helt enkelt.
Visst går det om du har en tight budget, men det är inte att rekommendera.

Lokala däcknissen skaka på huvet när jag berätta att jag hade kört en säsong med allrounddäck - "det finns inget allrounddäck". smile


huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2012
#24
werik skrev:
Lokala däcknissen skaka på huvet när jag berätta att jag hade kört en säsong med allrounddäck - "det finns inget allrounddäck". smile

I USA säljs det faktiskt allround-däck (mer än Europas sommar eller vinterdäck), tex Continental ExtremeContact DWS (-> DryWetSnow). Men är väl mest lämpade där det inte är så kalla vintrar antar jag wink


7 394 Inlägg
29 mars 2012
#25
steifan skrev:
werik skrev:
Lokala däcknissen skaka på huvet när jag berätta att jag hade kört en säsong med allrounddäck - "det finns inget allrounddäck". smile

I USA säljs det faktiskt allround-däck (mer än Europas sommar eller vinterdäck), tex Continental ExtremeContact DWS (-> DryWetSnow). Men är väl mest lämpade där det inte är så kalla vintrar antar jag wink

mm och så har vi sett en heldel videor därifrån, på vinterväglag, NEJTACK


Xenoholic
2 559 Inlägg
29 mars 2012
#26
Folk snålar på sommardäck o kör runt på kassa vinterdäck på sommarn o gnäller att de inte har råd med däck.
Sen så köper de slutsteg o baslådor som kostar dubbelt så mkt. Hmmm lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 433 Inlägg
29 mars 2012
#27
jag köpte michelin super sport cup  till min Racer , men på bruks bilen kommer jag bara ta ut dubben smile nån som känner sig manad att berätta hur oansvarsfull etc jag är nu ?


125 Inlägg
29 mars 2012
#28
SylvesterStallone skrev:
jag köpte michelin super sport cup  till min Racer , men på bruks bilen kommer jag bara ta ut dubben smile nån som känner sig manad att berätta hur oansvarsfull etc jag är nu ?

Det bekräfter du ju så bra själv så, tufft värre:rolleyes:


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 mars 2012
#29
Om man håller uppsikt långt och inte kör som en idiot (dvs för fort eller/och ligger för nära) så klarar man sig både från panikbromsningar och påkörningar av diverse gamla tanter osv. Jag är mest rädd för att bli påkörd bakifrån när det är lite hårdare inbromsningar då folk har en tendens att ligga och trycka en aning för nära. Spelar ingen roll hur bra däcken är på bilen bakom när föraren reagerar som en schackspelare.


125 Inlägg
29 mars 2012
#30
FL3JM skrev:
Om man håller uppsikt långt och inte kör som en idiot (dvs för fort eller/och ligger för nära) så klarar man sig både från panikbromsningar och påkörningar av diverse gamla tanter osv. Jag är mest rädd för att bli påkörd bakifrån när det är lite hårdare inbromsningar då folk har en tendens att ligga och trycka en aning för nära. Spelar ingen roll hur bra däcken är på bilen bakom när föraren reagerar som en schackspelare.

Tror du själv på det där eller? Vad hjälper det om någon fram för dig plötsligt panik bromsar eller om det springer ut ett barn mitt i vägen och du har dubbla bromslängden? Då blir du vållande och du risikera att skada någon för alltid. Otroligt hur kortkat man kan resonera och prioritera. Vad spelar det för roll om du köper riktiga däck blir ju billigare i längden ändå. Din vinterdäck slits fortfatare på sommaren och livsfarliga inte bara för dig själv. Dumsnålt är det enda rätta ordet går inte att bortförklara med att man håller avstånd och bla bla. Plötsligt händer?


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 mars 2012
#31
Madick1 skrev:
FL3JM skrev:
Om man håller uppsikt långt och inte kör som en idiot (dvs för fort eller/och ligger för nära) så klarar man sig både från panikbromsningar och påkörningar av diverse gamla tanter osv. Jag är mest rädd för att bli påkörd bakifrån när det är lite hårdare inbromsningar då folk har en tendens att ligga och trycka en aning för nära. Spelar ingen roll hur bra däcken är på bilen bakom när föraren reagerar som en schackspelare.

Tror du själv på det där eller? Vad hjälper det om någon fram för dig plötsligt panik bromsar eller om det springer ut ett barn mitt i vägen och du har dubbla bromslängden? Då blir du vållande och du risikera att skada någon för alltid. Otroligt hur kortkat man kan resonera och prioritera. Vad spelar det för roll om du köper riktiga däck blir ju billigare i längden ändå. Din vinterdäck slits fortfatare på sommaren och livsfarliga inte bara för dig själv. Dumsnålt är det enda rätta ordet går inte att bortförklara med att man håller avstånd och bla bla. Plötsligt händer?

Ja men om man inte kör som ett jävla arsle så spelar det ingen roll, jag vet hur snabbt jag kan få stopp på min bil och anpassar min hastighet och avståndet till framförvarande bil därefter.
Finns det risk att en unge springer ut i vägen så kör man inte så fort och har extra koll på just fotgängarna längs med trottoarerna. Finns en anledning till att man har hastighetsbegränsningar lixom.

