2754
Sök

BMW 3-serie, bra bil?

13 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#1
Tjenare.

Tänkte skaffa en BMW 3-serie mellan 1990-1995 som första bil. Fick då höra följande:
-Topparna spricker ofta/blir skeva (Detta borde ju bara hända vid överhettning, om man byter ut vattenpumpen och kylaren så bör väl detta inte vara ett problem, eller?)
-Tar onödigt mycket bränsle
-Går sönder hela tiden och dyra delar

Då undrar jag, stämmer detta eller är det endast typiska saker som BMW-hatare har hittat på? Jag menar, alla bilar är ju dyra att äga och man kan väl inte definiera någon bildel som "billig". Dessutom så vet jag att dessa är så kallade ungdomsbilar pga. egenskaperna och att det inte finns så många fina exemplar kvar längre.

Rekommenderar någon en sådan här bil som första bil, då jag främst ska piska den och mata? Skulle jag köpa en bil för att vara rädd om och cruisa hade jag givetvis inte köpt en sådan. Om inte, vad tycker du jag borde köpa för bil för mina ändamål?

Tack på förhand.

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
9 april 2012
#2
vad jag har uppfattat så drar dom inte så mkt soppa men det beror väll helt på storleken på motorn, å sen e bmw toppar kända för att vara veka men det e bara å hålla koll på tempmätaren så den inte kokar så äre lungt

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

1 938 Inlägg
9 april 2012
#3
Mina bmw har aldrig pajat mer än vanliga slitagedelar som hjullager som börjat vina, men det spelar ingen roll vilken bil du än köper, slitagedelar kommer gå sönder med tiden.

Har haft en 318 e36 som jag plågade lite då och då utan problem.
En 525 turbodiesel e34 som sägs ha ruskigt dålig topp, men hade inga problem med den heller.
535 92 med stora sexan som sägs ha en riktig problem-topp, inga problem heller trots en del lek.
Bilen jag har just nu, en 540 e39, "plågat" den också. Lekt i rondeller och spunnit lite här och där och legat på höga varv längre stunder utan problem.

Tror det mesta hänger på hur bilarna är skötta, en fräsch motor vill ju såklart inte paja som en dålig skött motor.

Bränsleförbrukningen hänger ihop med din högerfot, krampar benet å du har fullgas en hel dag så vet du att det kommer gå åt soppa. Annars säger min erfarenhet mig 0.7-0.8 för både m20 och m52 både 2.0 och 2.5 om du kör normalt.

5 111 Inlägg
9 april 2012
#4
BMW brukar ofta ha ganska snåla motorer i förhållande till effektuttaget men allt beror ju på vad man jämför med, jämfört med en Toyota Aygo lär ju ekonomin vara kass, jämfört med en Hummer så är de säkert tokbilliga att köra.


13 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#5
Som jag trodde då, en massa påhitt smile Förutom att topparna är veka, för det är fakta. Men det borde nog vara lugnt så länge jag inte överhettar den.

179 Inlägg
9 april 2012
#6
Köp en som inte gått så långt (20k+ syftar jag på) så tror jag nog sannolikheten att toppen/motorn är frisk är rätt stor..

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 april 2012
#7
Fudj: "Topparna är veka"...Jasså? Ja om man jämför med en gjutjärns topp till en liten 4:a så stämmer det säkert. BMW's M50 toppar är inte vekare än någon annan alu-topp, oavsett cylinderantalet. Att M50 topparna skulle vara veka kommer nog från att M20 topparna var en aning känsliga för varmgång, samt att det var problem med topplocksbultarna. Dessa problem gäller INTE M50, den motorn är skottsäker om den fått vettig service.Punkt. Har själv en M52B28 (en förbättrad M50, kom -95) som rullat 40000 mil, köptes vid ca 28000 mil för 3 år sedan, går kanon än idag. Vattenpumpen skall bytas, svagt kort på dessa motorer (gäller även M50).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
17 984 Inlägg
9 april 2012
#8
Fel forum. Läs regler och gör om med ett nytt inlägg. Lycka till med bilköpet!

Mvh
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök