2570
Sök

Ang kardan från m90 till ZF 525 på 940.

536 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag håller på att bygga lite på bilen.. har smällt på en ZF låda från en 525a på min 940.. Nu när allt ska monteras så inser jag att det blir lite problem med medbringaren fram till lådan vid hardyn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125768/125768-6b7410218aa1cee0e0ba541c8f29d756.jpg

Som synes på bilden så är där fäst kardanen i medbringaren på lådan. Men på en m90 kardan så sitter där en lös medbringare som man sätter bakom hardyn in mot lådan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125768/125768-d4331487e3c5d118f86d98809e52ac3f.jpg

På en m90 låda så sitter där en stor mutter eller liknande på medbringaren in mot lådan. Fast på ZF så sitter där en liknande pinne som det gör på bilden av medbringaren..

Detta resulterar i att man endast får 3 bultar i medbringare och resterande tre sitter bara genom hylsorna o gummit på hardyn...

Hur gör man? Någon som har tips o vet?

Mvh Jonas (en som dör av längtan att få köra...)


536 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#2
Inget?


2 419 Inlägg
26 april 2012
#3
kolla sävarturbo! smile


2 266 Inlägg
26 april 2012
#4
Kapa av pinnen och vrid hardy skivan så de blir som på m90 lådan. Så som översta bilden är så funkar inte själva funktionen på skivan. Vridning mellan lådan och kardan uteblir. Kompisen kapa av den pinnen på en bmw 525 när vi skulle byta koppling på. Var i vägen när vi skulle upp med kardan.

svetsdiff !!!

536 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#5
Har monterat hardyn rätt nu ikväll men tagit bort den lösa medbringaren. Tros det fungera?

Det är monterat 3 bultar genom kardan o hardy, och 3 genom hardy och medbringare på lådan!


761 Inlägg
26 april 2012
#6
Det du har på bild 2 är bara en cetrering för att få kardanen i centrum på lådan, på zf lådan sitter centreringen på lådan, och är dessutom samma dimension.

Med det skrivet så är lösningen ganska enkel, släng det du håller i handen smile


536 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#7
dannnej skrev:
Det du har på bild 2 är bara en cetrering för att få kardanen i centrum på lådan, på zf lådan sitter centreringen på lådan, och är dessutom samma dimension.

Med det skrivet så är lösningen ganska enkel, släng det du håller i handen smile

Så pass! Då har jag alltså gjort rätt ikväll. Suveränt.

Tusen tack!! Blir ut o köra 940 i helgen! wink


462 Inlägg
26 april 2012
#8
Jonasarvidsson skrev:
dannnej skrev:
Det du har på bild 2 är bara en cetrering för att få kardanen i centrum på lådan, på zf lådan sitter centreringen på lådan, och är dessutom samma dimension.

Med det skrivet så är lösningen ganska enkel, släng det du håller i handen smile

Så pass! Då har jag alltså gjort rätt ikväll. Suveränt.

Tusen tack!! Blir ut o köra 940 i helgen! wink

Vi vill ha en film på 1 minut där du ligger och bränner satan på minst 3an! wink


536 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#9
grillchips skrev:
Jonasarvidsson skrev:
dannnej skrev:
Det du har på bild 2 är bara en cetrering för att få kardanen i centrum på lådan, på zf lådan sitter centreringen på lådan, och är dessutom samma dimension.

Med det skrivet så är lösningen ganska enkel, släng det du håller i handen smile

Så pass! Då har jag alltså gjort rätt ikväll. Suveränt.

Tusen tack!! Blir ut o köra 940 i helgen! wink

Vi vill ha en film på 1 minut där du ligger och bränner satan på minst 3an! wink

Haha.. Den ska köras in först wink Blir ca 100 lugna mil med 3 oljebyten.. för att vara på den säkra sidan! tongue men det kommer filmer till sommaren wink



Sök