2954
Sök

Köpråd: Bränslesnål bil att pendla 21 mil tur och retur med, mestadels motorväg

a.k.a "Lindha-Rallye"
69 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#1
Jag har precis kommit in på en utbildning och kommer till hösten att börja pendla strax över 10 mil enkel resa ca 3-5/veckan.
Som student lever man ju inte lyxliv så jag behöver lite tips på bra och framför allt bilar som är billiga i drift om någon vänlig själ vill ge mig lite tips smilesmile
Det blir mesta dels motorväg kan tilläggas.

Var tidigare inne på c1/aygo/107 men tänker att de bilarna kanske kommer bli ganska dyra i drift ändå då de kanske varvar ihjäl sig på motorväg? hmm

257 Inlägg
7 juli 2012
#2
Ska du pendla varje dag 10 mil enkel resa? Lika bra flytta


a.k.a "Lindha-Rallye"
69 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#3
Mommo1990 skrev:
Ska du pendla varje dag 10 mil enkel resa? Lika bra flytta

Jag har min familj här så det är inget alternativ tyvärr, resan tar på sin höjd 1 1/2 timme enkel har jag räknat på.
Utbildningen är inte för alltid, och ca 5 veckor varje termin (20 veckor) kommer vi att ha Lia, vilket jag kan ha närmre, så varje dag blir de ju inte..

257 Inlägg
7 juli 2012
#4
alright för då hade du sparat båda tid o pengar, va har du för budget?


257 Inlägg
7 juli 2012
#5
Vill du ha aygo klassen råder jag helst sådana bilar http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 3&w=3. Diesel, billig skatt o  billig bränsleförbrukning.


a.k.a "Lindha-Rallye"
69 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#6
Mommo1990 skrev:
Vill du ha aygo klassen råder jag helst sådana bilar http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 3&w=3. Diesel, billig skatt o  billig bränsleförbrukning.

Min dator är mupp, kan inte alls öppna länken trotts att jag klipper och klistrar så hamnar jag bara på blockets startsida hmm
Av länken kan jag iaf utläsa att det är en golf.
Jag vill inte ha en för gammal bil = 80 talare, en 99 kan vara i äldsta laget.
Vad det gäller prisklass så vill jag helst komma undan så smärtfritt som möjligt, som mest 50 tkr, men helst mindre.

Vet du hur lupon är? Varvar den som en argt bi i 120? Och törs man åka i en sån eller ska man vara rädd att inte överleva en krock med en hare?

326 Inlägg
7 juli 2012
#7
Tetris skrev:
Min dator är mupp, kan inte alls öppna länken trotts att jag klipper och klistrar så hamnar jag bara på blockets startsida hmm

Det är inte din dator som är mupp, det är länken som är felaktigt inklistrad (en punkt som smugit sig in på slutet). Prova den här:

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 13&w=3
Senast redigerat av Peter_5565 (7 juli 2012)

a.k.a "Lindha-Rallye"
69 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#8
Peter_5565 skrev:
Tetris skrev:
Min dator är mupp, kan inte alls öppna länken trotts att jag klipper och klistrar så hamnar jag bara på blockets startsida hmm

Det är inte din dator som är mupp, det är länken som är felaktigt inklistrad (en punkt som smugit sig in på slutet). Prova den här:

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 13&w=3

Oj tack, nu kände jag mig inte så smart roll

Jätte fin bil absolut, men för dyr dock hmm

257 Inlägg
7 juli 2012
#9
Lupon hade jag inte köpt själv så det är inget jag rekom. Krockar du med den bilen är skadorna mkt allvarligare än t.ex en golf . Är man i en bil 3 timmar minimum om dagen är säkerheten viktig för mig , golfarna med 1,9 tdi motorn är en av dem billigaste pendlarbiöarna i längden plus komforten är bra i dem nyare inte så stötig som en lupo


108 Inlägg
7 juli 2012
#10
Varför inte köpa en audi a3 1,9tdi?   min flickvänn köpte en sån (audi a3 1,9tdi -09a) den ligger på ca 0,38 blandan körning åå den åker man även riktigt skönt i smile

257 Inlägg
7 juli 2012
#11
Kör man mkt så rekom jag en diesel och kör man diesel och vill vara extra ekonomisk så borde man köpa en dieselbil med partikelfilter (alla bilar över 05 borde ha det ) så blir även skatten billig , så då åker bilpriset upp lite men nu ska du gå i skolan i 3 år så du lär spara igen pengarna som du hade t.ex. betalt på skatt o bränsle på en bil under 50 k , do u get what i mean ?


Evildan
7 juli 2012
#12
Grattis till utbildningen.

Många kommer att rekommendera en dieselbil då dom är snålare på dropparna än motsvarande bensinbil, däremot är en dieselbil dyrare att reparera om något som tex dieselpumpen går sönder, tillika har dom dyrare vägskatt, har själv långpendlat och åkte ett tag dieselbil, men räknat på skatt och vissa reparationer hade jag åkt billigare med den gamla 245an jag även hade då.
Hustrum pendlade 2.5 år 17mil om dagen i en Corolla -98, när en hjort avslutade sitt liv framför/på bilen hade den rullat bekymmerslösa 32200mil och dragit i snitt på landsväg eskilstuna-nyköping 0.68liter/mil.


En av småbilklassens säkraste bilar att krocka i enl tester från den tiden, Fiat Punto -99 och nyare, går utmärkt att pendla med, varvar snällt för storleken ca 3000rpm i 110km/h.
Lätthittade för 20k o uppåt.
Bränslesnål och betydligt trevligare att köra än vad flertalet tror.

http://www.cars-data.com/en/fiat-punto- … odels.html

Toyota Yaris är en riktig trotjänare som inte brukar bjuda på några överraskningar alls, lite bullrigare och tråkigare körmässigt anser jag än en Punto och vill ha ngn droppe mer i bränsle.
Dyrare i inköp årsmodellmässigt än en Punto, men jkl bra bil.

Nissan Micra från -03 är även det ett bra driftsäkert val, som inte heller ruinerar dig vid pumpen.

Lupo med robotlådan skulle jag akta mig för, flertalet har havererat med höga reparationskostnader som följd, vidare är en lupo väldigt sparsmakat utförd enl mig.

Trilllingbilarna du nämner är inte tokvarvande i normal motorvägsfart, jag gillar dom, kul bilar dessutom med ett sött utseende anser jag.
Försök om du ska ha en trillling, att hitta en med +pkt AC och varvräknare, lättare att sälja sedan när du ska byta ut den.
Senast redigerat av Evildan (7 juli 2012)

a.k.a "Lindha-Rallye"
69 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#13
Evildan skrev:
Grattis till utbildningen.

Många kommer att rekommendera en dieselbil då dom är snålare på dropparna än motsvarande bensinbil, däremot är en dieselbil dyrare att reparera om något som tex dieselpumpen går sönder, tillika har dom dyrare vägskatt, har själv långpendlat och åkte ett tag dieselbil, men räknat på skatt och vissa reparationer hade jag åkt billigare med den gamla 245an jag även hade då.
Hustrum pendlade 2.5 år 17mil om dagen i en Corolla -98, när en hjort avslutade sitt liv framför/på bilen hade den rullat bekymmerslösa 32200mil och dragit i snitt på landsväg eskilstuna-nyköping 0.68liter/mil.


En av småbilklassens säkraste bilar att krocka i enl tester från den tiden, Fiat Punto -99 och nyare, går utmärkt att pendla med, varvar snällt för storleken ca 3000rpm i 110km/h.
Lätthittade för 20k o uppåt.
Bränslesnål och betydligt trevligare att köra än vad flertalet tror.

http://www.cars-data.com/en/fiat-punto- … odels.html

Toyota Yaris är en riktig trotjänare som inte brukar bjuda på några överraskningar alls, lite bullrigare och tråkigare körmässigt anser jag än en Punto och vill ha ngn droppe mer i bränsle.
Dyrare i inköp årsmodellmässigt än en Punto, men jkl bra bil.

Nissan Micra från -03 är även det ett bra driftsäkert val, som inte heller ruinerar dig vid pumpen.

Lupo med robotlådan skulle jag akta mig för, flertalet har havererat med höga reparationskostnader som följd, vidare är en lupo väldigt sparsmakat utförd enl mig.

Trilllingbilarna du nämner är inte tokvarvande i normal motorvägsfart, jag gillar dom, kul bilar dessutom med ett sött utseende anser jag.
Försök om du ska ha en trillling, att hitta en med +pkt AC och varvräknare, lättare att sälja sedan när du ska byta ut den.

