Oj...Det är inte yttertemperaturen som är den avgörande faktorn vid valet av olja utan snarare lagerspel o liknande. En"hårt" trimmad motor har i regel större lagerspel, o därför lär en något tjockare olja passa bättre, o då är frågan är en Saab med dryga 200 kusar verkligen så hårt trimmad?
Oljans viskositet är inte avgörande den heller, det är snarare oljefilmens styrka som är viktig. Det kan många gånger vara bättre att köra på en tunnare olja som har en mycket stark oljefilm kontra en tjockare som inte har samma styrka. Samma sak gäller oljetrycket, högt oljetryck är bra, vilket man i regel får med tjockare oljor, MEN högt flöde kan vara ännu bättre, oljan har ju fler uppgifter än bara smörjning, den skall ju kyla oxå.
Jag har själv TVÅ kinkiga bilar (en med en S38B38, en annan med S50B32), B38 kör jag på Castrol Edge 10W60, medans B32 har gått på en 5W40 olja. I regel rekommenderar man 10W60 olja till båda motorerna men jag är lite kluven till att hälla på 10W60 på B32 när det bevisligen funkar utmärkt med en hög kvalitativ 5W40... I instruktionsböckerna till båda bilarna står det att man kan/bör använda en olja mellan typ 5W30 upp till 10W50, det där med 10W60 är något som vi ägare "kommit på" i efterhand*haha*
Senast redigerat av dawwe (15 maj 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure