3564
Sök

Re eller dd

735 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Om du inte ens vet grunderna i en inkoppling, varför köper man då så dyra grejer?

Så bara för att man känner sig lite osäker på hur stegen beter sig linkade och lägger upp en tråd om det som är man helt okunnig inom billjud?

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

735 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
blomisen skrev:
AndrAAx skrev:
Tror inte DD9518 har en enkel spole på 4ohm! Du bestämmer spolar när du beställer basen! I ditt fall kanske dubbla 1Ohm skulle passa bra! Seriekoppla dem så har du 2Ohm! Alternativet är dubbla 4Ohm men den kanske är lite mer svårsåld senare!

Linkning av steg: Stegen kommer dela på lasten. Är belastningen (basen) på 2Ohm kommer varje steg att känna det som 1Ohm/steg.

de va just de att där jag skulle beställa den (mds.se) så kunde man inte välja spole.

Då kan man ju välja en bättre plats där man har valmöjlighet åtminstonde? smile

Vi är återförsäljare av mds så det är därför. wink får la ta och ringa till dem och fråga. tongue

Projekt Ford Mondeo.

3 466 Inlägg
8 maj 2012
blomisen skrev:
M_icke_ skrev:
Om du inte ens vet grunderna i en inkoppling, varför köper man då så dyra grejer?

Så bara för att man känner sig lite osäker på hur stegen beter sig linkade och lägger upp en tråd om det som är man helt okunnig inom billjud?

Om man undrar om stegen som ska tåla 2ohm linkat tål 4ohm så ger man den uppfattningen, ja.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

735 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
blomisen skrev:
M_icke_ skrev:

Om man undrar om stegen som ska tåla 2ohm linkat tål 4ohm så ger man den uppfattningen, ja.

okej. då vet jag vilken uppfattning du har. är lite tråkigt att man inte kan få ställa en fråga när man är lite osäker utan att bli dumförklarad. hmm trodde att forum som detta var till för att få hjälp när man inte kan och/eller är osäker på grejer.

Projekt Ford Mondeo.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 maj 2012
Jag tycker att du ska köpa en DVC 1ohm´s bas och köra ett steg per spole.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 maj 2012
M_icke_ skrev:
Har man dyrare saker kräver dom mer av installationen för att prestera, de kommer man aldrig ifrån.

Ehh. För att prestera max så behöver dem rätt förutsättningar, det gäller ALLA produkter!

M_icke_ skrev:
Billiga element tex har inte alls samma små toleranser som dyrare, detta gör att dom är betydligt mindre effektiva men tål ofta mer misshandel.

Så t.ex en DD bas tål mindre stryk än en Biltema bas? Are You For Real?

M_icke_ skrev:
Har man ett standard biltema steg + billig bas kommer du kunna stoppa i detta på biltemas billigaste kabelkitt och smiska satan med grejerna.

Men har du ett svindyrt steg med mycke effekt kommer du bränna det på sekunder ellerhur?

Effekt in, effekt ut. Svårare än så är det inte, men kom inte och på stå att du kan få ut mer effekt ur ett billigt steg OCH att det håller bättre än ett dyrare. Sen att det dyrare steget troligen hade kunnat leverera ännu MER effekt om det hade givits bättre förutsättningar (bättre batteribank), är något helt annat. Du kan ju inte jämföra äpplen och handgranater.

M_icke_ skrev:
Varje volvo 740 åker runt med MDS billigaste grejer, fel låda, klena kablar, fel inställningar och gärna dålig jord. Detta kan dock hålla flera månader trots dist, bassboost och dåligt med ström.

Gör något liknande med en svindyr bas och ett steg som lämnar 5kw så kan vi se hur många sekunder detta håller.

Se ovan, med det tillägget att en bättre bas hade klarat av det minst lika bra som en sämre.

M_icke_ skrev:
Ska man ha mycke effekt så får man se till att strömtillförseln är bra och tillräckligt med batterier. Vill man sen att basen ska hålla är det viktigt att lådan är rätt byggt, steget ska va rätt ställt, man ska ge fan i toner som går under avstämningen, se till så man inte distar osv.
Vill man dessutom att grejerna ska prestera bra så är det extremt mycke man ska tänka på.

Vilket gäller ALLA produkter.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

302 Inlägg
8 maj 2012
M_icke_: Du gick över till RE för att dem spöade skiten ur DD2518.
2500 serien är bra, men nu frågade han om 9518, och 95 serien spelar inte i samma liga som 25 serien.

9500 serien kan inte köpas med enkel spole, Det är dubbla som gäller, och du kan då välja på:
2x4 2x2 2x1 2x0.7 2x0.5, kan ha missat nåt, men är ganska säker på detta.

Steget kommer självklart att klara 4 ohm om dem klarar 2 ohm i "link mode", alltså 1 ohm per st.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

3 466 Inlägg
8 maj 2012
xciso skrev:
M_icke_: Du gick över till RE för att dem spöade skiten ur DD2518.
2500 serien är bra, men nu frågade han om 9518, och 95 serien spelar inte i samma liga som 25 serien.

9500 serien kan inte köpas med enkel spole, Det är dubbla som gäller, och du kan då välja på:
2x4 2x2 2x1 2x0.7 2x0.5, kan ha missat nåt, men är ganska säker på detta.

Steget kommer självklart att klara 4 ohm om dem klarar 2 ohm i "link mode", alltså 1 ohm per st.

Ska vi gå in på serier så visst smile Mina RE SR15 spelar betydligt bättre än mina gamla 2515, OCH mina gamla 2518. Då pratar vi om basarna i DD's resp RE's föreslagna lådor.

Förövrigt så ligger mina gamla 2515 i en likadan saab 9-5 som min drivna på ett 4,7kw steg och dom lirar inte i närheten av mina RE SR15 på 2kw.

Sen kan vi ju tillägga att RE-basarna kostar mindre än hälften av DD basarna..

Med andra ord får man i mina ögon mycke mer om man kör på RE än DD.

Sen var supporten urusel när jag hade DD.

Både jag och mina dåtida teamkamrater(några även nuvarande) bytte från DD tillbaka till RE som vi körde på innan.

3 466 Inlägg
8 maj 2012
ExtraKim skrev:
M_icke_ skrev:
Har man dyrare saker kräver dom mer av installationen för att prestera, de kommer man aldrig ifrån.

Ehh. För att prestera max så behöver dem rätt förutsättningar, det gäller ALLA produkter!

M_icke_ skrev:
Billiga element tex har inte alls samma små toleranser som dyrare, detta gör att dom är betydligt mindre effektiva men tål ofta mer misshandel.

Så t.ex en DD bas tål mindre stryk än en Biltema bas? Are You For Real?

M_icke_ skrev:
Har man ett standard biltema steg + billig bas kommer du kunna stoppa i detta på biltemas billigaste kabelkitt och smiska satan med grejerna.

Men har du ett svindyrt steg med mycke effekt kommer du bränna det på sekunder ellerhur?

Effekt in, effekt ut. Svårare än så är det inte, men kom inte och på stå att du kan få ut mer effekt ur ett billigt steg OCH att det håller bättre än ett dyrare. Sen att det dyrare steget troligen hade kunnat leverera ännu MER effekt om det hade givits bättre förutsättningar (bättre batteribank), är något helt annat. Du kan ju inte jämföra äpplen och handgranater.

M_icke_ skrev:
Varje volvo 740 åker runt med MDS billigaste grejer, fel låda, klena kablar, fel inställningar och gärna dålig jord. Detta kan dock hålla flera månader trots dist, bassboost och dåligt med ström.

Gör något liknande med en svindyr bas och ett steg som lämnar 5kw så kan vi se hur många sekunder detta håller.

Se ovan, med det tillägget att en bättre bas hade klarat av det minst lika bra som en sämre.

M_icke_ skrev:
Ska man ha mycke effekt så får man se till att strömtillförseln är bra och tillräckligt med batterier. Vill man sen att basen ska hålla är det viktigt att lådan är rätt byggt, steget ska va rätt ställt, man ska ge fan i toner som går under avstämningen, se till så man inte distar osv.
Vill man dessutom att grejerna ska prestera bra så är det extremt mycke man ska tänka på.

Vilket gäller ALLA produkter.

Du är ute enbart efter att skapa en diskussion där det verkar som att du kan mest av alla. Detta är en diskussion som aldrig kommer att leda någonstans främst för att du inte håller dig till det ursprungliga ämnet:
FETARE PRYLAR = MER ATT TÄNKA PÅ.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 maj 2012
Nej jag ifrågasätter dina påståenden.

De går rent logiskt inte ihop.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

3 466 Inlägg
8 maj 2012
ExtraKim skrev:
Nej jag ifrågasätter dina påståenden.

De går rent logiskt inte ihop.

Jo.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 maj 2012
För att en produkt ska kunna prestera optimalt, så behöver den optimala förhållanden, det gäller ALLA produkter.

Du pratar om mindre marginaler på dyrare prylar, om det är så, varför tål de då oftare mer stryk?

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 maj 2012
ExtraKim skrev:
För att en produkt ska kunna prestera optimalt, så behöver den optimala förhållanden, det gäller ALLA produkter.

Du pratar om mindre marginaler på dyrare prylar, om det är så, varför tål de då oftare mer stryk?

En dyrare produkt kräver oftast mer kunskap, oavsett om man bara ska "använda" den eller ge den optimala förhållanden..  hur många HCCA element har inte gått sönder pga kass kunskap... vet inte många Alpha basar som har strukit med.. och då kan man smiska HCCA't ganska ordentligt (med effekt..)

ohshit
1 285 Inlägg
8 maj 2012
Fascinerande att se hur fort en tråd ballar ur! smile

The löwer class.

3 466 Inlägg
8 maj 2012
ExtraKim skrev:

Om du har en fetare bas så har den bra mycke kraftigare spole. Dock så brukar dessutom spolen ligga mycke närmare. Den blir då tex känsligare mot tryck på konen, ex om man har grejer i bagaget lutat mot den (som jag har sett i mååånga bilar).'
Om du ger en fet bas rejält med effekt(inom effekttåligheten) med dist. Så kommer den ryka betydligt snabbare än om du gör samma sak med en bas med en tiondel av effektttåligheten och en tiondel av effekten.

Jag kan förklara varför:

När ett slutsteg klipper(distar) så bildas det klippta toppar, där det skickas likström genom spolen.
Säg att vi har en spole på 4ohm som får 2500W.

Steget ger då 100V Växelspänning med 25A ström.
Varje gång steget klipper kommer det skicka 25A 100V likström igenom spolen. Detta är 2500W som ENBART värmer upp spolen.

Sen går vi över till den billigare basen. Denna har även den en spole på 4ohm men ett litet steg som enbart lämnar 500W.

Här har vi istället 40V växelspänning 10A ström
Varjegång steget klipper kommer enbart 40V 10A likström rusa igenom spolen. Detta är 400W som enbart värmer upp spolen.

Hur mycke kylkanaler osv den fetare basen än har så ska den när den står still i varje toppläge alltså klara av att avleda så pass mycke mer värme. Det gör den inte. Även om spolen är större så får den inte kylluftens om är så viktig och därmed värms den upp mer. Ger man däremot den fetare basen dessa 400W uppvärmning så kommer den klara detta betydligt bättre än den klenare basen ja.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 maj 2012
Du blandar äpplen och handgranater....

Med det sagt så kan vi konstatera att vi är av olika åsikt och kommer troligen så att förbli.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök