3362
Sök

Frågor om turbo/ felsökning turbo.

90 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej! Bytte turbo på min gamla diesel och fått lite problem.ryker vitt vid lugn körning trycker man på kommer det "normal" svart rök. Kommer olja ur avgas och kommer olja från turbon till intercoolern.turbon är helt ny. Så undrar kan de va så att turbon får för mycket olja på lagren så han trycker ut de genom dom? För de ska väl va ett motstånd i olje tillförseln så det inte dränks?


90 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#2
Ingen som kan lite om turbos? smile


Hemmainstruktör
641 Inlägg
10 juni 2012
#3
Ingen erfarenhet om Volvos egentligen. Men på Saab har man iaf ingen reducering för oljan till turbon, håller samma tryck som resten av motoroljan och det ska turbon hålla för.
Det är ingen pirat turbo du köpt? Haft väldigt dåliga erfarenheter med kina-turbos och andra billigare versioner som folk lyckats trycka i sina bilar, kör org, utbytes eller bättre är mitt tips om du köpt en billigare.
Lagrena i turbon ska ju vara slutna så att det inte rinner ut olja i huset, när lagren blir sletna så börjar ju turbona läcka, har du möjlighet att känna på axeln i turbon och se om den glappar något?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

90 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#4
Pukadjuret skrev:
Ingen erfarenhet om Volvos egentligen. Men på Saab har man iaf ingen reducering för oljan till turbon, håller samma tryck som resten av motoroljan och det ska turbon hålla för.
Det är ingen pirat turbo du köpt? Haft väldigt dåliga erfarenheter med kina-turbos och andra billigare versioner som folk lyckats trycka i sina bilar, kör org, utbytes eller bättre är mitt tips om du köpt en billigare.
Lagrena i turbon ska ju vara slutna så att det inte rinner ut olja i huset, när lagren blir sletna så börjar ju turbona läcka, har du möjlighet att känna på axeln i turbon och se om den glappar något?

Ne vet att de ska ju inte trycka ut olja men gjorde de på en Saab turbo ja prova innan med... Den glappar  inget... Tycker detta e knepigt varför de blir så... Kanske högre olje tryck i diesel? Så de kommer in för mycket olja att turbon inte hinner svälja allt för på höga varv ryker han inte...


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 juni 2012
#5
Vad är det för turbo du satt i?

Vissa aggregat ska som du säger har restriktor och andra inte.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 juni 2012
#6
Om bilen rycker på tomgång eller låglast är de för den inte orkar förbränna ev olja som läcker ur turbon, turbon läcker lika mycke på höga varv/full belastning men då orkar den förbränna oljan å du ser då inte att den läcker något, din oljeretur är kanske täppt ? har oljeslangen koksat igen så har oljan ingenstans å ta vägen. då går den genom packningarna / kolvringen på turbon å ut....

på volvos bilar kör dom utan restriktorer,  de är hålen i banjobultarna som reglerar flödet, sen är de fritt fall ner i sumpen.

vissa turbosar har inbyggt restriktor på 2-4mm... en turbo som får för lite olja snurra å spoolar laddtryck tidigare än en som får "för mycket" .  för mycke olja är dock inte när den börjar tryck ut olja genom packningarna/kolvring. för mycke olaj anses vara mer än som krävs för smörjning/kylning.


7 277 Inlägg
10 juni 2012
#7
Läckte den gamla turbon mycket olja?
Isåfall kan det vara det som ligger kvar sen tidigare.


90 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
Om bilen rycker på tomgång eller låglast är de för den inte orkar förbränna ev olja som läcker ur turbon, turbon läcker lika mycke på höga varv/full belastning men då orkar den förbränna oljan å du ser då inte att den läcker något, din oljeretur är kanske täppt ? har oljeslangen koksat igen så har oljan ingenstans å ta vägen. då går den genom packningarna / kolvringen på turbon å ut....

på volvos bilar kör dom utan restriktorer,  de är hålen i banjobultarna som reglerar flödet, sen är de fritt fall ner i sumpen.

vissa turbosar har inbyggt restriktor på 2-4mm... en turbo som får för lite olja snurra å spoolar laddtryck tidigare än en som får "för mycket" .  för mycke olja är dock inte när den börjar tryck ut olja genom packningarna/kolvring. för mycke olaj anses vara mer än som krävs för smörjning/kylning.

Tack precis de svaret ja ville ha smile tänkte göra ett liten motstånd i olje tillförseln på typ 2mm sen göra return grövre smile


90 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#9
myran skrev:
Vad är det för turbo du satt i?

Vissa aggregat ska som du säger har restriktor och andra inte.

De va nån på kl racing haha :p tänkte nästan de för fanns inget på den turbon men på original fans de.


90 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#10
Brains skrev:
Läckte den gamla turbon mycket olja?
Isåfall kan det vara det som ligger kvar sen tidigare.

Ne de gjorde den inte men börja bli dålig Hehe.



Sök