Jag håller så pass långt avstånd till framförvarande bil att jag ALDRIG riskerar köra in i den om den nu skulle tvärnita. Det är så ALLA ska tänka, men det är långt ifrån alla som gör det, oavsett vilka däck man har.

Det är helt och hållet lagligt att köra med M+S och är därmed ingen jävla trafikfara vad ni än försöker hitta på för anledningar. Kör man bra så klarar man sig ypperligt med M+S, både på vintern och på sommaren, vilket jag gjort sen jag skaffade körkort.


huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2012
#32
granadadr skrev:
steifan skrev:
werik skrev:
Lokala däcknissen skaka på huvet när jag berätta att jag hade kört en säsong med allrounddäck - "det finns inget allrounddäck". smile

I USA säljs det faktiskt allround-däck (mer än Europas sommar eller vinterdäck), tex Continental ExtremeContact DWS (-> DryWetSnow). Men är väl mest lämpade där det inte är så kalla vintrar antar jag wink

mm och så har vi sett en heldel videor därifrån, på vinterväglag, NEJTACK

Rätt bra jämförelse mellan sommardäck, vinterdäck och "all-season"-däck på is:


tongue


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 mars 2012
#33
Men vinterdäcken dom provar är ju dubbfria? Dvs man får åka med dom året runt, vad är då all season-däck? smile


7 394 Inlägg
29 mars 2012
#34
steifan skrev:
granadadr skrev:
steifan skrev:

I USA säljs det faktiskt allround-däck (mer än Europas sommar eller vinterdäck), tex Continental ExtremeContact DWS (-> DryWetSnow). Men är väl mest lämpade där det inte är så kalla vintrar antar jag wink

mm och så har vi sett en heldel videor därifrån, på vinterväglag, NEJTACK

Rätt bra jämförelse mellan sommardäck, vinterdäck och "all-season"-däck på is:


tongue

bekräftar ju bara mitt inlägg,, att allseason är skit,, å personligen gillar jag inte dubbfritt heller wink


huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2012
#35
FL3JM skrev:
Men vinterdäcken dom provar är ju dubbfria? Dvs man får åka med dom året runt, vad är då all season-däck? smile

Ja dubbfria vinterdäck, sommardäck och "all-season"-däck. Dvs de sistnämnda är en väldig kompromiss
som klarar halka bättre än sommardäck och klarar sommarväglag bättre än vinterdäck.

Min poäng? Friktionsdäck är vinterdäck och inget annat wink Särskilt när däcktillverkare även tillverkar
däckserier som är anpassade för att vara "all-season" tongue


huh?
10 427 Inlägg
125 Inlägg
29 mars 2012
#37
All season däck är inte bra på något dåliga på vintern och dåliga på sommaren vilket ju är ganska självklart annars skulle vi ju alla köra på detta skräp. Finns ju en anledning till att det finns sommar och vinterdäck liksom, all season är bara ett dåligt kompromiss. Att köra på friktionsdäck på sommaren är idioti LÄS TESTET http://www.automotorsport.se/media/bilt … 100804.pdf där har ni alla fakta svart på vitt. Spelar ingen roll vad ni säger ett vinterdäck på sommaren är lika farligt som ett sommardäck på vintern. VÄX UPP boys.


huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2012
#38
Madick1 skrev:
All season däck är inte bra på något dåliga på vintern och dåliga på sommaren vilket ju är ganska självklart annars skulle vi ju alla köra på detta skräp. Finns ju en anledning till att det finns sommar och vinterdäck liksom, all season är bara ett dåligt kompromiss. Att köra på friktionsdäck på sommaren är idioti LÄS TESTET http://www.automotorsport.se/media/bilt … 100804.pdf där har ni alla fakta svart på vitt. Spelar ingen roll vad ni säger ett vinterdäck på sommaren är lika farligt som ett sommardäck på vintern. VÄX UPP boys.

Ett all-seasondäck presterar nog bättre än de andra däcktyperna när det är 5-10grader skulle jag tro.
Så egentligen borde man köra all-season på våren, sommardäck på sommaren, all-season på hösten och vinterdäck på vintern. Om man inte vill kompromissa ned däckvalen till 2 typer dvs wink


125 Inlägg
29 mars 2012
#39
steifan skrev:
Madick1 skrev:
All season däck är inte bra på något dåliga på vintern och dåliga på sommaren vilket ju är ganska självklart annars skulle vi ju alla köra på detta skräp. Finns ju en anledning till att det finns sommar och vinterdäck liksom, all season är bara ett dåligt kompromiss. Att köra på friktionsdäck på sommaren är idioti LÄS TESTET http://www.automotorsport.se/media/bilt … 100804.pdf där har ni alla fakta svart på vitt. Spelar ingen roll vad ni säger ett vinterdäck på sommaren är lika farligt som ett sommardäck på vintern. VÄX UPP boys.

Ett all-seasondäck presterar nog bättre än de andra däcktyperna när det är 5-10grader skulle jag tro.
Så egentligen borde man köra all-season på våren, sommardäck på sommaren, all-season på hösten och vinterdäck på vintern. Om man inte vill kompromissa ned däckvalen till 2 typer dvs wink

Jo det stämmer all season funkar nog oktober/mars typ:-)



Sök