Rquired skrev:
Jag tycker inte jag kan peka på något särskilt märke, utan kan istället konstatera att det är ovårdade bilar som står längs vägkanten oavsett. Att Volvo, SAAB, BMW och Mercedes ibland syns ståendes är kanske inte så konstigt med tanke på att de märkena hör till våra vanligaste, samtidigt kan jag inte komma ihåg att jag sett en enda Alfa Romeo ståendes längs vägkanten trots att jag som är entusiastisk för märket kan erkänna att kvalitén inte är i topp i alla lägen på deras modeller.
Men ser man någon ståendes så frågar man om dom behöver hjälp anser jag, och då är min uppfattning att man i princip alltid stöter på exemplar med okunniga ägare där den enda som sköts är oljebyten. Risiga och rostiga i lacken, motorn dold under ett lager av smuts och det mekaniska man ser är i tveksamt skick (Slitna bromsar, en bakände som hänger tydligt på grund av slitna dämpare eller defekt nivåreglering och liknande). Bruksbilar som besöker verkstaden först när dom går sönder och sällan i förebyggande syfte helt enkelt.
BMW, ett märke jag har lite erfarenhet av, är ett utmärkt exempel på när rena skitfel orsakar ett driftstopp. Man ser dom vid vägkanten ibland och just på grund av ovanstående har jag vad jag kommer ihåg alltid stannat och erbjudit mig att hjälpa till, och i princip alltid är orsaken att dom "kokar" det vill säga temperaturen svajar.
Och i 99% av dem fallen kan problemen härledas till två enkla orsaker, antingen är Viscofläkten utsliten eller så är där luft i kylsystemet vilket oftast kan härledas till en spricka i vanligast termostathuset eller ibland även expansionskärlet. Delar som bytas för några hundralappar, pengar jag uppfattar att dom flesta mer än gärna lagt ut för att slippa oron och stressen i att bli ståendes om dom bara vetat om det i förväg.
Liknande exempel går att dra för alla bilmärken, det är okunskap och ovilja att lära sig som tar död på moderna bilar det finns egentligen väldigt få dåliga modeller.