2479
Sök

Frågor: VW Golf VR6 Syncro

15 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#1
Första gången jag gör inlägg här på forumet.

Skulle vilja veta följande av vw-fantaster.

Är det tex: 50% drivning fram och 50% drivning bak på dom orginal?

Sitter all drivning i växellådan fram eller är det mellanaxel och bakaxel som driver bakhjulen?

Går det att ändra drivnings procenten med annan diff, vart finns sånt att köpa isf?

tacksam för svar!


fälg fantast
1 086 Inlägg
12 juni 2012
#2
jag har ingen superkoll på äldre syncro, jag är ganska säker på att det är 90 fram 10 bak, alltså såsom jag har förstått det, så måste framhjulet spinna ett helt varv innan bakhjulen börjar driva, någon mer med koll får gärna rätta alt fylla i

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

273 Inlägg
12 juni 2012
#3
Det är inte 50/50 snarare 70 fram & 30 bak

15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#4
ok. det var dåligt.
skulle borda va 70 bak (Hellst 100 bak å 0 fram tongue) och 30 fram.
går det inte att skifta kuggarna i växellådan så det blir så?
eller vad är det som styr drivningen?

skulle vara trevligt om nån har bilder på underredet.


3 354 Inlägg
13 juni 2012
#5
Detox skrev:
ok. det var dåligt.
skulle borda va 70 bak (Hellst 100 bak å 0 fram tongue) och 30 fram.
går det inte att skifta kuggarna i växellådan så det blir så?
eller vad är det som styr drivningen?

skulle vara trevligt om nån har bilder på underredet.

är ett lamellpaket som ligger i olja som så skickar bak drivkraft
Senast redigerat av Seth (13 juni 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#6
men om man fimpar axlarna fram o sätter lamellpaketet på o driva bara bak då?
kankse det inte får plats sad


3 354 Inlägg
13 juni 2012
#7
Detox skrev:
men om man fimpar axlarna fram o sätter lamellpaketet på o driva bara bak då?
kankse det inte får plats sad

går väl en liten stund sen ger sig lamellerna

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#8
det är ju så himmla synd att volkswagen inte tänkt på att kunna konvertera till bakhjulsdrift.
inte minnst vr6'an och r32'an som det finns lite pulver i o är små smidiga relativt lätta bilar.
alla kan ju inte köra volvo o bmw bara för o få slira tongue


15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#9
då skulle det helt va värt o pröva iaf!
kanske man sku köpa en isbil o testa...


15 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#10
hur gör folk som kör rally/rallycross med syncro, byter inte dom nå lamelldiffar o grejer?


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 juni 2012
#11
Alltså, kan ingen någonting? Det är inte 50-50, det är inte 70-30 och det är inte 90-10. Det är DYNAMISKT, det förändras. När framhjulen slirar övergår kraften (något långsam reaktion på en visco-koppling) delvis till bakhjulen.
Vid behov (noll grepp på framhjulen) kommer all drivkraft att gå till bakhjulen (vilket ger ungefär 95% då lite förluster till framhjulen finns). När framhjulen har fullt grepp kommer bakhjulen att få minimalt med kraft (då behövs det ju inte heller....)
Så 50-50, 70-30 osv blev till allt mellan 95-5 och 5-95 ungefär smile


Att VW inte byggt bilen för att RWD-konverteras beror på att dom inte ser några fördelar med det på en AWD-bil. Vill du ha en RWD-bil så köp det från början istället...

Men visst, du kan ju också plocka främre drivaxlar, svetsa in och utgående axel i syncro-diffen och svetsa bakdiffen. Sen märker du hur länge vinkelväxeln fram håller. Jag gissar på 10min.

Rallycross osv kan nog byta till tvärdiffar fram och bak ja, för att få maximalt med kraft där grepp finns. En lamelldiff funkar som syncro-diffen fast mellan framhjulen respektive mellan bakhjulen istället för mellan fram och bak-axel. På samma sätt där så kommer kraften att gå till det hjul som inte spinner - dvs där kraften gör nytta.

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 juni 2012
#12
THANK YOU^
Jag har försökt hitta på något bra sätt att formulera samma sak i 2 dar typ.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

BMW entusiast
579 Inlägg
13 juni 2012
#13
matteeee skrev:
Alltså, kan ingen någonting? Det är inte 50-50, det är inte 70-30 och det är inte 90-10. Det är DYNAMISKT, det förändras. När framhjulen slirar övergår kraften (något långsam reaktion på en visco-koppling) delvis till bakhjulen.
Vid behov (noll grepp på framhjulen) kommer all drivkraft att gå till bakhjulen (vilket ger ungefär 95% då lite förluster till framhjulen finns). När framhjulen har fullt grepp kommer bakhjulen att få minimalt med kraft (då behövs det ju inte heller....)
Så 50-50, 70-30 osv blev till allt mellan 95-5 och 5-95 ungefär smile

Njaa inte riktigt så.. Nästan alla 4wd system därute är bara gjorda för att skicka en del av effekten till bakhjulen, inte all effekt.


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 juni 2012
#14
dfine skrev:
matteeee skrev:
Alltså, kan ingen någonting? Det är inte 50-50, det är inte 70-30 och det är inte 90-10. Det är DYNAMISKT, det förändras. När framhjulen slirar övergår kraften (något långsam reaktion på en visco-koppling) delvis till bakhjulen.
Vid behov (noll grepp på framhjulen) kommer all drivkraft att gå till bakhjulen (vilket ger ungefär 95% då lite förluster till framhjulen finns). När framhjulen har fullt grepp kommer bakhjulen att få minimalt med kraft (då behövs det ju inte heller....)
Så 50-50, 70-30 osv blev till allt mellan 95-5 och 5-95 ungefär smile

Njaa inte riktigt så.. Nästan alla 4wd system därute är bara gjorda för att skicka en del av effekten till bakhjulen, inte all effekt.

Ja, fast i praktiken så kommer all vettig drivkraft att gå till bakhjulen på en syncro om framhjulen tappar allt grepp.. Med förluster i drivlinan inräknat så gäller ditt påstående ALLA system skulle jag vilja säga!

/Mattias

2 656 Inlägg
13 juni 2012
#15
Detox skrev:
Första gången jag gör inlägg här på forumet.

Skulle vilja veta följande av vw-fantaster.

Är det tex: 50% drivning fram och 50% drivning bak på dom orginal?

Sitter all drivning i växellådan fram eller är det mellanaxel och bakaxel som driver bakhjulen?

Går det att ändra drivnings procenten med annan diff, vart finns sånt att köpa isf?

tacksam för svar!

den driver maximalt 65 fram 35 bak

rycker du drivaxlarna fram kan du lura viscon och den driver bak men de håller inte för nån hårdare körning vad jag fattat de som


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 juni 2012
#16
ekelund88 skrev:
Detox skrev:
Första gången jag gör inlägg här på forumet.

Skulle vilja veta följande av vw-fantaster.

Är det tex: 50% drivning fram och 50% drivning bak på dom orginal?

Sitter all drivning i växellådan fram eller är det mellanaxel och bakaxel som driver bakhjulen?

Går det att ändra drivnings procenten med annan diff, vart finns sånt att köpa isf?

tacksam för svar!

den driver maximalt 65 fram 35 bak

rycker du drivaxlarna fram kan du lura viscon och den driver bak men de håller inte för nån hårdare körning vad jag fattat de som

Så om man rycker drivaxlarna så kan den driva bak. Om inget försvinner hokus pokus torde det bli 100% bak, right? Varför kan den då max driva 35 bak om drivaxlarna är kvar men framhjulen på blankis eller t ex i luften??????????

/Mattias

2 656 Inlägg
13 juni 2012
#17
matteeee skrev:
ekelund88 skrev:
Detox skrev:
Första gången jag gör inlägg här på forumet.

Skulle vilja veta följande av vw-fantaster.

Är det tex: 50% drivning fram och 50% drivning bak på dom orginal?

Sitter all drivning i växellådan fram eller är det mellanaxel och bakaxel som driver bakhjulen?

Går det att ändra drivnings procenten med annan diff, vart finns sånt att köpa isf?

tacksam för svar!

den driver maximalt 65 fram 35 bak

rycker du drivaxlarna fram kan du lura viscon och den driver bak men de håller inte för nån hårdare körning vad jag fattat de som

Så om man rycker drivaxlarna så kan den driva bak. Om inget försvinner hokus pokus torde det bli 100% bak, right? Varför kan den då max driva 35 bak om drivaxlarna är kvar men framhjulen på blankis eller t ex i luften??????????

den driver max 35 bak för att det är en tekniskomöjlighet att den ska driva 100 bak det borde man ha koll på om man bara slänger ett öga på vinkelväxlen på en syncro du är gärna välkommen ner till mitt garage och kolla in drivningen


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 juni 2012
#18
Var tar 65 vägen om man rycker drivaxlarna då?

/Mattias

2 656 Inlägg
13 juni 2012
#19
matteeee skrev:
Var tar 65 vägen om man rycker drivaxlarna då?

det snurrar ändå??? :p bara att de inte driver fram för man plockat axlarna? äru med?


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 juni 2012
#20
ekelund88 skrev:
matteeee skrev:
Var tar 65 vägen om man rycker drivaxlarna då?

det snurrar ändå??? :p bara att de inte driver fram för man plockat axlarna? äru med?

Ja, klart det snurrar men det driver ingenting, då har du ju 100% driv bak.... Exakt samma om du har framhjulen i luften eller på blankis...

Skillnaden mot t ex Torsen, som inte kan föra över ALL kraft (max 75% bak), som kommer att stå och spinna med framhjulen, men inte driva på bakhjulen alls. (Dock löser dom ju det med lite EDL osv..)
Eller bakhjulen: http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE

/Mattias


Sök