2910
Sök

Sämre ljud med USB än AUX

296 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Tjena!

Jag har en Kenwood DPX404u i min 9-5, med ett steg och två 6x9:or i hatthyllan.
Märkte idag att ljudet från USB är mycket sämre än när jag kör samma låt från Spotify via min Samsung Galaxy S2.
Är det någon som kan förklara varför det är så? och kanske om det inte borde vara så?

Givetvis har jag kollat så jag har laddat hem högt bitrate på ljudfilerna smile

Mvh

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

Avstängd
10 388 Inlägg
25 april 2012
davidburman skrev:
Tjena!

Jag har en Kenwood DPX404u i min 9-5, med ett steg och två 6x9:or i hatthyllan.
Märkte idag att ljudet från USB är mycket sämre än när jag kör samma låt från Spotify via min Samsung Galaxy S2.
Är det någon som kan förklara varför det är så? och kanske om det inte borde vara så?

Givetvis har jag kollat så jag har laddat hem högt bitrate på ljudfilerna smile

Mvh

Du menar från USB-sticka (som i bara vanligt usbminne?)

Sämre hur?

Inte så att du har någon EQ igång på mobilen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

296 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Ja, precis. Ett 8 Gb USB-minne.

Det är inte lika fylligt ljud, får till exempel inte lika djup bas när jag spelar från USB.

Nej, Spotify har väl ingen EQ? I vilket fall borde väl HUn klara att kräma ur mer än vad telefonen klarar tongue  Bitraten på ljudfilerna är ju bättre eller samma kvalité som på Spotify

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

21 Inlägg
25 april 2012
Gäller de alla låtar eller bara vissa.... för filformat har ju en stor betydelse jämtemot spotify där alla låtar har förbättrad kvalite och samma format..... Därimot har jag märkt i min Kenwood KDC-4651U att Usb är mkt högre volym på än spotify (HTC Desire HD).

Avstängd
10 388 Inlägg
25 april 2012
davidburman skrev:

Det är inte lika fylligt ljud, får till exempel inte lika djup bas när jag spelar från USB.

Nej, Spotify har väl ingen EQ? I vilket fall borde väl HUn klara att kräma ur mer än vad telefonen klarar tongue  Bitraten på ljudfilerna är ju bättre eller samma kvalité som på Spotify

Ja, nej jag vet inte, jag har inte använt spotify på evigheter.

Jo, visst har den det, men, om luren har en EQ får du eq på eq s.a.s., mest så jag tänkte.

Vet inte, en annan tanke är ju att spotify skulle streama via en kompressor eller liknande.

Men nej, jag vet inte det heller, bara spånar rakt av.

296 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Rallylappen skrev:
Gäller de alla låtar eller bara vissa.... för filformat har ju en stor betydelse jämtemot spotify där alla låtar har förbättrad kvalite och samma format..... Därimot har jag märkt i min Kenwood KDC-4651U att Usb är mkt högre volym på än spotify (HTC Desire HD).

Tyvärr är det tvärt om för mig, ljudet är lägre och sämre via USB. Men logiskt vore ju att det borde vara mycket bättre via USB, så det känns ju som att något är fel.

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

296 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
davidburman skrev:

Jo, visst har den det, men, om luren har en EQ får du eq på eq s.a.s., mest så jag tänkte.

Vet inte, en annan tanke är ju att spotify skulle streama via en kompressor eller liknande.

EQ på EQ borde väl bara bli sämre ljud? Förstärkning på förstärkning liksom tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

21 Inlägg
25 april 2012
De logiska ja vore om USBt spelade bättre än AUX, använde jämt spotify på telen förr men har bytt till USB nu för de drar jävulsk med batteri om man inte laddar telen samtidigt smile Men om de är som du säger att filerna är densamma och inte något youtube downloadat så borde ju USBt spela bättre. har du testat att föraöver låtarna från ett USB till ett annat och kollat så USBt funkar som de ska?

75 Inlägg
26 april 2012
Hur låter det om du jämför med cd-skiva?

Blir samma effekt om spelar musikspelaren på mobilen istället för spotify?
Senast redigerat av MitZu (26 april 2012)

462 Inlägg
26 april 2012
Konstigt! Med tanke på att man kan få 160 i bitrate som bäst med spotify i mobilen tongue

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2012
davidburman skrev:
it_mutt skrev:
davidburman skrev:

EQ på EQ borde väl bara bli sämre ljud? Förstärkning på förstärkning liksom tongue

Mnja, beror ju på om du överskrider någon "gräns" eller inte, kan, till ett visst steg låta bättre

296 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Inte jämfört med CD, har inte bränt någon skiva med de låtarna..

Funderar på om man kanske borde pilla lite på inställningarna för ljudet i HUn, har ju bara ställt in bass level och diskant. Något man borde kolla på kanske?
Dock borde det ju inte låta bättre med telefonen i vilket fall sad

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

27 Inlägg
26 april 2012
Bara för att man laddar hem en låt i hög bitrate är det ingen garanti för att ljudet ska vara bra, så mitt tips för felsökning är att testa ett flertal olika låtar för att se om det alltid är samma resultat.

Spotify har en inbyggd kompressor som jag tror är igång som standard ("Set the same volume level for all tracks" heter inställningen på PC-versionen iaf), så den modifierar ljudet och kan möjligtvis får det att låta lite "fetare", så testa stänga av det också.

Lycka till med felsökningen smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
26 april 2012
Din Samsung Galaxy S2 ger väl också en viss klang på ljudet när man kör det analogt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

16 197 Inlägg
26 april 2012
anser du att ljudet har sämre kvalite eller sämre signal(ljudstyrka)?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Of World
3 369 Inlägg
26 april 2012
Kvalitén är ju bättre via spotify

så länge du inte har tankat ner låtarna till usb:t med grymt kvalité men om du te.x tagit från youtube eller något liknande så får du leva med sämre kvalité där.

sen som någon tidigare nämnde EQ , via spotify spelar inte EQ:N roll men däremot så spelar det roll via USB:n då pratar jag om den i bilen (stereo)

sen har du kanske ställt in ljudet på stereot ochså så där får du kanske fylligare ljud?

prova att spela låt direkt via mobilens egna mediaspelare och sen via spotify och se om det blir något skillnad
Senast redigerat av opel_vectra_gts (26 april 2012)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

16 197 Inlägg
26 april 2012
opel_vectra_gts skrev:

så länge du inte har tankat ner låtarna till usb:t med grymt kvalité men om du te.x tagit från youtube eller något liknande så får du leva med sämre kvalité där.

sen som någon tidigare nämnde EQ , via spotify spelar inte EQ:N roll men däremot så spelar det roll via USB:n då pratar jag om den i bilen (stereo)

sen har du kanske ställt in ljudet på stereot ochså så där får du kanske fylligare ljud?

prova att spela låt direkt via mobilens egna mediaspelare och sen via spotify och se om det blir något skillnad

och varför skulle inte EQn spela roll via spotify?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 april 2012
opel_vectra_gts skrev:

160Kbs bitrate på spotify... njaeeee skulle nog säga att mycket man tankar överskrider det!
Det är väl självklart att oavsett ljudkälla så påverkar EQn..

Of World
3 369 Inlägg
26 april 2012
evilaudio skrev:
opel_vectra_gts skrev:

och varför skulle inte EQn spela roll via spotify?

såvitt jag vet så spelar det ingen roll, då jag har spotify och samsung osv

har testat att ändra x antal gånger och det går inte.

det går att ändra på själva mobilen men du kommer aldrig märka av det

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Of World
3 369 Inlägg
26 april 2012
Nitromast skrev:
opel_vectra_gts skrev:

160Kbs bitrate på spotify... njaeeee skulle nog säga att mycket man tankar överskrider det!
Det är väl självklart att oavsett ljudkälla så påverkar EQn..

spotify kör väl med 192Kbs?

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Sök