2975
Sök

Byta motor från GL till GLE ?

24 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej, har en 740-88 gl som jag tänkte slänga i en GLE motor i , är de möjligt att göra de,
för den ser ju lite annorlunda ut


1 758 Inlägg
28 maj 2012
#2
Antar att du menar B230E som satt i 740 GLE till och med -87?
Efter det var det likadan motor i GLE som i GL.
Själva bytet är enkelt, men den kommer inte gå att besikta.

24 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#3
schnauz skrev:
Antar att du menar B230E som satt i 740 GLE till och med -87?
Efter det var det likadan motor i GLE som i GL.
Själva bytet är enkelt, men den kommer inte gå att besikta.

japp, B230E menar jag , okej , de är bara hänga i den alltså ?


160 Inlägg
28 maj 2012
#4
Andeee skrev:
schnauz skrev:
Antar att du menar B230E som satt i 740 GLE till och med -87?
Efter det var det likadan motor i GLE som i GL.
Själva bytet är enkelt, men den kommer inte gå att besikta.

japp, B230E menar jag , okej , de är bara hänga i den alltså ?

aa Ande , de är samma härva med smile bara te och komma så tar vi fram traktorn och lyfter ur motorn !

Varför hatar alla svenssons mig? :)

Bärs!
3 456 Inlägg
28 maj 2012
#5
Vänta här nu, det är inte "bara" att hänga i..
Du är medveten om att B230E har mekaniskt insprut va?

Garaget.org peakade 2008.

766 Inlägg
28 maj 2012
#6
och varför skulle man göra de bytet?

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
28 maj 2012
#7
cpu1337 skrev:
och varför skulle man göra de bytet?

ja TYDLIGEN för att en E-motor har i runda tal 15 hk mer och Fmotorn kan ju vara gången också!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

766 Inlägg
28 maj 2012
#8
Dixieman skrev:
cpu1337 skrev:
och varför skulle man göra de bytet?

ja TYDLIGEN för att en E-motor har i runda tal 15 hk mer och Fmotorn kan ju vara gången också!

då är de väll lättare att byta topp till 531 och vx3 kam som har 1 häst mer än b230e om man är ute efter effekt;)

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
28 maj 2012
#9
cpu1337 skrev:
Dixieman skrev:
cpu1337 skrev:
och varför skulle man göra de bytet?

ja TYDLIGEN för att en E-motor har i runda tal 15 hk mer och Fmotorn kan ju vara gången också!

då är de väll lättare att byta topp till 531 och vx3 kam som har 1 häst mer än b230e om man är ute efter effekt;)

man tager vad man haver satt sejja wink

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

24 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#10
Dixieman skrev:
cpu1337 skrev:
Dixieman skrev:

ja TYDLIGEN för att en E-motor har i runda tal 15 hk mer och Fmotorn kan ju vara gången också!

då är de väll lättare att byta topp till 531 och vx3 kam som har 1 häst mer än b230e om man är ute efter effekt;)

man tager vad man haver satt sejja wink

haha ja smile har juh en B230E motor , och de är juh mer häst i den motorn, men de kanske bara räcker och byta toppen och kam ?smile


766 Inlägg
29 maj 2012
#11
Andeee skrev:
Dixieman skrev:
cpu1337 skrev:

då är de väll lättare att byta topp till 531 och vx3 kam som har 1 häst mer än b230e om man är ute efter effekt;)

man tager vad man haver satt sejja wink

haha ja smile har juh en B230E motor , och de är juh mer häst i den motorn, men de kanske bara räcker och byta toppen och kam ?smile

topparnas kanaler är lika det är bara kammen som skiljer

3 292 Inlägg
1 juni 2012
#12
Sen är det ju såhär att du behöver montera en returledning till tanken samt en annan tankarmatur med pump på samt montera en pump under bilen åxå, bara där har vi ju nåt som kanske inte "bara" är att göra, med tanke på att TS ställer frågan om man kan sätta en GLE motor i en GL så antar jag att TS inte har så mycket kunskaper.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

766 Inlägg
1 juni 2012
#13
Danne_1977 skrev:
Sen är det ju såhär att du behöver montera en returledning till tanken samt en annan tankarmatur med pump på samt montera en pump under bilen åxå, bara där har vi ju nåt som kanske inte "bara" är att göra, med tanke på att TS ställer frågan om man kan sätta en GLE motor i en GL så antar jag att TS inte har så mycket kunskaper.

eftersom han har en b230f redan så har han returledning och rätt tankarmatur men han kanske måste byta huvudpumpen för mekaniskt sprut har högre bränsletryck än det vanliga sprutet

3 292 Inlägg
2 juni 2012
#14
cpu1337 skrev:
Danne_1977 skrev:
Sen är det ju såhär att du behöver montera en returledning till tanken samt en annan tankarmatur med pump på samt montera en pump under bilen åxå, bara där har vi ju nåt som kanske inte "bara" är att göra, med tanke på att TS ställer frågan om man kan sätta en GLE motor i en GL så antar jag att TS inte har så mycket kunskaper.

eftersom han har en b230f redan så har han returledning och rätt tankarmatur men han kanske måste byta huvudpumpen för mekaniskt sprut har högre bränsletryck än det vanliga sprutet

Jaha ok jag uppfattade inte att han hade så ny modell som 88, var helt inställd på 85 av nån knepig orsak och antog därmed att han hade en B230A.. Men har han en B230F nu och vill byta så är det ju endå en hel del att tänka på, blir nog en hel del elektronik att ta hand om.. osv osv

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

766 Inlägg
2 juni 2012
#15
Danne_1977 skrev:
cpu1337 skrev:
Danne_1977 skrev:
Sen är det ju såhär att du behöver montera en returledning till tanken samt en annan tankarmatur med pump på samt montera en pump under bilen åxå, bara där har vi ju nåt som kanske inte "bara" är att göra, med tanke på att TS ställer frågan om man kan sätta en GLE motor i en GL så antar jag att TS inte har så mycket kunskaper.

eftersom han har en b230f redan så har han returledning och rätt tankarmatur men han kanske måste byta huvudpumpen för mekaniskt sprut har högre bränsletryck än det vanliga sprutet

Jaha ok jag uppfattade inte att han hade så ny modell som 88, var helt inställd på 85 av nån knepig orsak och antog därmed att han hade en B230A.. Men har han en B230F nu och vill byta så är det ju endå en hel del att tänka på, blir nog en hel del elektronik att ta hand om.. osv osv

ja så därför är de ju enklare om han tar kamaxeln från b230e motorn han har och sätter i motorn som redan sitter där. eller köper sig en 531 topp med vx3 kammen då får han ju samma häst som han är ute efter


Sök