Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)
Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med... Visa mer
Med dessa delar borde jag kunna styra tomgången på vilket sätt jag vill, och det kan hända att Maxxtuning löser problemet med att kontrollera spjället med tillräcklig noggrannhet men det återstår att se
//Pexi
Tjenare, jag vet att det är flera år sedan du startade det här projektet, men du råkar inte ha några pinout uppgifter på spjället? håller på att bygga på en likadan motor med samma spjället och maxxecu
Tjenare! Rekommenderar verkligen att montera en separat tomgångsmotor! Det är inte möjligt att få korrekt styrning med Maxxecu och dessa spjäll med motor som styr spjället!
Problem 1: Originalstyrningen är alternerande mellan plus och minus så att den både kan öppna och stänga spjället. Det går endast att lösa med en H-brygga (vet att det finns nån info på VEMS )
Problem 2: När den reglerar spjället så influerar den TPS signalen samtidigt, vilket betyder att ECUn tror att den får TPS input och då fungerar inte tomgångsstyrningen som den ska.
Jo jag har monterat separat 3 polig tomgångsmotor som även ska kopplas in hur går det med audin din i dagsläget då? Har du kvar den eller vad hände med den?
Jo jag har monterat separat 3 polig tomgångsmotor som även ska kopplas in hur går det med audin din i dagsläget då? Har du kvar den eller vad hände med den?
Efter 2år stillastående startades den just upp med nybyggd maskin!
I januari 2020 plockade jag till sist isär motorn helt för att föra in den till maskinverkstaden för inmätning av nya lager, balansering och honing. Jag hade beställt lite mindre lager så att det skulle gå att slipa veven då den var repad men efter kontroll så visade sig att den inte alls var så sliten som jag trodde så standard lager skulle fungera utmärkt!
Mitten på april, efter lång väntetid på standard ACL race lager så hade jag maskinen hemma igen. En flytt och ett barn hände här emellan också så hade ingen panik med att få ihop den
Slutet på maj hade jag till sist tid att montera i den nyplanade toppen, nya lagrena, kolvarna med nya kolvringar och annat smått och gott! Även vevens drev fick sig ett stift!
Slutet på Maj/Början på Juli hade jag fått hem de flesta delar och nästan fått ihop motorn! Och en ny oljepump! (var den som rasade för 2år sen...)
6-9 Juli, motorn klar, ilyft och startad för första gången! Bra oljetryck och inga problem Backade ur den ur garaget för första gången på nästan 2år och lät den bli fullt varm på ca 1800rpm för att slita in allt nytt!
Nu inväntar en besiktning och sen är skall den nya motorn köras in ordentligt före jag byter till vanlig syntetisk olja! Just nu kör jag mineralolja som rekommenderas för "break in".
Hoppas någon ännu följer denna tråd och uppskattar denna uppdatering!