börjar med att skriva vad man behöver för bytet
PASSAT 1,9 DIESEL/ TURBODIESEL OCH EN STYCK VOLVO 140 240 740 940 ELLER VOLVO 960
adaptern man behöver finns och köpa på
http://smt.nu/ och kostar ca 1900:- adaptern är gemensam för både m40 och m46/47 växellådor, och har alltså hål för båda växellådorna. om motorn kommer från en passat, där startmotorn sitter på växellådssidan, måste antingen svänghjulet bearbetas, eller ett annat införskaffas gäller det en golf-motor gäller enbart byte till ett annat svänghjul. bearbetningen innebär att man försiktigt knackar runt kanten på startkransen, så den kryper av. därefter svarvas ett nytt spår på andra sidan av svänghjulet, närmast motorn, med samma diameter, och startkransen värms upp och monteras eller skruvas dit. (bilder kommer) väljer man att skaffa ett annat svänghjul, skall det tas från följande vag-motorer: svänghjulet har reservdelsnummer: 026 105 269l, och kostar nytt ca 2638:- sitter på följande vag-motorer:
passat: AHL, ADP (från -97 och upp till en bit i -98, sen blir det dubbel masse-svänghjul).
audi 100 1,8: JW, DS NP, NP, 4B, SH, PH
audi 100 1,6 och 2,0 ADD, AAE, ACE, ABB, ABK, ADW, 1Z (1,9diesel), ADR,
AHU (1,9diesel)
audi 80 1,6 och 2,0 RN, JV, PP, NE, SF, JN, DZ, SD, RU, PM, RNA, JA, JK (diesel).
(t-diesel), 6A, 1Y (diesel), ABM, ABT, ADA, AAZ(diesel).
kolla att det inte är ett dubbel masse-svänghjul, innan köp. använd orginal tryckplatta från den motor svänghjulet kommer från, och en lamell som är 10-splinsad och har en diameter på 228mm, om motorn skall montersa på en M40-låda. volvo 260 2,7 hade en sådan lamell , med artikelnummer 120 98 01, 1377560 eller 381297. sachs-nummer 1861 752 035.
skall motorn monteras på en m46/47-låda används en lamell som har 22 tänder och har samma diameter, 228mm. vissa av volvo 240, 740 och 940 har en sådan lamell, exempel på reservdelsnummer är 12200986, 3502634, 3502640, 3549307, 3549538, 6814586, 68114599, 6814601 eller 6843623. sachs-nummer 1861 939 038.
saknar motorn stödlager i änden på vevaxeln, för ingående axeln från växellådan, måste ett sådant monteras. det skall ha dimensionen 35mm i ytterdiameter 15mm i innerdiameter (samma som växellådsaxeln) och 10-12mm i bredd. passat B1 har ett sådant lager med artikelnummer 410 0009 10, och kostar ca 274:-
använd startmotor från antigen en volvo diesel (d/td24). mb220/240/300diesel eller passat tdi (1997-2000). startmotorena från mb (och vissa volvo starter) kan ibland vara för stora (beroende på fabrikat) och kan därför kollidera med grenrör turbo och annat på vissa motorer. testa om startmotorn passar innan köp. hålen i startmotorena är gängade m12 och startmotorn skall alltså dras från baksidan det går nartuligtvis, men innebär att starten inte går att demontera med mindre att motorn plockas ur, därför har adaptern gängade hål för m10, man använder en insex-bult med lagom längd och drar den igenom m12-hålet från rätt sida, eventuelt behöver man mejsla bort lite matrial runt hålen för att skallen skall få rum. lyckas man finna en startmotor från en av mb,s bussar-lastbilar typ 206-309, har de en start med en annan gavel som bultarna sätts, ifrån rätt sida ett exempel på en sådan start är start med bosch-nummer 0001 362 038 och kostar ny ca 3000:- men det finns beg.
hoppas ni tycker detta verkar intressant, så kommer jag lägga upp bilder och info framöver under byggets gång