Tack så mycket smile

Vad härligt att höra att idéen om aygon/107/c1 inte var så dum då smile
Jag undrar, säkert en dum fråga, men frågar man inte får man ju aldrig veta heter de ju: om bilen har gått långt, drar den generellt kanske drar mer soppa? För att den är utsliten och så? Jag är kanske helt ute och cyklar i mina funderingar?
Har du själv någon erfarenhet av aygo/107/c1? Tänkte om du vet på ett ungefär vad en sån kan dra om man kör den motorväg (120 km/h)

1 365 Inlägg
8 juli 2012
#14
Här har du en riktigt fin bil. Ligger kring 0.6 samtidigt som du inte behöver ha hörselkåpor på dig.

Lite dyrare i inköpspris men å andra sidan går sällan något dyrt sönder heller. Inget dyrt kamremsbyte eftersom det

är kamkedja.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 11&w=3

aygo är en bra bil, högt vägbuller däremot och varvar som satan såklart. Hörselkåpor på...

Evildans rekommendationer om corolla och micra är också bra. ( Micra är inte jätterolig att köra på motorväg dock samma vägbuller som aygo)

Sen finns bilhistoriens kanske mest underskattade bil. Bra på allt och extremt fin utväxling vilket betyder att motorn inte varvar särskilt mycket på motorväg. Drar aldrig mer än 0.7

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=3

Franska, spanska och italienska bilar skulle jag hålla mig ifrån om du inte känner någon som kan meka.

Ett tips är att inte provköra en bmw först för då kommer du bli fast direkt.

Som svar på din fråga, Nej en bil med många mil drar inte mer än en ny bil om allt fungerar som det ska.

Nedan är ett urklipp från zatzy om verklig förbrukning på aygo. svårt att säga om den är lite väl optimistisk

Ursprungligen postat av kaffekoko
toyota aygo 1.0 -07


Effekt/vrid: 68hk
Bränsle: BF95
Antal fulla tankar: Herregud vem håller reda på det
Antal mil: 1900
Högst förbrukning: 0.55
Lägsta förbrukning: 0.46
snitt:0.48
specad förbrukning 0.46
Körning: 30%stad


Är detta verklighetsbaserat eller via bilens färddator?
Synd att komforten och ljudnivån är som i en Sovjetisk mopedbil


667 Inlägg
8 juli 2012
#15
Slår ett slag för skoda octavia, min ligger på 0,62 och det med 19tumarna snittade då 100-120 med ett antal omkörningar smile Inget klös i den direkt men vad kan man förvänta sig från en 1,6a big_smile Nej men det är mitt tips och har du budget på 50tkr så är väl en golf från 02-03 med 1,6 ett bra köp det med big_smile


a.k.a "Lindha-Rallye"
69 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#16
Richtenb skrev:
Här har du en riktigt fin bil. Ligger kring 0.6 samtidigt som du inte behöver ha hörselkåpor på dig.

Lite dyrare i inköpspris men å andra sidan går sällan något dyrt sönder heller. Inget dyrt kamremsbyte eftersom det

är kamkedja.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 11&w=3

aygo är en bra bil, högt vägbuller däremot och varvar som satan såklart. Hörselkåpor på...

Evildans rekommendationer om corolla och micra är också bra. ( Micra är inte jätterolig att köra på motorväg dock samma vägbuller som aygo)

Sen finns bilhistoriens kanske mest underskattade bil. Bra på allt och extremt fin utväxling vilket betyder att motorn inte varvar särskilt mycket på motorväg. Drar aldrig mer än 0.7

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=3

Franska, spanska och italienska bilar skulle jag hålla mig ifrån om du inte känner någon som kan meka.

Ett tips är att inte provköra en bmw först för då kommer du bli fast direkt.

Som svar på din fråga, Nej en bil med många mil drar inte mer än en ny bil om allt fungerar som det ska.

Nedan är ett urklipp från zatzy om verklig förbrukning på aygo. svårt att säga om den är lite väl optimistisk

Ursprungligen postat av kaffekoko
toyota aygo 1.0 -07


Effekt/vrid: 68hk
Bränsle: BF95
Antal fulla tankar: Herregud vem håller reda på det
Antal mil: 1900
Högst förbrukning: 0.55
Lägsta förbrukning: 0.46
snitt:0.48
specad förbrukning 0.46
Körning: 30%stad


Är detta verklighetsbaserat eller via bilens färddator?
Synd att komforten och ljudnivån är som i en Sovjetisk mopedbil

Vi har faktiskt en Bmw 323 e46 nu och en saab 9-3 (-08) men jag tycker att bägge bilarna är på tok för dyra. Saaben är mycket törstigare än jag nånsin kunnat drömma om (enligt färddator)
Och Bmwn är ju helt underbar att ligga och åka med men det blir dyrt (försäkring, skatt och förbrukning) Men komforten är inte att klaga på big_smile

Jag vet inte varför jag är så insnöad på någon av trillingbilarna, men de verkar så billiga, kanske för att jag just jämför med Bmwn vi har nu roll

Drifttekniker VA
580 Inlägg
8 juli 2012
#17
Richtenb skrev:
Här har du en riktigt fin bil. Ligger kring 0.6 samtidigt som du inte behöver ha hörselkåpor på dig.

Lite dyrare i inköpspris men å andra sidan går sällan något dyrt sönder heller. Inget dyrt kamremsbyte eftersom det

är kamkedja.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 11&w=3

aygo är en bra bil, högt vägbuller däremot och varvar som satan såklart. Hörselkåpor på...

Evildans rekommendationer om corolla och micra är också bra. ( Micra är inte jätterolig att köra på motorväg dock samma vägbuller som aygo)

Sen finns bilhistoriens kanske mest underskattade bil. Bra på allt och extremt fin utväxling vilket betyder att motorn inte varvar särskilt mycket på motorväg. Drar aldrig mer än 0.7

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=3

Franska, spanska och italienska bilar skulle jag hålla mig ifrån om du inte känner någon som kan meka.

Ett tips är att inte provköra en bmw först för då kommer du bli fast direkt.

Som svar på din fråga, Nej en bil med många mil drar inte mer än en ny bil om allt fungerar som det ska.

Nedan är ett urklipp från zatzy om verklig förbrukning på aygo. svårt att säga om den är lite väl optimistisk

Ursprungligen postat av kaffekoko
toyota aygo 1.0 -07


Effekt/vrid: 68hk
Bränsle: BF95
Antal fulla tankar: Herregud vem håller reda på det
Antal mil: 1900
Högst förbrukning: 0.55
Lägsta förbrukning: 0.46
snitt:0.48
specad förbrukning 0.46
Körning: 30%stad


Är detta verklighetsbaserat eller via bilens färddator?
Synd att komforten och ljudnivån är som i en Sovjetisk mopedbil

Jag kan verkligen rekomendera en toyota aygo. Vi köpte en ny (jag och frugan) -08 och den är en utmärkt pendlar bil. Att den är högljud och att det behövs hörselkåpor vid högre varvtal som Richtenb skriver stämmer inte över huvud taget. Den är en av de tystaste i sin storleksklass. Förbrukningen som Richtenb skrev stämmer väldigt bra. Vi kör sällan över 0,5l milen hur den än behandlas. Försäkring och skatt är väldigt billig. Skatten ligger på 385:- per år och försäkringen för min fru ligger på 2800:- per år helförsäkrat. Bilen krånglar aldrig utan bara går och går. Serva den bara regelbundet så fungerar den klockrent.


Evildan
8 juli 2012
#18
Lalla78 skrev:
Richtenb skrev:
Här har du en riktigt fin bil. Ligger kring 0.6 samtidigt som du inte behöver ha hörselkåpor på dig.

Lite dyrare i inköpspris men å andra sidan går sällan något dyrt sönder heller. Inget dyrt kamremsbyte eftersom det

är kamkedja.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 11&w=3

aygo är en bra bil, högt vägbuller däremot och varvar som satan såklart. Hörselkåpor på...

Evildans rekommendationer om corolla och micra är också bra. ( Micra är inte jätterolig att köra på motorväg dock samma vägbuller som aygo)

Sen finns bilhistoriens kanske mest underskattade bil. Bra på allt och extremt fin utväxling vilket betyder att motorn inte varvar särskilt mycket på motorväg. Drar aldrig mer än 0.7

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=3

Franska, spanska och italienska bilar skulle jag hålla mig ifrån om du inte känner någon som kan meka.

Ett tips är att inte provköra en bmw först för då kommer du bli fast direkt.

Som svar på din fråga, Nej en bil med många mil drar inte mer än en ny bil om allt fungerar som det ska.

Nedan är ett urklipp från zatzy om verklig förbrukning på aygo. svårt att säga om den är lite väl optimistisk

Ursprungligen postat av kaffekoko
toyota aygo 1.0 -07


Effekt/vrid: 68hk
Bränsle: BF95
Antal fulla tankar: Herregud vem håller reda på det
Antal mil: 1900
Högst förbrukning: 0.55
Lägsta förbrukning: 0.46
snitt:0.48
specad förbrukning 0.46
Körning: 30%stad


Är detta verklighetsbaserat eller via bilens färddator?
Synd att komforten och ljudnivån är som i en Sovjetisk mopedbil

Jag kan verkligen rekomendera en toyota aygo. Vi köpte en ny (jag och frugan) -08 och den är en utmärkt pendlar bil. Att den är högljud och att det behövs hörselkåpor vid högre varvtal som Richtenb skriver stämmer inte över huvud taget. Den är en av de tystaste i sin storleksklass. Förbrukningen som Richtenb skrev stämmer väldigt bra. Vi kör sällan över 0,5l milen hur den än behandlas. Försäkring och skatt är väldigt billig. Skatten ligger på 385:- per år och försäkringen för min fru ligger på 2800:- per år helförsäkrat. Bilen krånglar aldrig utan bara går och går. Serva den bara regelbundet så fungerar den klockrent.

precis, är klockrena bilar med bra ekonomi.
högvarvigt? näe, varvar 3180rpm i 110km/h och det anser jag är lågt för biltypen, exempelvis varvar:
en Ford KA -10 3250rpm i 110km/h.
en Golf/Octavia/Toledo/A3 1.6 -02 ca 3539rpm i 110km/h, beroende på däckutrustning.

en BMW 316ti -02 ca 3206 i 110km/h, (34,3km/h vid 1000rpm) alltså är den mera högvarvig än den såkallade högvarvande trilllingen!
http://www.teknikensvarld.se/2001/07/19/13079/baksluga/

Har en släkting som är inne på sin andra 107, nu blir det en med automatlåda, han är skitnöjd med funktionen på den, däremot är det trångt i baksätet för ngt längre personer, men sitter man och pendlar används ju detta sparsamt ändå men är fullt dugkigt kortare sträckor till o från dagis, COOP osv.

Åk ner till ngn handlare i Linkeboda och provkör en Trillling, Punto, Yaris och se hur dom känns, faller du för ngn av dessa modeller är det bara leta efter ett exemplar till rätt pris om nu handlaren inte är tillräckligt diskutabel prismässigt.

a.k.a "Lindha-Rallye"
69 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#19
Tack snälla ni för de bra svaren!
En kompis sa till mig att en sån där liten bil troligen skulle bli dyrare att åka i på motorväg än BMWn vi har, så de är ju skönt att höra av folk som vet lite mer om biltypen smile
Vad tror ni är bäst då av c1/107/aygo?? Aygon är lite dyrare på blocket än de andra har jag sett, men å andra sidan så läste jag på ett forum att aygon inte behövde servas lika ofta (intervall: 1500 för aygo och 1000 för de andra två)
Och att aygon var billigare att serva? Kan det stämma? Bilarna är ju i stort sett detsamma??

4 637 Inlägg
8 juli 2012
#20
Tetris skrev:
Tack snälla ni för de bra svaren!
En kompis sa till mig att en sån där liten bil troligen skulle bli dyrare att åka i på motorväg än BMWn vi har, så de är ju skönt att höra av folk som vet lite mer om biltypen smile
Vad tror ni är bäst då av c1/107/aygo?? Aygon är lite dyrare på blocket än de andra har jag sett, men å andra sidan så läste jag på ett forum att aygon inte behövde servas lika ofta (intervall: 1500 för aygo och 1000 för de andra två)
Och att aygon var billigare att serva? Kan det stämma? Bilarna är ju i stort sett detsamma??

Inte så mycket som ska skilja dem har jag hört. Jag hade nog letat efter den finaste bilen till bäst pris där.( Eller om jag skulle vara helt ärlig så skulle jag personligen gärna lagt en slant extra för att få toyotalogga på bilen och toyotas bra service och bemötande... tycker dessutom aygon ser mognast och bäst ut.
Senast redigerat av Navkapsel (8 juli 2012)


Sök