Evildan skrev:
Grattis till utbildningen.
Många kommer att rekommendera en dieselbil då dom är snålare på dropparna än motsvarande bensinbil, däremot är en dieselbil dyrare att reparera om något som tex dieselpumpen går sönder, tillika har dom dyrare vägskatt, har själv långpendlat och åkte ett tag dieselbil, men räknat på skatt och vissa reparationer hade jag åkt billigare med den gamla 245an jag även hade då.
Hustrum pendlade 2.5 år 17mil om dagen i en Corolla -98, när en hjort avslutade sitt liv framför/på bilen hade den rullat bekymmerslösa 32200mil och dragit i snitt på landsväg eskilstuna-nyköping 0.68liter/mil.
En av småbilklassens säkraste bilar att krocka i enl tester från den tiden, Fiat Punto -99 och nyare, går utmärkt att pendla med, varvar snällt för storleken ca 3000rpm i 110km/h.
Lätthittade för 20k o uppåt.
Bränslesnål och betydligt trevligare att köra än vad flertalet tror.
http://www.cars-data.com/en/fiat-punto- … odels.htmlToyota Yaris är en riktig trotjänare som inte brukar bjuda på några överraskningar alls, lite bullrigare och tråkigare körmässigt anser jag än en Punto och vill ha ngn droppe mer i bränsle.
Dyrare i inköp årsmodellmässigt än en Punto, men jkl bra bil.
Nissan Micra från -03 är även det ett bra driftsäkert val, som inte heller ruinerar dig vid pumpen.
Lupo med robotlådan skulle jag akta mig för, flertalet har havererat med höga reparationskostnader som följd, vidare är en lupo väldigt sparsmakat utförd enl mig.
Trilllingbilarna du nämner är inte tokvarvande i normal motorvägsfart, jag gillar dom, kul bilar dessutom med ett sött utseende anser jag.
Försök om du ska ha en trillling, att hitta en med +pkt AC och varvräknare, lättare att sälja sedan när du ska byta ut den.