AChr skrev:
Någonstans längs med E6 södergående från Göteborg för några veckor sedan råkade jag ut för en lastbil som envist skulle köra om en annan. Kom ifatt dessa två just innan en lång, lång uppförsbacke, och precis när jag närmade mig gick den ena lastbilen ut för omkörning, vilket resulterade i att jag fick bromsa rätt ordentligt. När backen kom var omkörningen nästan klar, men tydligen var lastbilen som höll på att passeras starkare där, så då drog de helt plötsligt jämnsnabbt. Till slut började lastbilen i högerfilen dra ifrån, och när vi nästan kommit upp för backen var denna helt förbi den i vänsterfilen. Så låg vi kvar där ett tag, tills han till slut kommit över krönet och fått upp hastigheten och så sakteligen kunde passera.
Detta skedde ganska sent på kvällen, runt 22-23, med minimal trafikering av vägen.
Till att börja med, varför ska man tvunget köra om just där, då jag precis är på väg att passera de båda i 120 km/h? Särskilt när det är helt tomt på vägen, hade han väntat 10 sekunder hade jag passerat sedan länge, och han hade lugnt kunnat köra om utan att störa någon.
Om hans lastbil nu är för trött för att köra om i uppförsbacke, så att han hamnar bakom igen, skulle han inte då kunna gå in bakom den andra lastbilen när där är ledigt, och han har en bil som väntar på att kunna passera lite snabbt bakom sig?
Vi låg och kryssade i 40-50 km/h när vi närmade oss slutet av backen, mycket roande...