3869
Sök

Regga 740 med t5a

513 Inlägg
5 april 2012
#21
grillchips skrev:
Melin82 skrev:
_Performance_ skrev:
M90:in från 960 passar ju T5 motorerna

Passar ja det gör den. Men vad vi pratar om är -89 och framåt då växelådan ingår i avgascertet och jag har då inte sett en Volvo rulla av bandet på Hisingen med längsmonterad femma och m90 låda.
Sen tycker jag det är lite udda att du kan ta en -88 och regga med en t5 och m90 låda men inte en -89, men jag har inte gjort reglerna. Sen att du kan åka till sfro och lägga ut en massa pengar för samma resultat  på en -89  tycker jag är ännu märkligare.

Finns ju väääääldigt många 89or och framåt som har blivit reggade med t5 och m90! Så det är nog inga som helst problem!

Skrev inte jag precis något om sfro.

462 Inlägg
5 april 2012
#22
Melin82 skrev:
grillchips skrev:
Melin82 skrev:

Passar ja det gör den. Men vad vi pratar om är -89 och framåt då växelådan ingår i avgascertet och jag har då inte sett en Volvo rulla av bandet på Hisingen med längsmonterad femma och m90 låda.
Sen tycker jag det är lite udda att du kan ta en -88 och regga med en t5 och m90 låda men inte en -89, men jag har inte gjort reglerna. Sen att du kan åka till sfro och lägga ut en massa pengar för samma resultat  på en -89  tycker jag är ännu märkligare.

Finns ju väääääldigt många 89or och framåt som har blivit reggade med t5 och m90! Så det är nog inga som helst problem!

Skrev inte jag precis något om sfro.

Aha. Är för trött för att orka läsa allt du skrev wink Men dåå är jag med! smile


513 Inlägg
5 april 2012
#23
grillchips skrev:
Melin82 skrev:
grillchips skrev:

Finns ju väääääldigt många 89or och framåt som har blivit reggade med t5 och m90! Så det är nog inga som helst problem!

Skrev inte jag precis något om sfro.

Aha. Är för trött för att orka läsa allt du skrev wink Men dåå är jag med! smile

Jupp jupp. Har suttit och tragglat VV, sfro, sbp regler en hel del då jag skulle vilja ha igenom en 240 med 16v och eftermarknadsprut. Vill du bygga en rolig bil som du kan i stort sett sätta ett kärnkraftverk i så länge effekten är låg nog ska du inte köpa en nyare bil än -75

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 april 2012
#24
Dom flesta 740:in som är reggade med T5 motor som är över 89 har bara gjort en vanlig reg besiktning. om det inte är nått nytt för i år?. Men som sagt räcker det bara med m90:in, turbo bromsar och 1031 axel, så har ju 99% av fallen gjort här. Utan att behöva blanda in SFRO.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

513 Inlägg
5 april 2012
#25
_Performance_ skrev:
Dom flesta 740:in som är reggade med T5 motor som är över 89 har bara gjort en vanlig reg besiktning. om det inte är nått nytt för i år?. Men som sagt räcker det bara med m90:in, turbo bromsar och 1031 axel, så har ju 99% av fallen gjort här. Utan att behöva blanda in SFRO.

Så du menar att vad sfro skriver är fel? Tycker det är självklart när det står att på modeller efter -88 ingår växellådan i avgascertet. Och för att kunna ta en avgascertad t5 och sätta den i en 740 eller vad du nu har måste du ta hela motorn i ett paket, och inte fan har jag då sett en t5 med m90 låda orginal. Alltså har inte volvo avgascertat sin femma med rwdlåda. Klart att det finns säkert någon som lyckats få igenom en 89- men då har ju inte lagen följts enligt mig. Lite som folket som säger att deras e30 med turbosexa äe laglig bara för att den gått igenom besiktningen.
Sen är det väll så att alla 740 t5 har gåtr igenom en reggbes hos sbp oavsett om den varit förbi en sfro gubbe eller inte. Då det är ett lagkrav. Är väll bara så att merpartwn av alla bilar här på garaget inte skulle få få igenom en bes då många är trimmade eller ändrade på ett sådant sätt som bryter mot helbilsgodkännandet. Och jag trodde vi prata om vad som är lagligt vid reggning av t5 och inte hur 90% av folket här har gjort.

Jävel
2 018 Inlägg
5 april 2012
#26
Min 960 reggades med 6a och m90 först(var automat från början). Sen plockades den isär för att bli t5a.
Vet inte om det är ett sätt att gå runt reglerna smile?
Är en 91a.

You got to risk it, to get the biscuit :)

513 Inlägg
5 april 2012
#27
Plankpojk skrev:
Min 960 reggades med 6a och m90 först(var automat från början). Sen plockades den isär för att bli t5a.
Vet inte om det är ett sätt att gå runt reglerna smile?
Är en 91a.

Absolut inte, 960 har ju en raksexa myckwt lik femman. Därav att m90 passar på femman.
Och det är helt ok om man läser reglerna att byta till en man m90 som fans på just 960s sexa från en automatlåda. Eller från man till automat. Men din bil är reggad med sexan och inte t5 än eller hur.
Sen är det inga problem att regga in den, bara att det blir ett par tusen hos sfro och  cr 1300 hos sbp.

Det jag säger är att lagen menar att du inte kan ta en 740 -89 och hänga i en t5 och åka direkt till sbp.

