3498
Sök

Spraya över rost med färg, hur?

Trummis
404 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#1
Tjenare. Har några rostskador på bakluckan på min bil. Fattig student som man är så har jag inte råd att åka in till lackerare med den. Har slipat lite lätt på rosten med en sliptrissa, och sen målat över med rostfärg som ni ser.

Har nu köpt färg på sprayburk. Hur applicerar jag den? Är inte ute efter det ABSOLUT bästa resultatet, utan bara hyfsat. Är det bara att spraya på? Ska jag maskera runt? Risken är väl att det blir en ful kant om jag maskerar...

MVH

http://i.imgur.com/tuds4h.jpg
Senast redigerat av Naikon (12 april 2012)

144 Inlägg
13 april 2012
#2
Kan ge dig ett amatörmässigt svar eftersom att ingen svarar!

Jag skulle matta ned ytan imellan de 4 rostfläckarna till vänster och lacka över allt. Faktiskt borde du ta bort regplåten och lägga en bit av skarven där så att den inte syns så mycket till höger. Ovanför de övre fläckarna skulle jag maskera för att sedan flytta på maskeringen en bit efter 4 lager lack och därefter lägga ett par lager till som du sedan våtslipar ihop med resten av lacken. På så sätt slipper du en äcklig kant. Sedan klarlack som också behöver våtslipas och poleras ihop med resten.

Det absolut bästa för att undvika skarvar hade ju varit att ta hela luckan på en gång. Vad har du för färg? Är det blandad 2-komponents eller BMW bättringsfärg? Har ingen aning om hur det blir med färgskiftningar om man lackerar själv då jag inte gjort det på min bil, men fick nyligen min front lackerad på verkstad och där ser man inga färgskiftningar. Så det kan hända att våran kulör är väldigt förlåtande för omlackeringar. smile


16 197 Inlägg
13 april 2012
#3
först måste du få bort ALL rost.. sen lägger du på rostgrund.. efter de så spacklar du å slipar snadorna tills de blir rakt.. efter de grundar du igen.. å EFTER de så kan du lacka.. men de kommer aldrig bli bra att bara bättre på.. lucka kommer bara se flammig ut.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Trummis
404 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#4
Vet inte vad färgen kallas... skickar en bild på den istället. http://i.imgur.com/NCnTw.jpg
Skulle tydligen bara vara att spraya på. Nu har jag redan rostfärg under som även fungerar som grundlack också verkar det som.

16 197 Inlägg
13 april 2012
#5
de kommer bli flammigt hur du än gör.. de färgen går inte att efterpolera..   

samt att bilens lack är metalic så du måste lägga på klarlack efter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Trummis
404 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#6
evilaudio skrev:
först måste du få bort ALL rost.. sen lägger du på rostgrund.. efter de så spacklar du å slipar snadorna tills de blir rakt.. efter de grundar du igen.. å EFTER de så kan du lacka.. men de kommer aldrig bli bra att bara bättre på.. lucka kommer bara se flammig ut.

Förstår att det inte kommer se jättebra ut, vill bara att det ska se hyfsat i alla fall... Är det värt att spackla verkligen? De är inte särskilt djupa rostskador. Räcker det inte med att slipa kanske?

144 Inlägg
13 april 2012
#7
Blir alltid bättre om du använder spackel. Minsta inbuktning kommer ju synas beroende på vinkel. Allt beror ju på hur snyggt du vill att slutresultatet ska bli.

Tänk bara på att köra många tunna lager av lacken när du väl kör igång. Får du rinningar är det bara att slipa ned och börja om från början...


Trummis
404 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#8
Ok. Tack för tipsen. Det negativa är att jag är verkligen helt nybörjare på allt som har med rostlagning och lackering att göra. Spackla känns som att det kommer gå åt helvete tongue Men varför inte... någon gång måste man ju prova.

Så ni rekommenderar:
1. Slipa bort så mycket rost som möjligt. Tidigare har jag använt en sliptrissa på en borrmaskin. Måste jag ha slipmasking nu? Svårt att komma åt kanter då?

2. Spackla

3. Måla över med grundfärg (rostfärgen)

4. Slipa igen?

5. Grundfärg

6. Sen till slut färgen?


Försöker bara få mig en överblick just nu.

484 Inlägg
13 april 2012
#9
Naikon skrev:
Ok. Tack för tipsen. Det negativa är att jag är verkligen helt nybörjare på allt som har med rostlagning och lackering att göra. Spackla känns som att det kommer gå åt helvete tongue Men varför inte... någon gång måste man ju prova.

Så ni rekommenderar:
1. Slipa bort så mycket rost som möjligt. Tidigare har jag använt en sliptrissa på en borrmaskin. Måste jag ha slipmasking nu? Svårt att komma åt kanter då?

2. Spackla

3. Måla över med grundfärg (rostfärgen)

4. Slipa igen?

5. Grundfärg

6. Sen till slut färgen?


Försöker bara få mig en överblick just nu.

Byt plats på 3an och 4an smile

Föddes till att älska Volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 april 2012
#10
sterge skrev:
Naikon skrev:
Ok. Tack för tipsen. Det negativa är att jag är verkligen helt nybörjare på allt som har med rostlagning och lackering att göra. Spackla känns som att det kommer gå åt helvete tongue Men varför inte... någon gång måste man ju prova.

Så ni rekommenderar:
1. Slipa bort så mycket rost som möjligt. Tidigare har jag använt en sliptrissa på en borrmaskin. Måste jag ha slipmasking nu? Svårt att komma åt kanter då?

2. Spackla

3. Måla över med grundfärg (rostfärgen)

4. Slipa igen?

5. Grundfärg

6. Sen till slut färgen?


Försöker bara få mig en överblick just nu.

Byt plats på 3an och 4an smile

Angående steg 1, du har inte tillgång till tryckluft hemma eller via någon bekant?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

55 Inlägg
13 april 2012
#11
Slipa av med borrmaskinen-> biltema rostätare-> slipa ev rinningar-> spackla om du känner för det-> slipa-> grunda-> färg-> ->klarlack

Maskera inte direkt inpå området(en fyrkant runt fläckarna) då du lägger på färg och klar lack utan maskera intilligande paneler och emblem lister osv + typ 1-2 dm från skadorna och lägg grunden så liten du kan och sen färgen lite större och sen klarlacken ytteriggare lite större så slipper du kanter som inte går att få bort...

Om du bara vill att det ska se bättre ut tills du har råd att lämna in så skulle jag slipa ha på rostätare och sen bara färg på fläckarna enentuelt klarlack med, kommer se mycket bättre ut bara fläckarna får liknande färg som bilen..

Jag brukar slipa rent och sen blåsa färgen rakt på när det gäller snabblagningar i väntan på tid, lust eller pengar för att fixa det på riktigt. brukar hålla en tidning som maskering så inte färgen kommer på intillliggande panel tex om du lackar de nedre fläckarna så sticker du in tidningen i springan som skydd för kofångaren=)

//Andreas


Trummis
404 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#12
Rquired skrev:
sterge skrev:
Naikon skrev:
Ok. Tack för tipsen. Det negativa är att jag är verkligen helt nybörjare på allt som har med rostlagning och lackering att göra. Spackla känns som att det kommer gå åt helvete tongue Men varför inte... någon gång måste man ju prova.

Så ni rekommenderar:
1. Slipa bort så mycket rost som möjligt. Tidigare har jag använt en sliptrissa på en borrmaskin. Måste jag ha slipmasking nu? Svårt att komma åt kanter då?

2. Spackla

3. Måla över med grundfärg (rostfärgen)

4. Slipa igen?

5. Grundfärg

6. Sen till slut färgen?


Försöker bara få mig en överblick just nu.

Byt plats på 3an och 4an smile

Angående steg 1, du har inte tillgång till tryckluft hemma eller via någon bekant?

Nej inte direkt... tänkte du om jag skulle blästra?

Trummis
404 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#13
DandanRacing skrev:
Slipa av med borrmaskinen-> biltema rostätare-> slipa ev rinningar-> spackla om du känner för det-> slipa-> grunda-> färg-> ->klarlack

Maskera inte direkt inpå området(en fyrkant runt fläckarna) då du lägger på färg och klar lack utan maskera intilligande paneler och emblem lister osv + typ 1-2 dm från skadorna och lägg grunden så liten du kan och sen färgen lite större och sen klarlacken ytteriggare lite större så slipper du kanter som inte går att få bort...

