3670
Sök

Volvo pv turbo / Amatörbyggt fordon

Efter några år utan att "bygga" på någon bil så kunde jag inte hålla mig borta längre från mitt garage! Och vad skulle jag bygga för något nu då!! Efter lite grubblande kom ja på de! Klart jag skulle bygga på en Volvo pv

67 639 Visningar
Uppdaterades senast 11 oktober 2013
482 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#21
Mattias-M skrev:
ska bli kul att se den här utväcklas iaf, gillar när man konstruerar grovt i förebyggande syfte ! smile

Roligt att du vill följa detta! Jo jag tycker att de är viktigt att man bygger i bra och väl tilltaget matrial när man ska bygga något  wink


1 290 Inlägg
27 augusti 2012
#22
Hur ska du dra en kardanaxel i den ramen och var ska du få plats med framvagn och bakaxel?

482 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#23
Exsicco skrev:
Hur ska du dra en kardanaxel i den ramen och var ska du få plats med framvagn och bakaxel?

Kardanaxlen kommer att ligga ovanpå ramen likaså avgassystemet! Golvet under bilen kommer vara helt rakt.  Framvagns infästningar byggs in i ram del 1 och 3. Bakaxel infästningar byggs in i ram del 1 och 2.


1 290 Inlägg
13 september 2012
#25
T_modee skrev:
Exsicco skrev:
Hur ska du dra en kardanaxel i den ramen och var ska du få plats med framvagn och bakaxel?

Kardanaxlen kommer att ligga ovanpå ramen likaså avgassystemet! Golvet under bilen kommer vara helt rakt.  Framvagns infästningar byggs in i ram del 1 och 3. Bakaxel infästningar byggs in i ram del 1 och 2.

Förstår inte vad du menar med ram del 1, 2 & 3.... Om du ska bygga en upphängning bakom ramen för att hålla bakaxeln så lär ramen hamna riktigt lågt om kardanaxeln ska nå bakaxeln utan att slå i ramen... Kan du inte slänga upp en skiss/ritning?

482 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#26
Exsicco skrev:
T_modee skrev:
Exsicco skrev:
Hur ska du dra en kardanaxel i den ramen och var ska du få plats med framvagn och bakaxel?

Kardanaxlen kommer att ligga ovanpå ramen likaså avgassystemet! Golvet under bilen kommer vara helt rakt.  Framvagns infästningar byggs in i ram del 1 och 3. Bakaxel infästningar byggs in i ram del 1 och 2.

Förstår inte vad du menar med ram del 1, 2 & 3.... Om du ska bygga en upphängning bakom ramen för att hålla bakaxeln så lär ramen hamna riktigt lågt om kardanaxeln ska nå bakaxeln utan att slå i ramen... Kan du inte slänga upp en skiss/ritning?

Men ramen byggs i olika delar 1,2,3! Den delen du ser bild på är del 1. Förstår du nu då??? Ja upphängningen till bakaxeln kommer att byggas bak på den del du ser bild på mm... Å ja jag bygger den så den blir "LÅG".....


1 290 Inlägg
22 september 2012
#27
T_modee skrev:
Exsicco skrev:
T_modee skrev:

Kardanaxlen kommer att ligga ovanpå ramen likaså avgassystemet! Golvet under bilen kommer vara helt rakt.  Framvagns infästningar byggs in i ram del 1 och 3. Bakaxel infästningar byggs in i ram del 1 och 2.

Förstår inte vad du menar med ram del 1, 2 & 3.... Om du ska bygga en upphängning bakom ramen för att hålla bakaxeln så lär ramen hamna riktigt lågt om kardanaxeln ska nå bakaxeln utan att slå i ramen... Kan du inte slänga upp en skiss/ritning?

Men ramen byggs i olika delar 1,2,3! Den delen du ser bild på är del 1. Förstår du nu då??? Ja upphängningen till bakaxeln kommer att byggas bak på den del du ser bild på mm... Å ja jag bygger den så den blir "LÅG".....

Nej, jag förstår fortfarande inte..... Som du bygger ramen så kommer den inte bli LÅG, den kommer bli KARATEHÖG. Profilen du använder är 100mm hög, växellådan tillsammans med motor kommer hamna över ramen och ska du ha någon form av fjädringsväg på bakaxeln så kommer du behöva montera motor och växellåda ännu högre upp. Men släng upp en ritning så dödar vi den här diskussionen, för du har väll mätt och planerat bygget?

482 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#28
Exsicco skrev:
T_modee skrev:
Exsicco skrev:

Förstår inte vad du menar med ram del 1, 2 & 3.... Om du ska bygga en upphängning bakom ramen för att hålla bakaxeln så lär ramen hamna riktigt lågt om kardanaxeln ska nå bakaxeln utan att slå i ramen... Kan du inte slänga upp en skiss/ritning?

Men ramen byggs i olika delar 1,2,3! Den delen du ser bild på är del 1. Förstår du nu då??? Ja upphängningen till bakaxeln kommer att byggas bak på den del du ser bild på mm... Å ja jag bygger den så den blir "LÅG".....

Nej, jag förstår fortfarande inte..... Som du bygger ramen så kommer den inte bli LÅG, den kommer bli KARATEHÖG. Profilen du använder är 100mm hög, växellådan tillsammans med motor kommer hamna över ramen och ska du ha någon form av fjädringsväg på bakaxeln så kommer du behöva montera motor och växellåda ännu högre upp. Men släng upp en ritning så dödar vi den här diskussionen, för du har väll mätt och planerat bygget?

Men jösses!!! Jag har mätt ramen och den är cad ritad så ja jag har planerat Bygget... Du får väl göra som dom andra följ bygget..

Sen är de ju inte som att bygga på en orginal bil! Man ska klara vissa Kriterium för amatörbyggda fordon mm.. De är därför ramen byggs i 100x50x3!! Har du inte den så köp SFRO bygghandbok eller gå in och läs på SFRO´s sida. Finns mycket att lära å läsa där.. Mvh


1 290 Inlägg
23 september 2012
#29
T_modee skrev:
Exsicco skrev:
T_modee skrev:
Men ramen byggs i olika delar 1,2,3! Den delen du ser bild på är del 1. Förstår du nu då??? Ja upphängningen till bakaxeln kommer att byggas bak på den del du ser bild på mm... Å ja jag bygger den så den blir "LÅG".....

Nej, jag förstår fortfarande inte..... Som du bygger ramen så kommer den inte bli LÅG, den kommer bli KARATEHÖG. Profilen du använder är 100mm hög, växellådan tillsammans med motor kommer hamna över ramen och ska du ha någon form av fjädringsväg på bakaxeln så kommer du behöva montera motor och växellåda ännu högre upp. Men släng upp en ritning så dödar vi den här diskussionen, för du har väll mätt och planerat bygget?

Men jösses!!! Jag har mätt ramen och den är cad ritad så ja jag har planerat Bygget... Du får väl göra som dom andra följ bygget..

Sen är de ju inte som att bygga på en orginal bil! Man ska klara vissa Kriterium för amatörbyggda fordon mm.. De är därför ramen byggs i 100x50x3!! Har du inte den så köp SFRO bygghandbok eller gå in och läs på SFRO´s sida. Finns mycket att lära å läsa där.. Mvh

Varför blir du irriterad och går i försvarsläge? Jag försöker bara förstå hur du har tänkt och av vad jag ser så här långt så får jag inte ihop det. Jag ifrågasätter inte ditt materialval, det jag ifrågasätter är att du bygger en helt platt ram där motor, växellåda, drivlina och avgassystem ska ligga över ramen. Möjligt att du kan lägga ramen lågt över backen men bilen i sig har jag svårt att se att den kommer bli låg. Om du gjort en CAD-ritning så kan du ju lägga upp den, älskar ritningar gjorda i CAD och SolidWorks. Vad för CAD-program har du använt?

Ang. SFRO så vill göra dig uppmärksammad på att du faktiskt bygger på en originalbil wink

Avslutningsvis så får man räkna med att bli ifrågasatt i projekttråden, jag har blivit det massor av gånger och istället för att bli irriterad så ser jag om jag kan lära mig något nytt av de kommentarer som skrivs.

482 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#30
Exsicco skrev:
T_modee skrev:
Exsicco skrev:
Nej, jag förstår fortfarande inte..... Som du bygger ramen så kommer den inte bli LÅG, den kommer bli KARATEHÖG. Profilen du använder är 100mm hög, växellådan tillsammans med motor kommer hamna över ramen och ska du ha någon form av fjädringsväg på bakaxeln så kommer du behöva montera motor och växellåda ännu högre upp. Men släng upp en ritning så dödar vi den här diskussionen, för du har väll mätt och planerat bygget?

Men jösses!!! Jag har mätt ramen och den är cad ritad så ja jag har planerat Bygget... Du får väl göra som dom andra följ bygget..

Sen är de ju inte som att bygga på en orginal bil! Man ska klara vissa Kriterium för amatörbyggda fordon mm.. De är därför ramen byggs i 100x50x3!! Har du inte den så köp SFRO bygghandbok eller gå in och läs på SFRO´s sida. Finns mycket att lära å läsa där.. Mvh

Varför blir du irriterad och går i försvarsläge? Jag försöker bara förstå hur du har tänkt och av vad jag ser så här långt så får jag inte ihop det. Jag ifrågasätter inte ditt materialval, det jag ifrågasätter är att du bygger en helt platt ram där motor, växellåda, drivlina och avgassystem ska ligga över ramen. Möjligt att du kan lägga ramen lågt över backen men bilen i sig har jag svårt att se att den kommer bli låg. Om du gjort en CAD-ritning så kan du ju lägga upp den, älskar ritningar gjorda i CAD och SolidWorks. Vad för CAD-program har du använt?


Ang. SFRO så vill göra dig uppmärksammad på att du faktiskt bygger på en originalbil wink

Avslutningsvis så får man räkna med att bli ifrågasatt i projekttråden, jag har blivit det massor av gånger och istället för att bli irriterad så ser jag om jag kan lära mig något nytt av de kommentarer som skrivs.

Jag blir ej sur eller går i försvarsläge!! De är min svåger som ritar i cad till mig jag räknar ritar han gör om de i cad till mig.! Ritningar kommer att läggas upp inom sin tid!
Men när alla delar av ramen är klara så kommer den inte att vara platt. Du får vänta å se wink

Ja jag tycker att de är viktigt att man kan diskutera saker angånde byggen mm! Men ibland får man vänta och se vad som händer med wink

MVH
Senast redigerat av T_modee (23 september 2012)


1 290 Inlägg
23 september 2012
#31
T_modee skrev:
Exsicco skrev:
T_modee skrev:

Men jösses!!! Jag har mätt ramen och den är cad ritad så ja jag har planerat Bygget... Du får väl göra som dom andra följ bygget..

Sen är de ju inte som att bygga på en orginal bil! Man ska klara vissa Kriterium för amatörbyggda fordon mm.. De är därför ramen byggs i 100x50x3!! Har du inte den så köp SFRO bygghandbok eller gå in och läs på SFRO´s sida. Finns mycket att lära å läsa där.. Mvh

Varför blir du irriterad och går i försvarsläge? Jag försöker bara förstå hur du har tänkt och av vad jag ser så här långt så får jag inte ihop det. Jag ifrågasätter inte ditt materialval, det jag ifrågasätter är att du bygger en helt platt ram där motor, växellåda, drivlina och avgassystem ska ligga över ramen. Möjligt att du kan lägga ramen lågt över backen men bilen i sig har jag svårt att se att den kommer bli låg. Om du gjort en CAD-ritning så kan du ju lägga upp den, älskar ritningar gjorda i CAD och SolidWorks. Vad för CAD-program har du använt?


Ang. SFRO så vill göra dig uppmärksammad på att du faktiskt bygger på en originalbil wink

Avslutningsvis så får man räkna med att bli ifrågasatt i projekttråden, jag har blivit det massor av gånger och istället för att bli irriterad så ser jag om jag kan lära mig något nytt av de kommentarer som skrivs.

Jag blir ej sur eller går i försvarsläge!! De är min svåger som ritar i cad till mig jag räknar ritar han gör om de i cad till mig.! Ritningar kommer att läggas upp inom sin tid!
Men när alla delar av ramen är klara så kommer den inte att vara platt. Du får vänta å se wink

Ja jag tycker att de är viktigt att man kan diskutera saker angånde byggen mm! Men ibland får man vänta och se vad som händer med wink

MVH

Oki, då väntar jag med spänning på hur ramen ska se ut wink

482 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#32
Exsicco skrev:
T_modee skrev:
Exsicco skrev:

Varför blir du irriterad och går i försvarsläge? Jag försöker bara förstå hur du har tänkt och av vad jag ser så här långt så får jag inte ihop det. Jag ifrågasätter inte ditt materialval, det jag ifrågasätter är att du bygger en helt platt ram där motor, växellåda, drivlina och avgassystem ska ligga över ramen. Möjligt att du kan lägga ramen lågt över backen men bilen i sig har jag svårt att se att den kommer bli låg. Om du gjort en CAD-ritning så kan du ju lägga upp den, älskar ritningar gjorda i CAD och SolidWorks. Vad för CAD-program har du använt?


Ang. SFRO så vill göra dig uppmärksammad på att du faktiskt bygger på en originalbil wink

Avslutningsvis så får man räkna med att bli ifrågasatt i projekttråden, jag har blivit det massor av gånger och istället för att bli irriterad så ser jag om jag kan lära mig något nytt av de kommentarer som skrivs.

Jag blir ej sur eller går i försvarsläge!! De är min svåger som ritar i cad till mig jag räknar ritar han gör om de i cad till mig.! Ritningar kommer att läggas upp inom sin tid!
Men när alla delar av ramen är klara så kommer den inte att vara platt. Du får vänta å se wink

Ja jag tycker att de är viktigt att man kan diskutera saker angånde byggen mm! Men ibland får man vänta och se vad som händer med wink

MVH

Oki, då väntar jag med spänning på hur ramen ska se ut wink

Ja de tycker ja wink Sj har man svårt att få tiden att räcka till bara! Två bar tar sin tid så garaget får komma lite när man får lite tid över sad


274 Inlägg
23 september 2012
#33
T_modee skrev:
Exsicco skrev:
T_modee skrev:

Jag blir ej sur eller går i försvarsläge!! De är min svåger som ritar i cad till mig jag räknar ritar han gör om de i cad till mig.! Ritningar kommer att läggas upp inom sin tid!
Men när alla delar av ramen är klara så kommer den inte att vara platt. Du får vänta å se wink

Ja jag tycker att de är viktigt att man kan diskutera saker angånde byggen mm! Men ibland får man vänta och se vad som händer med wink

MVH

Oki, då väntar jag med spänning på hur ramen ska se ut wink

Ja de tycker ja wink Sj har man svårt att få tiden att räcka till bara! Två bar tar sin tid så garaget får komma lite när man får lite tid över sad

Du är nog inte ensam. har svårt att få tiden att räcka även utan barn wink


50 Inlägg
23 september 2012
#34
Verkar som ett fränt projekt, Prem lagd smile

482 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#35
Almqvisst skrev:
T_modee skrev:
Exsicco skrev:
Oki, då väntar jag med spänning på hur ramen ska se ut wink

Ja de tycker ja wink Sj har man svårt att få tiden att räcka till bara! Två bar tar sin tid så garaget får komma lite när man får lite tid över sad

Du är nog inte ensam. har svårt att få tiden att räcka även utan barn wink

Hehe ja så kan de med vara smile
Senast redigerat av T_modee (23 september 2012)


482 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#36
AudiPowerr skrev:
Verkar som ett fränt projekt, Prem lagd smile

Jo de blir nog bra när alla delar kommer på plats wink


58 Inlägg
3 oktober 2012
#37
intressant projekt! kommer bli kul och se vad slutprodukten blir wink
Senast redigerat av Demuz (3 oktober 2012)

482 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#38
Demuz skrev:
intressant projekt! kommer bli kul och se vad slutprodukten blir wink

Tackar! Ja de ska de bli wink hehe


2 121 Inlägg
4 oktober 2012
#39
roligt projekt smile varför en rak eller en v6 för?  varför inte sätta ner en bmw/camaro eller någon annan rolig v8 istället du får en skyst motor å underbart ljud på samma gång


482 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
#40
Hackev8 skrev:
roligt projekt smile varför en rak eller en v6 för?  varför inte sätta ner en bmw/camaro eller någon annan rolig v8 istället du får en skyst motor å underbart ljud på samma gång

Funderar på en T6 en rak 6a! Jo visst v8 eller v10 hade varit skoj. Men tror att de blir svårt att komma under dom 15kw per 100kg som är kravet för Amatörbyggt fordon tyvär.
Senast redigerat av T_modee (5 oktober 2012)



Sök