3132
Sök

Snus kan förbjudas i sverige.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
EU-kommissionen vill förbjuda smaktillsatser i tobak.
Går förslaget igenom kan det vara färdigsnusat för en miljon svenskar.
– Det skulle innebära slutet för svenskt snus.

All svensk snus innehåller något av ämnena.

– Det här innebär slutet för svenskt snus som vi känner det i dag. För oss drabbar det hela portföljen – flera smaker som funnits i över 200 år, säger Patrik Hildingsson, informationsdirektör på Swedish Match som tillverkar märken som General, Ettan, Grov och Göteborgs Rapé och står för 85 procent av svenska snusmarknaden.

Hildingsson betecknar förslaget som ”synnerligen allvarligt”.

– Vi svenskar kan ju inte begripa hur EU kan förbjuda snus över huvud taget. Vi har stora farhågor om att man inte förstår frågan. Svenska regeringen måste engagera sig.

Tidigare röktorkades tobaken i svenskt snus. Men sedan forskning på 1980-talet visade att det gav höga halter av cancerogena benzoapyren, BAP, började man med lufttorkning och kompenserade med ytterligare smaktillsatser, som rökarom.

Vad tycker ni om förslaget? Är det tid nog att bunkra upp med snus eller vad är det som händer!

källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14700177.ab
Senast redigerat av NoFantasy (19 april 2012)

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
19 april 2012
I egenskap av icke-snusare kvittar det för min del, men givetvis lider jag en aning med folket som konsumerar varan.

EU bör för övrigt skrotas. Cancersvulst är ordet som bäst överensstämmer med den där pajasorganisationen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Vore ju förjävligt rent ut sagt om det skulle vara så illa att det förbjöds!

12 086 Inlägg
19 april 2012
Snus är väl redan förbjudet i hela EU förutom just i Sverige som har dispens?

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Germax skrev:
Snus är väl redan förbjudet i hela EU förutom just i Sverige som har dispens?

vet men dom har på nått vis gått in bakvägen läste jag. hmm

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 april 2012
Alltså, slutar man snusa så får man ju nte bara bättre tänder och sparar en himla massa pengar.
Men att folk inte ska ha valet? Det är riktigt skrämmande.

Tänk på det ett tag, en större makt säger vad du får och inte får göra? En sak som ENBART drabbar dej själv?
Varför? Vad är så hemskt med dessa "smakämnen" så att dom måste förbjudas?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Tillåt snus i hela EU, förbjud cigaretter

Personligen varken snusar jag eller röker, men en snusare påverkar inte omgivningen (förutom att de kan bli griniga om den inte får sin snus tongue)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

12 086 Inlägg
19 april 2012
Jag är dåligt insatt i snus, men det är ju märkligt att EU tillåter droger i Holland, men inte snus? Skulle snus va så farligt borde ju fler svenskar dött av det vid det här laget.

533 Inlägg
19 april 2012
LeafBox skrev:
Alltså, slutar man snusa så får man ju nte bara bättre tänder och sparar en himla massa pengar.

Tänk på det ett tag, en större makt säger vad du får och inte får göra? En sak som ENBART drabbar dej själv?

Man får inte sämre tänder av att snusa. Om det är skillnad över huvudtaget så får man bättre tänder av att snusa. Då snuset är "bakteriedödande", vilket medför att man som snusare utsätter munnen/tänderna för mindre skit och får därmed oförändrade/bättre tänder.

Däremot så tar tandköttet stryk av snuset, men inte tänderna smile

Att det inte ska förbjudas just för att den enbart drabbar dig själv... ta alla andra droger tex, dom drabbar ju bara dom som tar drogen - men ändå förbjuden...

Åter till ämnet: Att förbjuda snus är ju bara löjligt! Har EU-kommissionen så lite att göra att dom måste leta efter skitsaker att styra och ställa över? Herregud...

tratt
353 Inlägg
19 april 2012
Ja sen nästa steg är att förbjuda alkohol, sen vatten, sen luft. Riktigt löjligt, vart kommer alla dessa dumma förslag ifrån? Vilka idioter till politiker de finns som inte har något bättre för sig, "Jag vet, vi skiter i arbetslöshet och fattigdom, vi skapar ett jävla utskott om snus"

412 Inlägg
19 april 2012
Är det nånting som ska förbjudas så borde det väl vara cigaretter?!
Det lider ju folk i närheten av och såvitt jag vet så är det väl inte direkt skadligt för övriga organ i kroppen att snusa medans cigaretter förstör lungor och allt vad det är.

Sinnessjukt att man inte ska få snusa. Finns ju ingen bättre start på dagen än att ta en kall snus från dosan man har i kylen efter att ha ätit en redig frukost!

135
├┼┼
24 R

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 april 2012
Slemrotta skrev:
LeafBox skrev:

Man får inte sämre tänder av att snusa. Om det är skillnad över huvudtaget så får man bättre tänder av att snusa. Då snuset är "bakteriedödande", vilket medför att man som snusare utsätter munnen/tänderna för mindre skit och får därmed oförändrade/bättre tänder.

Att det inte ska förbjudas just för att den enbart drabbar dig själv... ta alla andra droger tex, dom drabbar ju bara dom som tar drogen - men ändå förbjuden...

Åter till ämnet: Att förbjuda snus är ju bara löjligt! Har EU-kommissionen så lite att göra att dom måste leta efter skitsaker att styra och ställa över? Herregud...

1. Dont be that guy, alla med 2hjärnceller kunde lista ut vad jag syftade på

2. Då tror jag du inte riktigt har sett drogen in-action.
Skulle snus tex få dej att se saker? Skulle snus få dej att bli paranoid? Skulle du mörda din bästa vän för att han är skyldig dej en snus?

Slut upp...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

72 Inlägg
19 april 2012
Är väl för att sverige är det enda landet i Europa som brukar snus i stora mängder och då blir det lätt att förbjuda då resten av Europa knappast lär bry sig? Men håller med andra som skrivit i tråden att dom isf också ska förbjuda rökning...

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 april 2012
Andromeda skrev:
Jag tycker det är larvigt. EU var tänkt att verka för större saker än att motverka snuset och reglera böjningen på gurkor. Sådana fasoner retar bara upp folk och alienerar väljare från EU's arbete. Personligen är jag mot EU då de större frågorna inte är så mycket bättre skötta än de mindre.

Det är ju vissa smaktillsatser man vill förbjuda, inte snus i sig. Hittar man ingen syntetisk motsvarighet kommer alltså en del snussorter att smaka lite annorlunda i framtiden om det går igenom. Men det är ju otroligt larvigt att förbjuda t ex russinextrakt och fikonextrakt utan någon direkt hälsorelaterad motivering. Det är ju uppenbart bara för att försvåra för Swedish Match.

Jag gissar att bolag med intresse i cigaretter i Europa har genomfört ett framgångsrikt lobbying-arbete. De vill ju verkligen inte att folk ska börja använda det betydligt mindre farliga snuset istället för att fortsätta röka ihjäl sig. Har jag inte fel råder det förbud att sälja snus i stora delar av EU, givetvis också tobaksbolagens lobby-arbete som get resultat, men man kanske är rädda att EU tvingas stoppa den farsen eftersom fri rörelse av varor och tjänster ska råda inom EU.

Det kanske låter lite konspiratoriskt, men i övriga Västvärlden utanför Norden är lobby-arbete något man tar för givet och som omsätter stora pengar.

6 Inlägg
19 april 2012
Jag har aldrig varit med om att någon har dött utav snus, däremot så har man sett de som snusat sönder hela käften, det är väl det värsta som kan hända antar jag :p

Däremot tycker jag att det borde vara förbjudet att förbjuda snus. Snus är en tobak som har räddat många rökare från en tidig död genom att byta från pinne till pris. Så om någonting ska förbjudas så är det fan cigaretter.

Ps. Snuset är fan mkt godare och bättre på alla sätt än cigg.

533 Inlägg
19 april 2012
LeafBox skrev:
Slemrotta skrev:
LeafBox skrev:

Skulle snus tex få dej att se saker? Skulle snus få dej att bli paranoid? Skulle du mörda din bästa vän för att han är skyldig dej en snus?

Slut upp...

Ville inte låta nedlåtande mot dig eller så, ville bara klargöra punkt nummer 1 för folk som kanske inte vet. Då jag har märkt att väldigt många tror att man förstör tänderna totalt genom att snusa smile

2. Beror ju såklart på vad det är för andra droger, var lite otydlig där. Men ta cannabis tex. Känner många som använder det dagligen, även när jag är med. Dom har varken sett saker, blivit paranoid eller mördat pga det. Men går man in på tex LSD, svamp, benzo, amfetamin och liknande, då kan jag absolut hålla med dig fullt ut.
Tilläggas kan göra att dessa som brukar det dagligen i min krets, är en del högutbildade ingenjörer och ekonomer.

Men Sveriges lagar är ju väldigt konstiga ang. berusningsmedel.
Ta alkohol som ett exempel. Flera hundra tusen dör på ett eller annat vis pga alkohol. Folk blir misshandlade, våldtagna, dödade, folk begår självmord, egendom blir förstörd osv osv... Allt pga av att man druckit för mycket alkohol.
Men är det lagligt? Javisst! - Dit jag ville komma, var att det finns så mycket annat som florerar som är så sjukt mycket mer skadligt än vad snus är. Så dessa politiker som tagit fram detta förslag är helt ute och cyklar. Dom vet nog inte riktigt vad dom håller på med tycker jag. Dom borde lägga mer kraft på vettigare saker istället smile

Ber om ursäkt igen ifall jag uppfattades som nedlåtande eller "fördummade" dig på något sätt över huvudtaget. Inget illa ment.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Kommer aldrig sluta snusa!!

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 april 2012
Slemrotta skrev:
LeafBox skrev:
Slemrotta skrev:

Slut upp...

Ville inte låta nedlåtande mot dig eller så, ville bara klargöra punkt nummer 1 för folk som kanske inte vet. Då jag har märkt att väldigt många tror att man förstör tänderna totalt genom att snusa smile

2. Beror ju såklart på vad det är för andra droger, var lite otydlig där. Men ta cannabis tex. Känner många som använder det dagligen, även när jag är med. Dom har varken sett saker, blivit paranoid eller mördat pga det. Men går man in på tex LSD, svamp, benzo, amfetamin och liknande, då kan jag absolut hålla med dig fullt ut.
Tilläggas kan göra att dessa som brukar det dagligen i min krets, är en del högutbildade ingenjörer och ekonomer.

Ta alkohol som ett exempel. Flera hundra tusen dör på ett eller annat vis pga alkohol. Folk blir misshandlade, våldtagna, dödade, folk begår självmord, egendom blir förstörd osv osv... Allt pga av att man druckit för mycket alkohol.
Men är det lagligt? Javisst! - Dit jag ville komma, var att det finns så mycket annat som florerar som är så sjukt mycket mer skadligt än vad snus är. Så dessa politiker som tagit fram detta förslag är helt ute och cyklar. Dom vet nog inte riktigt vad dom håller på med tycker jag. Dom borde lägga mer kraft på vettigare saker istället smile

Ber om ursäkt igen ifall jag uppfattades som nedlåtande eller "fördummade" dig på något sätt över huvudtaget. Inget illa ment.

Tack för utbildningen, men även om dina ingenjörspolare brukar LSD, benzo svamp och amfetamin tvivlar jag på att det är bra roll

Jag snusar själv, men jag tycker inte om argumentet att andra droger ska vara tillåtna för att tobak och alkohol är det. Två fel gör inte ett rätt.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Andromeda skrev:
Slemrotta skrev:
LeafBox skrev:

Slut upp...

Tack för utbildningen, men även om dina ingenjörspolare brukar LSD, benzo svamp och amfetamin tvivlar jag på att det är bra roll

Jag snusar själv, men jag tycker inte om argumentet att andra droger ska vara tillåtna för att tobak och alkohol är det. Två fel gör inte ett rätt.

Från snus till LSD? hur? vart gick de fel? :d haha

Muttley
19 april 2012
Tror inte ni kommer långt att lägga fram förslaget att era tänder mår bättre. Då kontrar de med att ni borde borsta tänderna oftare jag lovar.

Tobak överlag kvittar de får gärna sluta sälja det. Jag kan sluta med cigg om de är så.  Anser inte att jag stör någon heller när jag röker nånstans. Däremot snusare stör mig då de spottar sina räliga prillor på tåg, på gångbanor och överallt. Riktiga svin många av de,  de måste förklara varför de inte orkar borsta tänderna........

Sök