Alltså, kan ingen någonting? Det är inte 50-50, det är inte 70-30 och det är inte 90-10. Det är DYNAMISKT, det förändras. När framhjulen slirar övergår kraften (något långsam reaktion på en visco-koppling) delvis till bakhjulen.
Vid behov (noll grepp på framhjulen) kommer all drivkraft att gå till bakhjulen (vilket ger ungefär 95% då lite förluster till framhjulen finns). När framhjulen har fullt grepp kommer bakhjulen att få minimalt med kraft (då behövs det ju inte heller....)
Så 50-50, 70-30 osv blev till allt mellan 95-5 och 5-95 ungefär
Att VW inte byggt bilen för att RWD-konverteras beror på att dom inte ser några fördelar med det på en AWD-bil. Vill du ha en RWD-bil så köp det från början istället...
Men visst, du kan ju också plocka främre drivaxlar, svetsa in och utgående axel i syncro-diffen och svetsa bakdiffen. Sen märker du hur länge vinkelväxeln fram håller. Jag gissar på 10min.
Rallycross osv kan nog byta till tvärdiffar fram och bak ja, för att få maximalt med kraft där grepp finns. En lamelldiff funkar som syncro-diffen fast mellan framhjulen respektive mellan bakhjulen istället för mellan fram och bak-axel. På samma sätt där så kommer kraften att gå till det hjul som inte spinner - dvs där kraften gör nytta.