PhR34k skrev:
Audi alla dagar i veckan.
BMW må va billiga i skatt men bor man i Sthlm så skjuter försäkringen iväg. Skulle kosta mig lika mycket att försäkra en 530d 05 som en Audi S4 - 04. Båda bilarna var import, skiljer ca 200 000kr på inköps pris alltså audin kostar 850~ och bmwn 600~. Så jag väljer aldrig en bmw igen.
Dessutom är en 3:serie lika stor som en Polo. Om man vill ha kombi och vill kunna använda bagageutrymmet till annat än att lasta handväskan så välj en A4.
Bmw är även dyrare när det gäller reservdelar. Att byta ett batteri hos BMW till 530n kostar 5000kr.
Det kostar inga 5000:- att byta batteri på en E6x om man inte åker till en handlare som väljer att ta ut ockerpriser vilket långt ifrån alla auktoriserade verkstäder gör. Är det den siffran du har som grund till att BMW skulle ha dyrare reservdelar än Audi? Mycket tyder på det motsatta, och just när det gäller underhållskostnader finns det tecken på att BMW hör till dom billigare bilarna
(Obs, då räknat på endast underhåll och inte alla andra kostnader en bil innebär).
3-serie varken är eller har någonsin varit en laståsna, detsamma gäller dock Audi A4 och har alltid gjort så varför det skulle vara BMW till last begriper jag inte? Nuvarande A4 B8 är dock lite större än utgående 3-serie E90, men efterträdaren bjuder på bra mycket mer plats. Visste du till exempel att en 3-serie F30 (sedan) har större bagage än en 3-serie E91 (kombi, utgående modell)?
Har letat igenom lite test från Teknikens Värld och skillnaderna mellan A3 och 3-serie är minimala, den enda skillnaden är att bagaget i A4 B8 Avant är 7cm längre (Med uppfällt baksäte) och 3cm bredare (TV 20/09) än det i 3-serie E91. Men i övrigt, med fällda baksäten samt höjd är måtten desamma.
BMW E46 Touring mot A4 B6/B7 Avant är skillnaden att Audi´s bagage är 9cm längre endast när baksätet är uppfällt, men bagaget på BMW är 1cm högre och 26cm bredare (TV 9/04). Så varför du fått för dig att A4 har ett användbart bagage medan 3-serie endast rymmer en handväska begriper jag inte...
Edit: Jag kom på att av erfarenhet vågar jag påstå att E46 Touring är mer praktisk än A4 Avant B6/7 just på grund av dom där extra 26cm. Skall man ha in en golfbag går den in på bredden i E46 Touring om du inte har en lång driver, i A4 måste den ligga på sniskan. Skall du ha in en vattenskida är den förstås längre än BMW´s bredd men går in på sniskan tack vare bredden, i en A4 måste du fälla baksätet om man inte har en skidlucka. Detsamma gäller en barnvagn även om jag själv sluppit sådana hittills, den extra bredden hos BMW kan helt klart avgöra om den går in eller ej.
Senast redigerat av Rquired (17 juni 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.