Franzon skrev:
Rquired skrev:
Jag vet åtminstone att en Rav4 klarar av att klättra 400m stigande grusväg i riktigt djup snö utan problem, det är inte klassens bergsjet men att fyrhjulsdriften suger "punkt slut" är inte korrekt. En Rav4 klarar dom förhållandena du beskriver i ditt första inlägg och mycket mer.
Utan lågväxel kan jag utan att ens spekulera säga att Rav4:an inte ens kommer halvvägs jämfört med de fordon jag ägt och provat. Rav4:an duger om han ska dra eller åka på polgade vägar (max 10-20 cm snö för "raven").
Vad du har prövat för bilar är väl helt irrelevant, särskilt så länge Rav4 klarar det trådskaparen har behov av.
Jag har som sagt en bekant som behöver köra 400m från allmän väg upp till sin bostad, grusväg som ovanifrån har profilen av bokstaven S och som har en markant stigning. Bor du i Umeå är tyvärr chansen liten att du känner till Nyårsåsen här nere på västkusten, det handlar knappast om lutning av terrängmått men är ändå inget obetydlig lutning för en bil.
En Rav4 från 2009 eller 2010 (Minns inte till 100%) tar sig på ett säkert sätt upp för den backen även med dom rekordmängder med snö Halmstad fick dom två föregående vintrarna (Vintern 2011/12 borträknad). Någon utrustning för att ploga denna privata väg finns inte och det låg en bra bit över 10-20cm snö på vägen, snödjupet var över Toyotans markfrigång om vi säger som så.
Jag har själv kört ovan sagda Rav4 uppför den vägen och det var inte helt smärtfritt men den hanterade det utan problem, sedan finns det självklart bilar som farit fram som om det var barmark men då kanske han bör köpa en bandvagn den tar sig garanterat fram överallt?
Klarar en Rav4 ovanstående och andra sammanhang uppskattar jag att den utan problem klarar av det trådskaparen,
som ändå skriver att "Jag skall inte bestiga berg men 4WD lockar" , behöver bilen till. Jag håller med om att Rav4 inte är någon bra terrängbil, men trådskaparen har inte några höga krav heller och dem uppfyller modellen.