3019
Sök

Problem med stenskott på fälgkanten

5 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Köpte en uppsättning 19" gråa RS5 fälgar med däck i våras till min Audi A4. Allt verkade bra till en början förutom att jag tyckte att det var lite smala däck på fälgarna, däcken gick liksom inte ut till fälgkanten. Men jag reflekterade inte mer över det eftersom att jag sällan fickparkerare och kör jävligt försiktigt vid trottoarkanter så har jag aldrig tidigare fått några fälgskrap.
Efter några veckor såg jag ett stenskott på fälgkanten och visst sved det lite i själen på nya fälgarna men de va inte mer med det. Efter ytterligare några veckor så hade det kommit ännu fler och då började det svida rejält. Nu har jag haft fälgarna i cirka två månader och har nu ungefär 20 stenskott på varje fälg.
Det är bara bakdäcken som fått stenskott och det verkar vara för att dom ligger aningen längre in i hjulhusen än vad framdäcken gör.  Kör med 235 på 8.5" fälg. Et42
Vad tror ni det kan bero på ?
Har mailet däckfirman som sålde grejerna men inte fått något svar än. När jag köpte fälgarna så skulle ju allting passa perfekt intygade han. Men nu känns det som om det är fel från hans sida.

5 089 Inlägg
30 juni 2012
Kanske inte fanns smalare fälgar för du kommer inte in med bredare däck i hjulhusen? Därför fälgen sticker ut. Och det är vanligt att bakaxeln är smalare än framaxeln + att karossen bak kanske är bredare än fram.
Tror inte däckfirman gjort något fel.

\Lindgren

5 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Tror du man kan lösa problemet med spacers ? Har som sagt inte samma problem på framhjulen och dom ligger ju "kant i kant" med karossen.  Tror inte att det är någon brist på plats för ett par 245, bilen är bara fabrikssänkt.
Senast redigerat av Spoonfan (30 juni 2012)

1 319 Inlägg
1 juli 2012
Med spacers kommer ju hjulet ännu längre ut?

_----------'

huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2012
235-breda däck på 8,5" fälg låter helt ok iaf.

Spoonfan, Du har inga bilder på stenskotten? Lite nyfiken på hur det ser ut.

5 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114948/114948-fdb801f078c72491b6400f599995852b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114948/114948-72086b7b96760afe4baa93aa86afc3e1.jpg

syns om man tittar noga, precis runt kanten sitter dom. det känns som om det är dom stenar som slungas runt i hjulhuset som orsakar märkena. alltså inte stenskott från sidan

5 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
Jag tycker att det borde synas fler märken på framhjulen också ifall det bara är lacken det hänger på. Visst är det replikor jag har köpt men man borde väl kunna kräva mer av fälgar som jag gav 2200 styck för
Senast redigerat av Spoonfan (1 juli 2012)

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 juli 2012
Spoonfan: Det blir så, dessutom syns "stenskotten" mer då fälgarna är mörka. O glöm inte din bil är förmodligne endast framhjulsdriven, kan tänkas att ev "stenskott" från de främre hjulen träffar "rätt" då och då...Slutsats: Inget du kan reklamera, live with it, eller så skaffar du silverfärgade fälgar så syns det mindre...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2012
Såg lite trist ut. Kan hända att det är lite bredare däck med lite "aggressivare" fälgkantskyddslist (brukar se lite annorlunda ut på olika däck, tycker jag om inte annat) som gäller för att det ska funka i längden.

2 037 Inlägg
1 juli 2012
Klart det blir stenskott på fälgarna när de sticker längre ut än däcken. Har själv fälgar som gör det. Och de ser riktigt jävliga ut nu efter att jag haft dem i några år.
Så nästa gång jag köper fälgar eller däck så ska jag se till att däcken sticker längre ut än fälgarna.

613 Inlägg
Random Hero
4 047 Inlägg
2 juli 2012
FLindgren skrev:
Billiga fälgar = Dålig lack...

Stämmer inte riktigt nej..... Mina ace hero ( nypris 5-6000?) fick stenskott, mina vita rota p45or (nypris 12000) har fått små stenskott, mina förra bbs challenge (nypris 26000) fick stenskott.

Alla fälgar får stenskott om man har stretch, aluminium  är inte så tåligt

Dog food lid. Backwards

Sök