Tänkte skriva lite kort om mina galler.
Tidigare i tråden har jag visat hur jag gorde ett par galler till ZeroPro-80 och jag tänkte jag skulle göra likadant här så det beställdes råmaterial av Kuhlin. De grova ringarna är vattenskurna ur 20mm aluminium.
Kommer inte riktigt ihåg varför men när jag funderat lite mer på det så ville jag prova ett annat sätt, i detta fallet helt enkelt borra hålen för pinnarna i det grova materialet och se vad man kunde göra med det. Behövde ju självfallet lite fler pinnar i dessa galler än i de små vilket innebar ett litet bekymmer. Hur gör man för att borra rakt från bägge hållen på de lutande ytorna för pinnarna längst ut. Ritade upp ett antal designer med olika antal pinnar innan jag bestämde mig och då var det bara att börja lösa håltagningen. För att få bra precision så var det att borra i fräsen som gällde. Först gå ner med ett litet dubbhålsborr som inte sviktar som ett vanligt borr. När jag gjort det var det bara att upprepa med ett vanligt 2mm borr mot den nu plana ytan. Hade stor hjälp av fräsens digital för att upprepa alla jobb. Tyvärr var materialet väldigt segt och jag drabbades av ett par avbrutna borr trots gott om kylning och att jag rensade skären var 5mm. Provade flera olika hastigheter oxå men inget hjälpte. :confused:
Sen var det bara att börja svarva. Först och främst få lite finare ytor än de skurna och plåtens råyta så samtliga ytor blev garanterat raka.
Sen gjordes en försänkning på ena sidan för att gallret ska passa bra över elementet.
Nöjd med passningen. Gjorde medvetet nedsvarvningen ca 1/10mm lägre än elementet för att vara säker på att elementet inte kan glappa när man spänner fast allt sen.
Sen var det bara att börja forma fram den formen man ville ha på utsidan. När jag hade en jag var nöjd med så lämnade jag den ringen till en kompis som formade ett svarvstål efter radien så jag enkelt kunde få samma form på de andra ringarna sen.
Nästa steg var håltagning, bara att måtta ut från baksidan så man kunde borra raka hål rakt igenom.
Givetvis ville jag tappförsänka hålen sen för vanliga insexbult. Tycker det ger ett lite mer "köpt" intryck än vanliga försänkningar.
Sen var det bara att trycka igenom pinnarna. För att göra det enkelt använder jag en 2mm svetstråd i AlSi, den har en lite hårdare och blankare yta som jag tycker passar in mot den mattborstade ytan jag vill ha på själva ringen.
Tanken härefter var att ta tigsvetsen och lägga igen hålen för pinnarna från utsidan. Tyvärr ville inte tigen var med alls, vet inte vad det var men bågen bara vandrade runt och studsade omkring och dummade sig. Provade att byta volfram, bytte gas, provade på annat material mm. :confused:
Vete tusan vad som jäklats men jag kände att jag inte kunde vänta längre så jag fick hitta på en nödlösning sålänge, Jag har helt enkelt tennat igen hålen så gott det gick, sen var det upp i svarven igen och börja köra med scotchbrite för att få en fräsch yta. Förhoppningen är att de ska åldras lite i bilen och bli lite mörkare.
That´s it! ......ja, tills jag ska fixa till hålen på riktigt då.....:o