3493
Sök

Öka effekt i volvo 855 t5

49 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#1
tjenare som rubriken lyder skulle jag vilja få t5:an att dra lite mer vid gas!

typ att öka turbo kicken lite, få den att komma in senare så man känner en ökning av effekt,

nu känns den typ som att köra 170hk tongue jämt drag hela rigistret.

någon som har något tips som inte kostar flera tusen

tack för svar mvh andreas volvo amatör smile


458 Inlägg
29 april 2012
#2
Glt kammar så flyttar du registret högre, men för sjutton sök i forumet det finns redan trådar med frågor som fått svar, fortsätt där istället. Sen kan du ju chippa bilen men då kostar det "flera tusen" å andra sidan gör inte glt kammar någon större skillnad på originalchip.
Mvh john


2 401 Inlägg
29 april 2012
#3
Ett enkelt chip brukar lösa detta tongue Steg 2 brukar vara ett sportluftfilter, 3" komplett avgassystem inkl sportkatt.


arenwik
29 april 2012
#4
Nybergrobin skrev:
Ett enkelt chip brukar lösa detta tongue Steg 2 brukar vara ett sportluftfilter, 3" komplett avgassystem inkl sportkatt.

Steg 1: Mjukvara
Steg 2: Mjukvara, 2.5" halvsystem
Steg 3: Mjukvara 3." downpipe inkl. racekat, 2.5" halvsýstem




Steg 3 gäller väl för TS, efter det så blir det dyrt wink
Senast redigerat av arenwik (29 april 2012)

49 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#5
vad tror ni om att ställa laddtrycket till 0.9-1.0?


2 452 Inlägg
29 april 2012
#6
du skall inte ställa nått laddtryck på denna bilen ....chipet är ställt för laddtryck...är elektroniskt styrt...köp ett trimchip o låt det ställa laddtryck själv....

döden kommer tillbaka

3 860 Inlägg
30 april 2012
#7
turbodeath skrev:
du skall inte ställa nått laddtryck på denna bilen ....chipet är ställt för laddtryck...är elektroniskt styrt...köp ett trimchip o låt det ställa laddtryck själv....

Precis, chippet ställer ju även tänding och bräsnle rätt så inte bilen går magert till ex..
Så, kikat här kanske?

http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … et/steg-1/

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

klabbarpan
3 041 Inlägg
30 april 2012
#8
Säger som jag brukar, ge fan i att skruva, många onödiga ras pga detta. Ett chip är vad du behöver, hade själv steg tre i min 855 t5. Flåsade på ganska duktigt:-D
Glt kammar steg tre, tre tum hela vägen och ett insats filter (hatar öppna) gör nog susen ska du se!


460 Inlägg
30 april 2012
#9
nixon89 skrev:
Säger som jag brukar, ge fan i att skruva, många onödiga ras pga detta. Ett chip är vad du behöver, hade själv steg tre i min 855 t5. Flåsade på ganska duktigt:-D
Glt kammar steg tre, tre tum hela vägen och ett insats filter (hatar öppna) gör nog susen ska du se!

får man samma goa ljud ur ett "sport"insatsfilter? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

A.Sörman
1 299 Inlägg
30 april 2012
#10
GasGlad1337 skrev:
nixon89 skrev:
Säger som jag brukar, ge fan i att skruva, många onödiga ras pga detta. Ett chip är vad du behöver, hade själv steg tre i min 855 t5. Flåsade på ganska duktigt:-D
Glt kammar steg tre, tre tum hela vägen och ett insats filter (hatar öppna) gör nog susen ska du se!

får man samma goa ljud ur ett "sport"insatsfilter? smile

samma ljud som original  sad  Därför man kör med öppet så gött ljud när man drar på smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
30 april 2012
#11
Nej blir inte samma, men funktionen är samma. Du hör det ändå inget speciellt med tanke på avgaset:-)


460 Inlägg
30 april 2012
#12
nixon89 skrev:
Nej blir inte samma, men funktionen är samma. Du hör det ändå inget speciellt med tanke på avgaset:-)

jag menar inte avgasljudet.. jag menar ju såklart dump och insugsljudet smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

klabbarpan
3 041 Inlägg
30 april 2012
#13
Nej blir ingen skillnad. Det är fördelen med öppet, då får du ljudet. Dock så är ju inte placeringen i motorummet optimalt, men vafan. Allt är em smaksak. Har k&n i min v70, bättre än orginal men inget som ökar effekt;-)  alternativet är ju att montera ett dumplock och köra med öppen dump. Då jävlar blir det frustande:-)


460 Inlägg
30 april 2012
#14
nixon89 skrev:
Nej blir ingen skillnad. Det är fördelen med öppet, då får du ljudet. Dock så är ju inte placeringen i motorummet optimalt, men vafan. Allt är em smaksak. Har k&n i min v70, bättre än orginal men inget som ökar effekt;-)  alternativet är ju att montera ett dumplock och köra med öppen dump. Då jävlar blir det frustande:-)

eller köra med dumplock och inte nån annan dump på vägen.. big_smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

klabbarpan
3 041 Inlägg
30 april 2012
#15
Nja låter ju fränt men du slaktar turbon ganska snabbt:-(  men det är klart, har man en massa agg liggandes så0:)


4 822 Inlägg
30 april 2012
#16
GasGlad1337 skrev:
nixon89 skrev:
Nej blir ingen skillnad. Det är fördelen med öppet, då får du ljudet. Dock så är ju inte placeringen i motorummet optimalt, men vafan. Allt är em smaksak. Har k&n i min v70, bättre än orginal men inget som ökar effekt;-)  alternativet är ju att montera ett dumplock och köra med öppen dump. Då jävlar blir det frustande:-)

eller köra med dumplock och inte nån annan dump på vägen.. big_smile

det är ju inte så jävla smart att köra helt utan dump då man pajar turbon ganska snart.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

arenwik
30 april 2012
#17
Öppen avlastningsventil hör hemma på riskokare, allt annat är bara pinsamt roll
Öppet filter är väl inte heller att rekommendera, men om man vill ha något av det så är det nog det som gäller.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök