3677
Sök

Audi S2 Coupé quattro -91

Ett försök till att förfina S2:an och sätta sin egna prägel på den! :)

229 118 Visningar
Uppdaterades senast 26 maj 2023
238 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har länge tänkt att skapa en egen tråd om mitt projekt som snart hållt på i ca 2 år...
Så det är väl på tiden att jag gör det! smile

Bilen är en Audi S2 Coupé -91 som jag köpte i slutet av Juli 2009!
Den var då i princip helt original på 220hk, det enda som var gjort med den var ett öppet filter tongue

Efter ett litet tag började lite delar att trilla in och små förändringar utfördes när plånboken tillät tongue

Dagen efter köp!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-0945631e7ce5c1f3f535e379d5dc6df6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-2371362d4c10305bbf094122c471a174.jpg

Helröda bakljus ifrån en S2:a med ABY-motorn monterades innan Vallåkra 2009.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-afd8ac2caf8ee244c22b00aa3ab2b4ca.jpg

Sen inhandlades nya emblem till grillen och lite annat smått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-5f6a47a99c4d89fdf24b650e27280f2e.jpg

Jag inhandlade MTM 295hk chip och 250kPa mapsensor, så efter några timmars småpill och lite lödtenn så hade bilen fått några fler pollar smile
Blev även lite rostfria delar till ett avgas i 3" som www.garaget.org/noffa här på garaget la fina svetsfogar på! smile

Lite snabb polering av tryckrör och allmän tillsnyggning under huven gjordes...
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-a761bba75514c80104c2f13716bd9289.jpg

I väntan på sommaren så kunde jag inte hålla mig utan köpte en uppsättning fulldubb smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-f88b9ed8859292578b883043a08eec85.jpg

Därefter fick bilen bekänna lite färg på sjöarna! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-2f11096b811315bb8f513d95e6b3b827.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-952ce1a7ca076ab271115eb85c9ef549.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-633cfb18b2dc2e916520c89072d60a82.jpg


Efter den säsongen så kändes det som att man börjat vänja sig vid bilen och blev mer och mer sugen på förändring...
Det blev en nedlackering av bilen och ett par fälgar inhandlades smile

BBS LeMans-kopior!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-6859782a71d87b1a951341acc79acc37.jpg

BBS LeMans-kopior!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-f7fdd3f3f6984a7043046651a7065463.jpg

Köpte fälgarna med ET45 och fick köra med 20mm spacers på varje sida!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-aeee8dc6912682f31b7ef938a5f1dea8.jpg

Bilen fick en sänkning! smile
Här är några bilder från olika fototillfällen under säsongen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-8df30b778f37b2bed991ef41c1e12d80.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-68ccac3f0f2509e1b6fa0edf40a4037f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-b7e90e7867a86b44b4387683fe48de02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-d62118fa74507b43ae8bceacd810f2ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-eedcc8a864562c1cec3f90e772943557.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-535855f0d21bfa9c930aa05547661c51.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-8f876f3732e370aca2629a7a43f7990a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-d3f93d8428d52703b00a6c9fe527a056.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-5875fcb758409e378914cc217f0b4648.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-1f8339d0b9b89b2d8ef9fff966421aa4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-0414f20a1db8063beef9a0728c56ba23.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-28417a008c29c0848eb0ff16651693d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-d8b0dee657bb4dd416bd37a2bcac77c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-097580e56613dab0ad8365d9bbccfe79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-712ced02f857c4cd492645e4438ecc5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-deeef5cb601b2b0860a2d3ec1b2ab66e.jpg

Brorsans Urquattro fastnade på några bilder med! www.urquattro.nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-669038f685e2f2d3913da75fd01e902f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-ba5041d3b56afd1199dba274b869e199.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-75b504690df91fe5cb1fb43625148dad.jpg

Sen inhandlades projektorlyktor från RS2!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-05d2391c484fad49af7e2cc0d260ab1b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-0081dcd8672c89198da9d26a21dcff05.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-3503a151b76509259163d5d376de752a.jpg

Fick tag i ett par skinsäten smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-1e56c91ff2dc97f0dd3037e87917fd77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-de517c73973a1a40e2c247ac55b669d4.jpg


Sen började väl egentligen det "riktiga" projektet vintern 2010/2011...

Det var tänkt att lyfta ur motorn för tillsnyggning och allmän översyn men det spårade sakta men säkert ur och blev istället totalgenomgång av motorn och förhoppning på en hel del mer effekt!

Motorn lyftes ur!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-ed7d5ab053109508076545bc44a79364.jpg

En oljig och klabbig 3b-motor med längtan att få bli fräsch!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-b093586cb405c8fd45dcd9e61066fd7f.jpg

Även växellådan lyftes ur för allmän översyn och uppfräschning
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-8ba15f8c226f6dcb252324947135e769.jpg

Ett par timmar och lite färg senare ser det ut såhär!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-5ae5362ae55b6d293d59edf9b9cfcf7d.jpg

Delar till bottendelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-fcca597c4c7ec62d995581273606d662.jpg

Och här är bottendelen färdig med lite annat krimskrams.
Har bytt alla lager, packboxar, stakar, kolvringar och honat blocket m.m....
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-f9495696de596ca138bd0bc230cab51a.jpg

I väntan på lite motordelar så kom jag över ett par treserlyktor smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-5fbc1cfb550f2f6294a22b7092856a37.jpg

En 7A-topp beställdes från England, kittad så att den passar med 3b:s vattengrenrör och ditsvetsat fäste för hallgivarn till kamdrevet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-615b77efd3c079a83302ddcc457b0f0f.jpg

Toppen skickades senare till Arvika för portning, riktplaning, mirafräsning och ventilstyrningsbyte!
När den återvänt så var det dags att ge den hårdare ventilfjädrar och nya ventiltätningar smile

1st mirafräst ventil
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-2c41cc2484680f43405585e42305c495.jpg

Insugssidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-631562fff87967d4682b3e32f2dfa803.jpg

Kvällen var då räddad! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-aba62257b989fd75ca5e683423611a4d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-96954357104c4048bbca6a32d84144a4.jpg

Dessa delarna kom senare på posten, därefter kunde motor och växellåda lyftas tillbaka i bilen smile
60/2 trigger, Hallgivare, Kamdrev, urtrampningslager m.m...
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-17d5b1cf436f034b6d83981f21cef714.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-9009107dc964e19021a58175d04a35c7.jpg


Det är väl ungefär såhär långt jag kommit idag och närmast till hands så är det väl det nya styrsystemet som ska finna sin plats i bilen....
Blev ett Megasquirt v3x!
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171144/171144-dec7e217a4bb5dc70b07d1d8b86a0c5f.jpg



3B-motorn på 2,2L
 
Bottendel
#H-profilsstakar
#Balanserad (kolvar, stakar, vev, svänghjul, koppling och remhjul)
#Toppdeckat/honat block
#ARP-bultar till svänghjul, vev och topp
#Skvalpskydd i tråget
#Ståldrev till veven
#ACL lager
#Bussningar i delrin till motor/V-låda och diff

Topp
#Portad
#Mirafrästa ventiler/säten
#Nya ventilstyrningar på avgas
#Riktplanad
#Nya ventiltätningar
#Hårdare ventilfjädrar
#7A Kamaxlar
#Tommi´s Billet ställbart kamdrev
#Ny kamkedja

Avgas
#Turbo - Turbobanditens TB60-01 (T3)
#Cp-service grenrör lindat med titanbandage (T3)
#Rostfritt 3" med 3,5" downpipe
#Turbosmart 45mm WG
#Turbosmart 50mm dump

Insug
#Egentillverkat omvänt insug
#Original spjällhus

Bränsle
#Stålomspunna bränsleledningar AN8
#E85
#Bosch 1700cc spridare med filter
#Aeromotive BTR
#Bränslepump - 2st 044

Växellåda/Koppling
#Sachs 707 Tryckplatta
#Sachs 4-puckad fjädrad sinter

Tändning/Motorstyrning
#Megasquirt v3x
#VAG 60-2 trigger på veven
#VAG 115R-spolar
#Hallgivare från ABY/AAN
Senast redigerat av Niklas_S2 (24 maj 2016)


238 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#3
lelleal skrev:
kommer de sig att de blev mega skvätt som sprut ?smile

Priset framförallt!
Har ju varit inne på ett VEMS plug´n play från början...
Men blir att jag kör med 115R-spolarna och skippar fördelaren, samt kör hallgivaren på kamdrevet...
Har ju även byggt om till 60-2 trigger på veven och då blir det ändå en del kabel i härvan som ska kompletteras...

Känns som att MS har fått oförtjänt dåligt rykte på grund av att många köpt det i och med att det är billigt, och sedan gjort en halvkass installation...

Har en god vän som är duktig på just MS och kan mappa det!
Kul att testa iaf!

Mvh


537 Inlägg
18 april 2012
#4
detta måste absolut följas smile


48 Inlägg
24 april 2012
#5
Nästan avundsjuk på ditt fina motorrum! Ser riktigt bra ut! Vad är dina planer med effekten?


German Engineering
9 083 Inlägg
24 april 2012
#6
Riktigt bra jobbat, detta ska följas smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Herr
127 Inlägg
24 april 2012
#7
Hurra äntligen någon som skruvar med rätt motor smile

-=Sin now Pray later=-

238 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#8
Tack tack! smile

Vill hamna runt ~600hk.
Senast redigerat av Niklas_S2 (24 april 2012)


Olika
907 Inlägg
24 april 2012
#9
Jag beställde mitt Vems 3B PnP med 4 st extra utgångar för separata tändspolar, så kan jag köra antingen fördelare eller COP smile

Snyggt bygge btw!

Mvh
Fredrik

238 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#10
fredriq skrev:
Jag beställde mitt Vems 3B PnP med 4 st extra utgångar för separata tändspolar, så kan jag köra antingen fördelare eller COP smile

Snyggt bygge btw!

Okej, det låter ju bra!
Men ska du behålla fördelaren oavsett, och då använda hallgivaren i fördelaren även om du kör spolar?

Tack tack! smile


German Engineering
9 083 Inlägg
24 april 2012
#11
Var köpte du isdäcken? big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

238 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#12
CarpeDiem skrev:
Var köpte du isdäcken? big_smile

Minns inte riktigt, men har för mig det var av en kille i Tranås om jag inte minns fel...


3 Inlägg
25 april 2012
#13
Ca hur långtid tog de att frächa upp motorn? tänkte med göra de på min så ville ha en liten tidsuppfattning big_smile


1 433 Inlägg
26 april 2012
#14
kommer bli bra det här ! keep up the good work!


238 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#15
careboy skrev:
Ca hur långtid tog de att frächa upp motorn? tänkte med göra de på min så ville ha en liten tidsuppfattning big_smile

Svårt att säga, det handlar ju om hur mycket pengar man har att köpa in delarna för... själva jobbet tar ju inte så lång tid!

Mvh


238 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#16
SylvesterStallone skrev:
kommer bli bra det här ! keep up the good work!

Tack tack! smile


Olika
907 Inlägg
26 april 2012
#17
Niklas_S2 skrev:
fredriq skrev:
Jag beställde mitt Vems 3B PnP med 4 st extra utgångar för separata tändspolar, så kan jag köra antingen fördelare eller COP smile

Snyggt bygge btw!

Okej, det låter ju bra!
Men ska du behålla fördelaren oavsett, och då använda hallgivaren i fördelaren även om du kör spolar?

Tack tack! smile

Ja fördelaren får sitta kvar även om jag kör COP, den syns ju knappt smile

Mvh
Fredrik

3 Inlägg
26 april 2012
#18
okeey big_smile tack för infon! big_smile en mycket fin bil du har wink


238 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#19
fredriq skrev:
Niklas_S2 skrev:
fredriq skrev:
Jag beställde mitt Vems 3B PnP med 4 st extra utgångar för separata tändspolar, så kan jag köra antingen fördelare eller COP smile

Snyggt bygge btw!

Okej, det låter ju bra!
Men ska du behålla fördelaren oavsett, och då använda hallgivaren i fördelaren även om du kör spolar?

Tack tack! smile

Ja fördelaren får sitta kvar även om jag kör COP, den syns ju knappt smile

Okej! smile


238 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#20
careboy skrev:
okeey big_smile tack för infon! big_smile en mycket fin bil du har wink

Inte mycket info men smile
Tack tack! smile



Sök