3104
Sök

Fixa rost i skärmkanterna

Elektriker
44 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#1
Behöver lite hjälp med min Ford Mondeo V6 -99, det är så att det har börjat bli fula rost fläckar i skärm kanterna, något som jag vill åtgärda.
Jag har hållit på med detta förut men inte blivit särskilt nöjd med resultatet så jag vänder mig nu till er för lite råd o tips på hur man snyggar till skador som dessa då ni brukar vara väldigt snabba på att svara på sådant!

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121253/121253-5f86537791df6250bfb4dffaae94cccc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121253/121253-62072fc2d57bac7a194687ce22602ee2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121253/121253-5f28c24f29f9d6ef6d460e2f97574025.jpg

Tack på förhand!

Det kostar inget att fråga!

JFfoto
2 juli 2012
#2
Någon som vet? har likdan rost på min, fast lite mindre, jag vet hur jag gör på plana ytor, men t.ex skärmkanter som 1-2 bilden visar, hur gör man bakom enklast? kommer ju inte åt med blästern direkt..

385 Inlägg
2 juli 2012
#3
Först så måste det slipas helt plåtrent. Sen även att man kanske tar någon mm extra så man verkligen får med all rost. Lämnar man lite så tar det inte länge innan det börjar krypa igen.

På första bilden ser det inte så värst farligt ut, borde räcka med att slipa ner och spackla.
Andra bilden ser lite värre ut. Gått hål?

Sista bilden hade jag nog köpt en ny skärm, undantag om det inte är väldigt fräsch i övrigt?

374 Inlägg
5 juli 2012
#4
Blästring är det bästa alternativet, förutom att byta ut plåten. Till många punktblästers så brukar det ju följa med hörnmunstrycken, kolla om de funkar.
Slipar man bara så är det lätt att det blir rostporer kvar och då kommer rosten tillbaka.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

5 Inlägg
5 juli 2012
#5
jag har också samma prblem. tur att man hittat hit smile

5 Inlägg
5 juli 2012
#6
Ricke W skrev:
Blästring är det bästa alternativet, förutom att byta ut plåten. Till många punktblästers så brukar det ju följa med hörnmunstrycken, kolla om de funkar.
Slipar man bara så är det lätt att det blir rostporer kvar och då kommer rosten tillbaka.

alltså blästring har en del nackdelar, men funkar ju bra många gånger tycker jag.
är det mycket rost har ju mycket av plåten förintats och då är det lätt att trycket gör bulor i plåten.

374 Inlägg
5 juli 2012
#7
Självklart är det så. Dels så finns det ju olika material att blästra med, och är plåten så dålig så är det bättre att byta om det inte finns andra omständigheter.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

5 Inlägg
6 juli 2012
#8
jo sant...

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
6 juli 2012
#9
Epoxygrund är ett tips jag fick för många år sen som gjort stor skillnad för mig! Efter man blästrat alltså.. smile

766 Inlägg
6 juli 2012
#10
finns inga genvägar... ta rondell med fiberskiva och slipa bort all rost försiktigt sen tar du slippapper 40 eller 60 i kornighet och slipar ut färgen så det blir skapligt rakt och fint, sen tar du rostfärg med zink i och sprutar på, efter de så tar du sprutspackel eller finspackel och jämnar till allt givetvis med finare papper typ 400/600 sen grundfärg och sedan färg över, sen tar du 2000 kornigt vattenslippapper och slipar lacken slät den polerar du upp de med maskin och rubbing:) viss färgskillnad kommer du aldrig ifrån men de får man leva med:)

5 Inlägg
6 juli 2012
#11
Utöver hälsoriskerna som "vanlig" slipgrund har är det speciellt riskerna för kontaktallergi och eksem som är epoxins stora problem och fara

5 Inlägg
6 juli 2012
#12
är det nån som vet vart man kan köpa ppg epoxygrund till vettigt pris?


___________
online kuvert

2 419 Inlägg
6 juli 2012
#13
cpu1337 skrev:
finns inga genvägar... ta rondell med fiberskiva och slipa bort all rost försiktigt sen tar du slippapper 40 eller 60 i kornighet och slipar ut färgen så det blir skapligt rakt och fint, sen tar du rostfärg med zink i och sprutar på, efter de så tar du sprutspackel eller finspackel och jämnar till allt givetvis med finare papper typ 400/600 sen grundfärg och sedan färg över, sen tar du 2000 kornigt vattenslippapper och slipar lacken slät den polerar du upp de med maskin och rubbing:) viss färgskillnad kommer du aldrig ifrån men de får man leva med:)

Inga genvägar nej! exakt vad du beskrev där! Tar du rondellen så kommer du pusta upp plåten och det ser plåtrent men rosten är kvar där! du kommer behöva slipa så mkt så det kommer knappast vara värt det till slut!

Blästra! sen på med epoxi 2-k grund! så håller det sig nog fint ett tag dock när det har börjat rosta är det egentligen bara att byta ut plåten!


2 419 Inlägg
6 juli 2012
#14
lottapotta skrev:
är det nån som vet vart man kan köpa ppg epoxygrund till vettigt pris?

biltema! sista sidorna i katalogen ligger under båt kategorin!


___________
online kuvert



Sök