Köpråd SUV!

Only-volvo
28 maj 2012 · 685 Inlägg

hiawatha skrev:
Tackar Only-Volvo!
Måste säga att "gamla" cr-v:n lockar ganska bra nu också. Man får en hel del bil för pengarna!

Vsg

Ja, det är en riktigt bra bil för dem pengarna. Finns ju en anledning varför cr-v har vunnit ett flertal tester.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Jockefors
29 maj 2012 · 961 Inlägg

bohman08 skrev:

MeloveGolf skrev:

bohman08 skrev:

Och om man låter pappa betala fordonsskatten! wink

Den fortranger man roll

du rakar inte veta vad den ligger pa? Aldrig gjort annat kort den wink

Runt 11 om året får man ungefär slaska upp. Annars är den ju jävligt vass! wink

12500:- fick ja punga ut... Helt otroligt grym bil på alla sätt å vis om man verkligen skiter i vad de kostar att äga å bruka den!! Passar överallt! På streetrace, långt ut i skogen på obefintliga vägar, i höga farter på motorvägen!! Synd att reservdelar å dylikt kostar flis.

Pure DieselPower
hiawatha
29 maj 2012 · 48 Inlägg

Vad exakt innebär Executive paketet på senare cr-v:n? Vad har det extra mot säg elegance?

Som Elegance + 18" alfälg HACE, HID, glastak, lack.stötfång +hjulsidor+ sidotrösklar+ stänksk, 8-st.man f.stol, läder, 6 CD premium +sub

Detta står på cr-v -12 men stämmer ju inte på tidigare antar jag.

Only-volvo
29 maj 2012 · 685 Inlägg

Här är ett ex på vad det är för utrustning i en 07:a

http://www.blocket.se/malmo/Honda_CR_V_ … 20&w=3

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
hiawatha
31 maj 2012 · 48 Inlägg

Inga flera synpunkter ang dessa suvar alltså? smile
Finns det någon som faktiskt kört Grand Vitaran 1,9d och vet hur den ter sig på motorvägen i säg 110.. Varvar den högt?
Hur pass dålig är hondas och toyotas awd i djupsnö?
Är verkligen utväxlingen mellan motor/låda så hemsk i Rav4 D4D?
Kommer självklart provköra själv innan aktuellt köp men finns det svar kan man utesluta vissa saker.

Franzon
31 maj 2012 · 24 Inlägg

hiawatha skrev:
Inga flera synpunkter ang dessa suvar alltså? smile
Finns det någon som faktiskt kört Grand Vitaran 1,9d och vet hur den ter sig på motorvägen i säg 110.. Varvar den högt?
Hur pass dålig är hondas och toyotas awd i djupsnö?
Är verkligen utväxlingen mellan motor/låda så hemsk i Rav4 D4D?
Kommer självklart provköra själv innan aktuellt köp men finns det svar kan man utesluta vissa saker.

Ska du köp Vitara köp Bensinare 2009 eller senare (du vill ha 160hk maskinen).

Honda resp toyota suger i snö end of discussion, om du inte köper en Toyota Land Cruiser

We are tied to the ocean. And when we go back to the sea, whether it is to sail or to watch - we are going back from whence we came
John F. Kennedy
Rquired Allmänt envis
1 juni 2012 · 12 512 Inlägg

Jag vet åtminstone att en Rav4 klarar av att klättra 400m stigande grusväg i riktigt djup snö utan problem, det är inte klassens bergsjet men att fyrhjulsdriften suger "punkt slut" är inte korrekt. En Rav4 klarar dom förhållandena du beskriver i ditt första inlägg och mycket mer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hippi
1 juni 2012 · 83 Inlägg
Pojkar kör turbo, män kör V8.. Tur att ja e en pojke då (:
Franzon
1 juni 2012 · 24 Inlägg

Rquired skrev:
Jag vet åtminstone att en Rav4 klarar av att klättra 400m stigande grusväg i riktigt djup snö utan problem, det är inte klassens bergsjet men att fyrhjulsdriften suger "punkt slut" är inte korrekt. En Rav4 klarar dom förhållandena du beskriver i ditt första inlägg och mycket mer.

Utan lågväxel kan jag utan att ens spekulera säga att Rav4:an inte ens kommer halvvägs jämfört med de fordon jag ägt och provat. Rav4:an duger om han ska dra eller åka på polgade vägar (max 10-20 cm snö för "raven").

Senast redigerat av Franzon (1 juni 2012)

We are tied to the ocean. And when we go back to the sea, whether it is to sail or to watch - we are going back from whence we came
John F. Kennedy
Rquired Allmänt envis
1 juni 2012 · 12 512 Inlägg

Franzon skrev:

Rquired skrev:
Jag vet åtminstone att en Rav4 klarar av att klättra 400m stigande grusväg i riktigt djup snö utan problem, det är inte klassens bergsjet men att fyrhjulsdriften suger "punkt slut" är inte korrekt. En Rav4 klarar dom förhållandena du beskriver i ditt första inlägg och mycket mer.

Utan lågväxel kan jag utan att ens spekulera säga att Rav4:an inte ens kommer halvvägs jämfört med de fordon jag ägt och provat. Rav4:an duger om han ska dra eller åka på polgade vägar (max 10-20 cm snö för "raven").

Vad du har prövat för bilar är väl helt irrelevant, särskilt så länge Rav4 klarar det trådskaparen har behov av.

Jag har som sagt en bekant som behöver köra 400m från allmän väg upp till sin bostad, grusväg som ovanifrån har profilen av bokstaven S och som har en markant stigning. Bor du i Umeå är tyvärr chansen liten att du känner till Nyårsåsen här nere på västkusten, det handlar knappast om lutning av terrängmått men är ändå inget obetydlig lutning för en bil.

En Rav4 från 2009 eller 2010 (Minns inte till 100%) tar sig på ett säkert sätt upp för den backen även med dom rekordmängder med snö Halmstad fick dom två föregående vintrarna (Vintern 2011/12 borträknad). Någon utrustning för att ploga denna privata väg finns inte och det låg en bra bit över 10-20cm snö på vägen, snödjupet var över Toyotans markfrigång om vi säger som så.

Jag har själv kört ovan sagda Rav4 uppför den vägen och det var inte helt smärtfritt men den hanterade det utan problem, sedan finns det självklart bilar som farit fram som om det var barmark men då kanske han bör köpa en bandvagn den tar sig garanterat fram överallt?

Klarar en Rav4 ovanstående och andra sammanhang uppskattar jag att den utan problem klarar av det trådskaparen, som ändå skriver att "Jag skall inte bestiga berg men 4WD lockar" , behöver bilen till. Jag håller med om att Rav4 inte är någon bra terrängbil, men trådskaparen har inte några höga krav heller och dem uppfyller modellen.

Senast redigerat av Rquired (1 juni 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IX ____________________________________
1 juni 2012 · 1 340 Inlägg

Onödig fakta: Rav4 var 03-04 den bil som hade procentuellt störst antal kvinnliga köpare i USA tongue

Ang. terrängegenskaperna så är det nog svårt att hitta vardagssituationer som den inte klara, förutsatt att man har bra däck smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
hiawatha
1 juni 2012 · 48 Inlägg

Franzon skrev:

hiawatha skrev:
Inga flera synpunkter ang dessa suvar alltså? smile
Finns det någon som faktiskt kört Grand Vitaran 1,9d och vet hur den ter sig på motorvägen i säg 110.. Varvar den högt?
Hur pass dålig är hondas och toyotas awd i djupsnö?
Är verkligen utväxlingen mellan motor/låda så hemsk i Rav4 D4D?
Kommer självklart provköra själv innan aktuellt köp men finns det svar kan man utesluta vissa saker.

Ska du köp Vitara köp Bensinare 2009 eller senare (du vill ha 160hk maskinen).

Honda resp toyota suger i snö end of discussion, om du inte köper en Toyota Land Cruiser

Farsan hade en Land cruiser -06 och hade jag haft råd att köpa/äga den så hade den varit det absoluta valet!
Varför senare bensinaren över tex dieseln?
Rav4:an går väl också att låsa upp till 40km/h eller tänker jag fel?
Hade också en cr-v klarat dessa hinder eller är det pga locken som raven klarar dessa backar och oplogade vägar så bra?

Rquired Allmänt envis
1 juni 2012 · 12 512 Inlägg

hiawatha skrev:

Franzon skrev:

hiawatha skrev:
Inga flera synpunkter ang dessa suvar alltså? smile
Finns det någon som faktiskt kört Grand Vitaran 1,9d och vet hur den ter sig på motorvägen i säg 110.. Varvar den högt?
Hur pass dålig är hondas och toyotas awd i djupsnö?
Är verkligen utväxlingen mellan motor/låda så hemsk i Rav4 D4D?
Kommer självklart provköra själv innan aktuellt köp men finns det svar kan man utesluta vissa saker.

Ska du köp Vitara köp Bensinare 2009 eller senare (du vill ha 160hk maskinen).

Honda resp toyota suger i snö end of discussion, om du inte köper en Toyota Land Cruiser

Farsan hade en Land cruiser -06 och hade jag haft råd att köpa/äga den så hade den varit det absoluta valet!
Varför senare bensinaren över tex dieseln?
Rav4:an går väl också att låsa upp till 40km/h eller tänker jag fel?
Hade också en cr-v klarat dessa hinder eller är det pga locken som raven klarar dessa backar och oplogade vägar så bra?

Nja, visst finns det en funktion kallad "Lock" i en Rav4 men det är ingen differentialspärr som på mer dedicerade terrängbilar. Som du kanske vet går Toyota´s fyrhjulsdrift endast in vid behov, men om du trycker på ovanstående knapp är systemet permanent aktivt i farter upp till 40km/h. Det gör inte att systemet fungerar annorlunda, men du slipper fördröjningen innan 4WD går in.

Hur en CR-V klarar sig i djupare snö eller liknande kan jag inte svara på tyvärr!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Franzon
2 juni 2012 · 24 Inlägg

hiawatha skrev:
Farsan hade en Land cruiser -06 och hade jag haft råd att köpa/äga den så hade den varit det absoluta valet!
Varför senare bensinaren över tex dieseln?
Hade också en cr-v klarat dessa hinder eller är det pga locken som raven klarar dessa backar och oplogade vägar så bra?

Land cruisern är verkligen härlig smile

Dieseln är dyr skattemässigt och den nyare bensinaren går avsevärt mycket bättre om du ska tröska europavägar då och då (ganska snål runt 0.8 med suv-mått mätt och dieseln är såpass svag att den hamnar på ungf samma förbrukning).

Allt beror på vad du menar med oplogat, om oplogat är modd på motorvägen kan du åka vad som helst med 4wd, om oplogat är runt 15-20 cm snö ska du nog välja en bil med diff och/eller en "riktig fördelningslåda". Oavsett så är det alltid skönt med för mycket än för litet när du väl står inför ett problem.

Hoppas att du hittar vad du söker, bilen ska ju faktiskt kännas rätt för dig smile

We are tied to the ocean. And when we go back to the sea, whether it is to sail or to watch - we are going back from whence we came
John F. Kennedy
hiawatha
3 juni 2012 · 48 Inlägg

Med oplogat menar jag tex elsjulslingor med 20-25 cm snö.
Min gamla rav4 tog sig fram bra med riktiga vinterdäck för det mesta på liknande ställen verkar som att bilarna gått och blivit sämre!
Teknikens värld skrev om 1,9 DDis : "Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 3 040r/min." Vilken låter frusterande högt?

"om oplogat är runt 15-20 cm snö ska du nog välja en bil med diff och/eller en "riktig fördelningslåda". Oavsett så är det alltid skönt med för mycket än för litet när du väl står inför ett problem."

Känns inte som att det återstår så många bilar längre hmm

agadiffen
3 juni 2012 · 739 Inlägg

audi q7 6,0tdi

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
agadiffen
3 juni 2012 · 739 Inlägg

bohman08 skrev:

MeloveGolf skrev:

bohman08 skrev:

Och om man låter pappa betala fordonsskatten! wink

Den fortranger man roll

du rakar inte veta vad den ligger pa? Aldrig gjort annat kort den wink

Runt 11 om året får man ungefär slaska upp. Annars är den ju jävligt vass! wink

stax över 12000:- ligger den på i skatt

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
hiawatha
3 juni 2012 · 48 Inlägg

Har nu hittat en massvis av klagomål på renaults diesel-maskin i grand vitaran och ännu ett test från teknikensvärld fast utav 2.4 bensinaren som du nämnde Franzon.
Där skrev dom bla: "Det som däremot inte är så bra är förbrukningen. Jag mätte upp exakt en liter per mil i väldigt lugn landsvägskörning, i staden ville bilen ha hela 1,3 liter per mil vilken är för mycket i modern bil – även i en suv."
Inte jättetrevlig läsning direkt

hiawatha
5 juni 2012 · 48 Inlägg

Vad är det för skillnader på Santa fe A5 och B5?
Alltså 149 och 155 hästars modellerna.
Drar dessa verkligen neråt 0,7 som vissa påstår?

Franzon
8 juni 2012 · 24 Inlägg

hiawatha skrev:
Har nu hittat en massvis av klagomål på renaults diesel-maskin i grand vitaran och ännu ett test från teknikensvärld fast utav 2.4 bensinaren som du nämnde Franzon.
Där skrev dom bla: "Det som däremot inte är så bra är förbrukningen. Jag mätte upp exakt en liter per mil i väldigt lugn landsvägskörning, i staden ville bilen ha hela 1,3 liter per mil vilken är för mycket i modern bil – även i en suv."
Inte jättetrevlig läsning direkt

Den jag körde drog 0.7-0.8 när jag låg på 90 efter riksvägen, min Pajero wagon drar 1.3 när man kör 110 vilket en vitara aldrig gjort när jag kört dem, att en vitara drar 1.3 i stan är väl ingenting det gör en v70 också eller vilken annan bil som har litet pulver som helst, min suv tar 1.8-2.0 i stan. Jag ger sjutton i att åka i stan med suv:en, den typen av bil hör inte hemma i en stad.

We are tied to the ocean. And when we go back to the sea, whether it is to sail or to watch - we are going back from whence we came
John F. Kennedy
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang