Tjena! Har fått problem med min trogna pendlar bil, som inte längre är så trogen.
Det gäller en Golf trea med 1.8 motorn, Under hela tiden jag ägt den ( halvår ) så har jag haft något smärre tändfel, bilen kan rycka lite vid lugn körning, och ibland gå lite ojämnt.
Jag kopplade upp OBD och fick felkod på tändgivaren. Beslutade mig för att försöka byta den inom den närmsta tiden.
Sen blev bilen ståendes över en månad för att den skulle lackas och jag hade problem med färg osv, så när den väl var färdig hann jag använda den i ungefär 2 veckor. Sen kom mardrömmen, det började knacka.
Så fick hem bilen med nöd och näppe, och de var vid gaspådrag knacket kom. och de verkar som den endast går på 3 cylindrar nu.
Så nu kommer min fråga, Vad kan knacket bero på? Själv har jag tänkt lite på det och eftersom bilen inte knackar på tomgång, utan endast vid gaspådrag, så tycker jag inte det skulle vara något mekaniskt.
Utan att det är då något i tändningsväg som havererat, som gör att den endast går på 3 cylindrar, och att detta "knacket" är själva verket självantändning i en av cylindrarna, kanske rent av på den burken den inte går
?
Så kom gärna med tips och förslag på vad jag ska kolla, eller bekräfta om min teori är möjlig eller om jag är helt ute och cyklar..
Mvh Robert!!
Edit
Har bytt tändstift,kabel, rotor,fördelar, tändgivare, problemet kvarstår..