Om du bara vill att det ska se bättre ut tills du har råd att lämna in så skulle jag slipa ha på rostätare och sen bara färg på fläckarna enentuelt klarlack med, kommer se mycket bättre ut bara fläckarna får liknande färg som bilen..

Jag brukar slipa rent och sen blåsa färgen rakt på när det gäller snabblagningar i väntan på tid, lust eller pengar för att fixa det på riktigt. brukar hålla en tidning som maskering så inte färgen kommer på intillliggande panel tex om du lackar de nedre fläckarna så sticker du in tidningen i springan som skydd för kofångaren=)

//Andreas

Spackla är jag osäker på. Vore säkert bra, men jag har ingen aning om hur man gör för att det ska bli snyggt. Risk för att jag kanske gör det ännu värre...

Och vad är det för grundfärg och klarlack du snackar om? Jag har bara rostfärgen och den burken jag visade bild på. Rostfärgen ska ju fungera som grundfärg står det på den. Och sprayburken ska tydligen vara klarlack och färg i samma...

55 Inlägg
14 april 2012
#14
Naikon skrev:
Spackla är jag osäker på. Vore säkert bra, men jag har ingen aning om hur man gör för att det ska bli snyggt. Risk för att jag kanske gör det ännu värre...

Och vad är det för grundfärg och klarlack du snackar om? Jag har bara rostfärgen och den burken jag visade bild på. Rostfärgen ska ju fungera som grundfärg står det på den. Och sprayburken ska tydligen vara klarlack och färg i samma...

Jo men då slipar du rent lägger på lite Rostfärg(grundfärg) och sen några lager från sprayburken..

Spackla är inte så svårt, smeta på lite låt det torka och sen slipa med runt 600papper tills det är plant och jämt.. är ju bara att lägga på nytt lager spackel om det skiter sig:)

//Andreas


18 Inlägg
10 maj 2012
#15
Tycker du ska ställa samma fråga på detta forum istället: http://www.lackering.forum24.se/

annars kan jag rekommendera att försöka med följande:
1. Slipa bort ALL rost
2. Epoxygrund
3. Spackla
4. Slipa spacklet för HAND med slipklots tills det blir bra (dvs inga in/utbuktningar, inga spackelkanter). räcker det inte så spackla och slipa en gång till..
(du kan börja slipa med 240 papper bara du ser till att avslutar med ett finare papper för att få bort slipreporna)
5. Slipgrund
6. Slipa tills du får en fin yta i slipgrunden utan att slipa igenom! en fin slipduk är att rekommendera.
7. toplack!
8. klarlack ifall det är en metallic
och se till att göra rent och torrt innan du målar, spacklar osv.. du vill inte ha smuts, slipdam eller liknande i lacken när du är klar..
läs innehållsförteckningen på färgen för att se torktider, sprutavstånd, hur tjockt du bör måla osv..

Hade jag varit du så hade jag satsat på att lacka om hela bakdelen av bakluckan för att slippa jobbiga skarvar..
Borde väll annars finnas någon i din hemtrakt som kan ta åt sig jobbet för en billig peng? kan ju vara värt det istället för att göra ett dåligt underredsjobb med halvtaskig sprayburksfinnish? dessutom slipper du krånglet själv.

3 398 Inlägg
10 maj 2012
#16
Goeras skrev:
Tycker du ska ställa samma fråga på detta forum istället: http://www.lackering.forum24.se/

annars kan jag rekommendera att försöka med följande:
1. Slipa bort ALL rost
2. Epoxygrund
3. Spackla
4. Slipa spacklet för HAND med slipklots tills det blir bra (dvs inga in/utbuktningar, inga spackelkanter). räcker det inte så spackla och slipa en gång till..
(du kan börja slipa med 240 papper bara du ser till att avslutar med ett finare papper för att få bort slipreporna)
5. Slipgrund
6. Slipa tills du får en fin yta i slipgrunden utan att slipa igenom! en fin slipduk är att rekommendera.
7. toplack!
8. klarlack ifall det är en metallic
och se till att göra rent och torrt innan du målar, spacklar osv.. du vill inte ha smuts, slipdam eller liknande i lacken när du är klar..
läs innehållsförteckningen på färgen för att se torktider, sprutavstånd, hur tjockt du bör måla osv..

Hade jag varit du så hade jag satsat på att lacka om hela bakdelen av bakluckan för att slippa jobbiga skarvar..
Borde väll annars finnas någon i din hemtrakt som kan ta åt sig jobbet för en billig peng? kan ju vara värt det istället för att göra ett dåligt underredsjobb med halvtaskig sprayburksfinnish? dessutom slipper du krånglet själv.

Mkt sant, samt räkna ihop vad det kostar. Du kan ju hitta en likadan fräsch på en reservdelsbil eller i skroten för samma peng.


Trummis
404 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#17
Tjena igen!


Är nu klar med arbetet. Körde den enkla vägen. På med grundfärg, sen maskera och sen klarlack. Tyvärr blev det ju väldigt fula kanter, och det ser ut som plåster tongue Men men. Målet var att det inte skulle sticka ut så mycket som rostfärgen gjorde innan.

Innan
http://i.imgur.com/tuds4h.jpg

Efter
http://i.imgur.com/FDcyA.jpg

Efter
http://i.imgur.com/tVYvB.jpg

Tyvärr ljuger den första bilden. Står man på 2 meters avstånd så ser man inte fläckarna, men om man är nära, som på den andra bilden, så ser man dom tydligt.

Kan man typ rubba/polisha för att få bort kanterna lite?

18 Inlägg
11 maj 2012
#18
Nej det blir nog tyvärr svårt att försöka polera bort maskeringskanter :-)
Dom får du nog leva med nu, men det ser ju hur som helst bättre ut än det gjorde innan! :-)
Hoppas du slipade bort rosten ordentligt bara, annars kommer den tyvärr tillbaks ganska fort igen.

Lite sent nu, men ett tips till nästa gång är att liksom "vika upp" maskeringstejpen lite i kanten mot själva skadan så blir inte maskeringskanten riktigt lika vass.
Samt slipa ner grundfärgskanten lite försiktigt och flytta ut tejpen ett par mm innan toplacken så blir det även då lite mindre kant.
Ett till enkelt och bra tips är att trycka i Epoxylim i porerna efter du slipat bort rosten, epoxy är ett bra rostskydd även i limform! ;-)

Men som sagt, bättringsfläckar är svårt att få till utan tidigare kunskaper och tillgång till riktiga maskiner och sprutor osv så det där får du vara nöjd med ändå tycker jag :-)

Trummis
404 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#19
Goeras skrev:
Nej det blir nog tyvärr svårt att försöka polera bort maskeringskanter :-)
Dom får du nog leva med nu, men det ser ju hur som helst bättre ut än det gjorde innan! :-)
Hoppas du slipade bort rosten ordentligt bara, annars kommer den tyvärr tillbaks ganska fort igen.

Lite sent nu, men ett tips till nästa gång är att liksom "vika upp" maskeringstejpen lite i kanten mot själva skadan så blir inte maskeringskanten riktigt lika vass.
Samt slipa ner grundfärgskanten lite försiktigt och flytta ut tejpen ett par mm innan toplacken så blir det även då lite mindre kant.
Ett till enkelt och bra tips är att trycka i Epoxylim i porerna efter du slipat bort rosten, epoxy är ett bra rostskydd även i limform! ;-)

Men som sagt, bättringsfläckar är svårt att få till utan tidigare kunskaper och tillgång till riktiga maskiner och sprutor osv så det där får du vara nöjd med ändå tycker jag :-)

Ahh, ok. Tack för svaret.

I den här guiden http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=3 så använde han ju rubbing och polish för att få bort lackskarven.

18 Inlägg
12 maj 2012
#20
Han har inte lika skarpa/höga kanter utan det ser mer ut som att han endast har en "dimkant" och ingen maskeringskant och då går det att få till ganska så bra.


Sök