Först angående el-fläkten, enda tillfällena den behövs är vid långsam körning (såsom viss stadstrafik, kökörning osv). Vid landsvägskörning sköter fartvinden den uppgiften.
Om motorn blivit över 100 grader, men fortfarande inte kokar så ska man inte under några som helst omständigheter öppna kylarlocket. Systemet är trycksatt och då stiger kokpunkten för vattnet, släpper man då på trycket så kommer det börja koka omgående. Stor risk för skvättande vatten och brännskador på sig själv...
Har det försvunnit vatten ur kylsystemet? Jag skulle nog börja med att byta termostaten, en ny kostar inte många kronor.
Nu är det ju uppenbart på din bil att den inte uppför sig som vanligt, men det är ingen fara angående överhettning så länge inte mätaren gått upp på det röda fältet trots att det ligger en bit över 100 grader. För att testa kylfläktens funktion så ställer man bara bilen på tomgång, när tempen kommer en bit över det normala men ändå inte upp på det röda så ska fläkten starta.
Edit: ett sätt att halvt testa termostatens funktion är att om man åker på landsväg o tempen börjar klättra, så sätter man på max kupévärme (högsta värmen och full fläkt) Sjunker tempen då så släpper termostaten förmodligen inte ut vatten i kylaren ordentligt.
Senast redigerat av henke_99 (7 april 2012)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...