513 Inlägg
5 april 2012
#28
Glömde säga att jag gillar ditt 16v projekt, har följt det ett tag. Snyggt jobbat.
Bra sätt att lära sig nu när man själv ska ta det steget.

Jävel
2 018 Inlägg
5 april 2012
#29
Melin82 skrev:
Glömde säga att jag gillar ditt 16v projekt, har följt det ett tag. Snyggt jobbat.
Bra sätt att lära sig nu när man själv ska ta det steget.

Man tackar så mycket! smile Det är tänkt att komma igång igen nästa vecka så då får du vara med o titta smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
5 april 2012
#30
Plankpojk skrev:
Melin82 skrev:
Glömde säga att jag gillar ditt 16v projekt, har följt det ett tag. Snyggt jobbat.
Bra sätt att lära sig nu när man själv ska ta det steget.

Man tackar så mycket! smile Det är tänkt att komma igång igen nästa vecka så då får du vara med o titta smile

Edit:!! Neeh 960in är inte reggad med t5 än smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

513 Inlägg
5 april 2012
#31
Kul att se hur som helst, har en femma liggandes till ett liknande projekt, tänkte det kan vara kul då det är med ett japan rör och 3" spjäll. Men när ska man hinna det? Planerna på en saab fyra i en 940 finns där med, fast det ska godkännas av regering och just nu är det 240 som gäller.
Ska följa din tråd med intresse, speciellt 16v rödisen.
Kan ju fråga dig hur vida 3" spjället från 850 passar 940 turboinsug?

Jävel
2 018 Inlägg
5 april 2012
#32
Melin82 skrev:
Kul att se hur som helst, har en femma liggandes till ett liknande projekt, tänkte det kan vara kul då det är med ett japan rör och 3" spjäll. Men när ska man hinna det? Planerna på en saab fyra i en 940 finns där med, fast det ska godkännas av regering och just nu är det 240 som gäller.
Ska följa din tråd med intresse, speciellt 16v rödisen.
Kan ju fråga dig hur vida 3" spjället från 850 passar 940 turboinsug?

Det har jag tyvärr ingen aning om.. Men någon annan kanske vet smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 482 Inlägg
5 april 2012
#33
Vad som är helt lagligt och inte lagligt är en stor gåta.

Ang avgacertifiering så går det ta sig runt den biten genom ett kryphål smile

BLT Service
Theracords Music Label

Jävel
2 018 Inlägg
5 april 2012
#34
Noxxer skrev:
Vad som är helt lagligt och inte lagligt är en stor gåta.

Ang avgacertifiering så går det ta sig runt den biten genom ett kryphål smile

Intressant smile, vad skulle det vara för kryphål?

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 482 Inlägg
5 april 2012
#35
Etanolkonvertering wink

BLT Service
Theracords Music Label

513 Inlägg
5 april 2012
#36
Noxxer skrev:
Etanolkonvertering wink

Japp här har vi killen som har full koll. Kan inte du ge mig en förklaring hur jag då ska gå tillväga när jag etanolkonerterar min bil. Och då vill jag ha den helt lagliga vägen.
Bara så du vet har jag rotat i den tråden en hel del. Även diskuterat med sfro och för alla som tror att dom kan turbokonvertera sin bmw sexa och hänga i den i E30 och få det lagligt säger jag bara LYCKA TILL.

88 Inlägg
12 april 2012
#37
Jag snor tråden lite....

Jag undrar om m90:in från 960 passar på alla volvos 5or ?
ska sänka ner en 2,5T motor i en 740

513 Inlägg
13 april 2012
#38
Imalas skrev:
Jag snor tråden lite....

Jag undrar om m90:in från 960 passar på alla volvos 5or ?
ska sänka ner en 2,5T motor i en 740

Jupp lådorna från 960/v90/s90, heter nog dom va...
Men hade jag varit du hade jag siktat på en BMW låda, den är billigare och bra mycket mer tålig.
Men den kräver lite mer jobb, hur mycket är upp till dig, finns ju allt från färdiga lådor, omsvetsade kåpor och även adapterplater från typ kl racing.

88 Inlägg
20 april 2012
#39
Okey va bra..

En annan fråga då.... Jag skrota ner en v70 med just 2,5T motorn..

*Vad för saker behöver jag flytta över?
*Det sitter ju Imobilizer i v70in behövs det flyttas över med?
*Måste jag bygga om mitt befintliga insug till Gasrulle O.sv eller kan jag ha kvar v70ins Elektriska?


Hoppas på svar!
Mvh

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
20 april 2012
#40
Imalas skrev:
Okey va bra..

En annan fråga då.... Jag skrota ner en v70 med just 2,5T motorn..

*Vad för saker behöver jag flytta över?
*Det sitter ju Imobilizer i v70in behövs det flyttas över med?
*Måste jag bygga om mitt befintliga insug till Gasrulle O.sv eller kan jag ha kvar v70ins Elektriska?


Hoppas på svar!
Mvh

Jag ser inge problem med att ha kvar elektriska spjällhuset, dock en hel jobb om man ska ha kvar det kan ja tänka mig.  Imobilizer skulle ja kopplat förbi, är en hel del där oxå att göra om man ska ha med det.
Ja slänger upp en liten guide under som du kan läsa igenom

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök