4502
Sök

Problem med saab 9-3 2-0TS 2001, oljetryck?

195 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!
De är så att min saab har börjat bete sig lite konstigt och jag hoppas att någon kan ha ett hum om vad felet kan vara.
Felet som är det är att när motorn blir varm, efter ca 15 minuters körning och man trycker ner kopplingen och ska växla, eller stanna bilen och trycker ner kopplingen så börjar oljelampan blinka och de plingar till en röd triangel. Den kan även börja lysa och plinga till om jag kör på för hög växel.
Stänger jag då av bilen och låter den stå på tomgång så lyser oljelampan, men så fort jag nuddar gasen så slutar oljelampan lysa. Så blir det bara när motorn är varm. Bilen går bra, inga konstiga motorljud eller något sådant.
De borde ju ha någonting med oljetryck att göra med tanke på att oljelampan tänds, men tycker det är lite konstigt att det bara kommer när jag kopplar och motorn är varm.


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2012
#2
Har du kollat oljenivån?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

195 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#3
Självklart har jag gjort de. Och det finns olja.


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2012
#4
Ja men finns det tillräckligt med olja? Det ENDA som jag kanske kanske kan tänka mig vara en anledning till att lampan bara blinkar när du kopplar är att du har slitna ramlager (eller iaf ett som är slitet nämligen det lager som begränsar spelet i längsled på vevaxeln), men jag har själv svårt att tro på detta för då brukar man i regel ha ett missljud...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

195 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#5
Jo de finns tillräckligt, iallafall enligt oljestickan. Okej, de säger mig inte så jätte mycket igentligen men det lät jävligt dyrt att fixa.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 maj 2012
#6
jag gissar på något av: igensatt oljesil, oljetrycksgivare (mindre troligt) eller sliten oljepump.
oljesilen låter mest rimligt!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2012
#7
Gör så här: Säkerställ att stickan/oljenivån verkligen är "korrekt". Blir det inte bra så byt till en olja med tjockare varmvisko (tex 10W50 eller 10W60). Blir det bra då så se glad ut.
Jag tror som sagt inte på att du har lager-problem, men slitna ramlager kan ge lågt oljetryck på just tomgång, men varför just bara när kopplingen trycks ner som i ditt fall är skumt...Men förklaringen kan i extremfallet vara som jag skrev i mitt förra inlägg, dock väldigt långsökt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2012
#8
Kwansa: Sant silen kan det kanske vara. Det där är väl en "sludge" motor antar jag? Men hur förklarar man att det bara händer när kopplingen trycks ner? Eller har man kopplat kopplingen till oljepumpen kanske:)?
Senast redigerat av dawwe (14 maj 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

195 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#9
Okej, de lät lite billigare. Hur tar jag reda på om det är det? Är det "bara" ner med tråget, och sen byta silen och fylla på ny fräsch olja?smile.


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2012
#10
Ner med tråget.Rengör tråg+sil. Lyft på ventilkåpan, har du "gegga" där så är det inte bra... Ser det rent ut så fyll på en billig olja först, kör med den oljan i säg 20 mil, byt igen till en "riktig" olja. Glöm inte att byta oljetfiltret varje gång! Är man modig så kan man hälla på invändig motortvätt, brukar gå bra i regel, men det finns säkert undantag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

195 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#11
Okej okej! De lät ju relativt enkelt måste jag säga!smile Då blir det prova det nu i helgen så får man se om felet försvinner!
Tack så mycket för hjälpen!smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 maj 2012
#12
Ett vanligt problem på halv-nya bilar.
Alla VAG 1,8t är tex utmärkande. Men det är ngt som alla tillverkare har.

Varför? Jo, för att Svensson inte vill serva bilen ordentligt, så ngn uppfan "long-life" olja.
Och det är ren jävla dynga. Man lockar kunder med mindre service-kostnader, men i slutändan kleggar motorn ihop och då får man spendera alla sina sparade service-pengar på en ny motor istället.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 405 Inlägg
15 maj 2012
#13
LeafBox skrev:
Ett vanligt problem på halv-nya bilar.
Alla VAG 1,8t är tex utmärkande. Men det är ngt som alla tillverkare har.

Varför? Jo, för att Svensson inte vill serva bilen ordentligt, så ngn uppfan "long-life" olja.
Och det är ren jävla dynga. Man lockar kunder med mindre service-kostnader, men i slutändan kleggar motorn ihop och då får man spendera alla sina sparade service-pengar på en ny motor istället.

Och semesterkassan... :S


195 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#14
Vad ska jag köra med för olja smile? Första lär ju duga med biltemas? Men sen då? Samt vilken viskositet ?smile


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 maj 2012
#15
ThomasRamsten skrev:
Vad ska jag köra med för olja smile? Första lär ju duga med biltemas? Men sen då? Samt vilken viskositet ?smile

GM-LL-B-025 klassad helst 0w-30/0w-40 eller 5w-30/5w-40

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 maj 2012
#16
kwansa skrev:
ThomasRamsten skrev:
Vad ska jag köra med för olja smile? Första lär ju duga med biltemas? Men sen då? Samt vilken viskositet ?smile

GM-LL-B-025 klassad helst 0w-30/0w-40 eller 5w-30/5w-40

Wow, verkligen 0-30/40? :o
Nu när det nalkas sommar och allting?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 maj 2012
#17
LeafBox skrev:
kwansa skrev:
ThomasRamsten skrev:
Vad ska jag köra med för olja smile? Första lär ju duga med biltemas? Men sen då? Samt vilken viskositet ?smile

GM-LL-B-025 klassad helst 0w-30/0w-40 eller 5w-30/5w-40

Wow, verkligen 0-30/40? :o
Nu när det nalkas sommar och allting?

finns 1000 olika bud om det här med oljor smile
jag blev rekommenderad 0w-30/40 och kör mobil 1 0w-40 i båda mina Saabar

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 maj 2012
#18
kwansa skrev:
LeafBox skrev:
kwansa skrev:

GM-LL-B-025 klassad helst 0w-30/0w-40 eller 5w-30/5w-40

Wow, verkligen 0-30/40? :o
Nu när det nalkas sommar och allting?

finns 1000 olika bud om det här med oljor smile
jag blev rekommenderad 0w-30/40 och kör mobil 1 0w-40 i båda mina Saabar

Jag skulle vilja jämföra med handboken först innan jag säger nå mer, men rent spontant låter det liiite tunt. "Inspirerad" körning på en varm sommardag höjjer oljetempen snabbt!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

195 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#19
Okej okej:) Jag sökte lite grann och alla rekommenderar lite olika tycker jag, så jag drog iväg ett mejl till björkmans bil så får vi se vad dom säger:)! Tack för hjälpen!smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 maj 2012
#20
Oj...Det är inte yttertemperaturen som är den avgörande faktorn vid valet av olja utan snarare lagerspel o liknande. En"hårt" trimmad motor har i regel större lagerspel, o därför lär en något tjockare olja passa bättre, o då är frågan är en Saab med dryga 200 kusar verkligen så hårt trimmad?

Oljans viskositet är inte avgörande den heller, det är snarare oljefilmens styrka som är viktig. Det kan många gånger vara bättre att köra på en tunnare olja som har en mycket stark oljefilm kontra en tjockare som inte har samma styrka. Samma sak gäller oljetrycket, högt oljetryck är bra, vilket man i regel får med tjockare oljor, MEN högt flöde kan vara ännu bättre, oljan har ju fler uppgifter än bara smörjning, den skall ju kyla oxå.

Jag har själv TVÅ kinkiga bilar (en med en S38B38, en annan med S50B32), B38 kör jag på Castrol Edge 10W60, medans B32 har gått på en 5W40 olja. I regel rekommenderar man 10W60 olja till båda motorerna men jag är lite kluven till att hälla på 10W60 på B32 när det bevisligen funkar utmärkt med en hög kvalitativ 5W40... I instruktionsböckerna till båda bilarna står det att man kan/bör använda en olja mellan typ 5W30 upp till 10W50, det där med 10W60 är något som vi ägare "kommit på" i efterhand*haha*
Senast redigerat av dawwe (15 maj 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök