3822
Sök

Opel Astra -93 överhettar!

36 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Nyligen märkte jag att min Opel började sikta på höga temperaturer.

Lite kuriosa kring denna manick: När jag införskaffade denna bil i September förra sommaren konstaterade jag och min styvfar att något var på tok med tempmätaren då den inte rörde sig ur fläcken.
Vår gissning var att givaren var dysfynktionell.
Vid tidpunkten för köpet var jag inte i besittning av ett körkort.

Körkortet kom för ca 4 veckor sedan efter många månaders slit. Jag har då tidigare övningskört rätt mycket med denna Opel utan att denna mätare har ens visat tecken på att vara vid liv.
Heller har jag (dumt nog) inte kontrollerat kylvätskan.
När jag väl kontrollerade den innan besiktning konstaterade jag att det behövdes en eller två liter glykol vilket jag fyllde på med.

Kan tillägga att när jag väl fick mitt körkort vaknade tempmätaren till liv och låg stadigt på 90 grader.

Igår förändrades denna verklighet. Vi åkte hemifrån för att besöka Valbo Köpcentrum och redan på vägen dit märkte jag att något inte stod rätt till eftersom tempen låg på 95 grader ca.
På hemvägen vid en väjningsplikt gick tempen upp till 105 och jag var helt enkelt tvungen att stanna.

Jag ringde min styvfar och han bad mig öppna expansionskärlet för att lätta på trycket, samt skulle han hasta sig mot vår destination med ett par flaskor vatten.
Vidare sa han åt mig att kolla oljestickan för att säkerställa att vatten / kylarvätska inte blandat sig med oljan vilket kunde ha indikerat att någon form av topplockspackning har brustit.

Jag är absolut ingen kunnig inom bilmekanik.

Den information jag kan delge er är:

Kupén blir varm.
Kall bil (dvs stått över natten) kan köras ca 1 mil i 70-90km/h innan motorn blir för varm och måste stängas av.
Oljestickan hade enbart olja på sig.
Ingen olja i expansionskärlet.
Kylaren blir varm.
Tillhörande slangar och rör blir varma.
Om kylarfläkten startar är jag osäker på.

Låt säga att jag lyckas avlägsna termostaten - kan jag vänta mig att bilen upphör att koka men att korrekt arbetstemperatur ej uppnås?

Hur stor är risken att exempelvis toppen har gått i mitt fall?

Skulle vara evigt tacksam för svar.


Tekniker
624 Inlägg
7 april 2012
#2
Du får ta en titt på termokontakten till fläkten, det verkar som att din el fläkt inte funkar.


...has left the building...
4 474 Inlägg
7 april 2012
#3
För det första så ger din styvfar dåliga råd. Att öppna kylarlocket på en varm/överhettad bil kan sluta illa. Kylarlocket öppnar man först när bilen svalnat. 105 graders motortemp vid stillastående är inte såååå alarmerande, men någon form av kylfläkt (el eller "visko") borde vara igång vid denna temp. Om tempen sjunker till mer normala nivåer under körning (90-95) så beror ditt problem högst sannolikt på en trilskande "fläkt" (dvs en komponent i detta system, kan vara tex motstånd,givare eller själva fläkten). Det skulle kunna vara termostaten MEN normalt så skulle bilen hålla rimlig temp även med defekt (stängd!) termostat på landsväg då kylningen räcker till ändå allt som oftast, speciellt nu när det är lite halvkyligt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 april 2012
#4
Först angående el-fläkten, enda tillfällena den behövs är vid långsam körning (såsom viss stadstrafik, kökörning osv). Vid landsvägskörning sköter fartvinden den uppgiften.

Om motorn blivit över 100 grader, men fortfarande inte kokar så ska man inte under några som helst omständigheter öppna kylarlocket. Systemet är trycksatt och då stiger kokpunkten för vattnet, släpper man då på trycket så kommer det börja koka omgående. Stor risk för skvättande vatten och brännskador på sig själv...

Har det försvunnit vatten ur kylsystemet? Jag skulle nog börja med att byta termostaten, en ny kostar inte många kronor.

Nu är det ju uppenbart på din bil att den inte uppför sig som vanligt, men det är ingen fara angående överhettning så länge inte mätaren gått upp på det röda fältet trots att det ligger en bit över 100 grader. För att testa kylfläktens funktion så ställer man bara bilen på tomgång, när tempen kommer en bit över det normala men ändå inte upp på det röda så ska fläkten starta.

Edit: ett sätt att halvt testa termostatens funktion är att om man åker på landsväg o tempen börjar klättra, så sätter man på max kupévärme (högsta värmen och full fläkt) Sjunker tempen då så släpper termostaten förmodligen inte ut vatten i kylaren ordentligt.
Senast redigerat av henke_99 (7 april 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Tekniker
624 Inlägg
7 april 2012
#5
henke_99 skrev:
Först angående el-fläkten, enda tillfällena den behövs är vid långsam körning (såsom viss stadstrafik, kökörning osv). Vid landsvägskörning sköter fartvinden den uppgiften.

Om motorn blivit över 100 grader, men fortfarande inte kokar så ska man inte under några som helst omständigheter öppna kylarlocket. Systemet är trycksatt och då stiger kokpunkten för vattnet, släpper man då på trycket så kommer det börja koka omgående. Stor risk för skvättande vatten och brännskador på sig själv...

Har det försvunnit vatten ur kylsystemet? Jag skulle nog börja med att byta termostaten, en ny kostar inte många kronor.

Nu är det ju uppenbart på din bil att den inte uppför sig som vanligt, men det är ingen fara angående överhettning så länge inte mätaren gått upp på det röda fältet trots att det ligger en bit över 100 grader. För att testa kylfläktens funktion så ställer man bara bilen på tomgång, när tempen kommer en bit över det normala men ändå inte upp på det röda så ska fläkten starta.

Edit: ett sätt att halvt testa termostatens funktion är att om man åker på landsväg o tempen börjar klättra, så sätter man på max kupévärme (högsta värmen och full fläkt) Sjunker tempen då så släpper termostaten förmodligen inte ut vatten i kylaren ordentligt.

smilesmile


36 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#6
Väldigt rimliga svar. Jo, det här med fläkten har jag börjat misstänka också. Eftersom problemet uppstår även när det är kallt ute och på landsvägskörning. Bilen ska inte överhetta om yttertempen är på ca -1 och man åker i 90kmh, eller?

Jag är 90% säker på att det försvunnit kylarvätska / vatten ur systemet. Men detta kan säkerligen härledas till tryckökningen.

Ska be någon kunnig ta en titt på termokontakten och fläkten. Har läst runt lite och såvitt jag fattar så ska fläkten kunna kyla ner tillräckligt mycket för att förhindra eventuell kokning.

Ska ev. in till Mekonomen imorgon och skaffa ny termostat. Känns som om det är något man lika gärna kan byta ut. Säg, för den obildade - är termostaten något man själv kan byta eller bör man rådfråga kunnig personal?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 april 2012
#7
Det ska bli visst tryck i kylsystemet om allt är helt. Detta för att systemet är slutet och vattnet utvidgar sig när det blir varmt. Det är trycket i systemet som gör att vattnet kan bli över 100 grader utan att koka. Men det kan ju även vara nån anslutning/slang/slangklämma som är dålig så den trycker ut vatten ut i luften när det blir tryck i systemet.

Kylfläkten behöver du inte tänka på nu, som sagt så gör den ingen nytta när man åker landsväg. Fläkten funkar som ersättare för fartvind när man står still eller kör sakta.

Det är lite olika beroende på motor hur svårt det är att byta termostat. Vissa är enkelt åtkomliga o allt är bytt o klart på en kvart, andra kräver mer jobb.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

* Studerande *
563 Inlägg
7 april 2012
#8
Men du vet väl att systemet rymmer en ca: 7 L kylarvätska (beroende på bil/modell) ?... Så fyll upp till rek. nivå & testkör den en bit för att se hur den reagerar.


Ps. finner du läckage under bilen (när den stått parkerad ett tag) ?


36 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#9
Läckage betvivlar jag att det är. Iaf inte så pass att kylarvätskan tar slut pga att enorma mängde vätska har läckt ut då bilen stått stilla.

Men som sagt: Det är just vid landsvägskörning som den överhettar efter en stunds körning (skulle jag ta in den i stan och börja stå vid rödljuskorsningar kan jag nästan garantera att motorn är no more!) eftersom nålen började röra sig ganska kraftigt när jag ställde mig vid en väjningsplikt igår.

Funderar på att ta en sväng nu på kvällningen. Det är en bit under nollan på tempen dessutom blåser det lite och som sagt så bör inte skiten koka så vida inget är helt off. Och skulle den motförmodan börja larva sig så provar jag helt enkelt dra på full fläkt och full värme. Kommer bli bra svettigt men om temperaturen i motorn kommer sjunka det vettetusan.

EDIT:
Åkte ca 2-3mil nu. Tempen gick upp till 90 på dit-vägen. Höll sig stadigt. På hemvägen reste den sig mot 95-100 och då drog jag på full värme och full fläktstyrka - tempen sjönk direkt.

Så där har ni det!smile
Senast redigerat av Chewin (8 april 2012)


Krösus
57 Inlägg
27 juni 2012
#10
Min astra kombi -97 (1.8L 16V DOHC) dummar sig ibland vid långsam körning (ingen fartvind) den kan nå temperaturer på ca 100 grader men direkt när den går över detta startar fläckten, så det är tydligen bara så att den inte vill starta förän det är FÖR varmt.

Mitt tips är att kolla om fläkten startar vid 100 annars stäng av illa kvickt, lär ju vara termostaten som spökar annars! smile


36 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
#11
NeZZeR skrev:
Min astra kombi -97 (1.8L 16V DOHC) dummar sig ibland vid långsam körning (ingen fartvind) den kan nå temperaturer på ca 100 grader men direkt när den går över detta startar fläckten, så det är tydligen bara så att den inte vill starta förän det är FÖR varmt.

Mitt tips är att kolla om fläkten startar vid 100 annars stäng av illa kvickt, lär ju vara termostaten som spökar annars! smile

Är ganska säker på att det är termostaten som glappar satan eftersom fartvinden i många fall brukar kunna räcka för att förhindra total överhettning. Åtminstone vid +2 utomhus temp. Dessutom sjunker motortempen om jag vrider på full kupévärme och fläkt. Tyvärr måste kamremmen bort för att byta ut termostaten så... hmm


Krösus
57 Inlägg
29 juni 2012
#12
Chewin skrev:
NeZZeR skrev:
Min astra kombi -97 (1.8L 16V DOHC) dummar sig ibland vid långsam körning (ingen fartvind) den kan nå temperaturer på ca 100 grader men direkt när den går över detta startar fläckten, så det är tydligen bara så att den inte vill starta förän det är FÖR varmt.

Mitt tips är att kolla om fläkten startar vid 100 annars stäng av illa kvickt, lär ju vara termostaten som spökar annars! smile

Är ganska säker på att det är termostaten som glappar satan eftersom fartvinden i många fall brukar kunna räcka för att förhindra total överhettning. Åtminstone vid +2 utomhus temp. Dessutom sjunker motortempen om jag vrider på full kupévärme och fläkt. Tyvärr måste kamremmen bort för att byta ut termostaten så... hmm

Det kan vara så, när jag feltestade tjuvkopplade jag fläkten direkt till batteriet så den gick fullt hela tiden,prova du det med och se om den kan kyla motorn smile



Sök