2473
Sök

Mekonomen, varför finns dom?

12 086 Inlägg
14 juli 2012
Köpte grenrörspackningar till en M60 jag har liggandes på BMW, betalade 97kr -rabatt. Mekonomen tar 130kr.

Jag tror annars att Mekonomen/Autoexperten mfl säljer mest kvalitetsdelar. Största fördelen med dessa ställen är för verkstäder där de får dagliga leveranser och kan lämna tillbaka varor utan knussel lika lätt.

Jag har slutat köpa kinagrejor till bilen för det mesta, istället handlar jag kvalitetsdelar från tyskland för biltemapriser.
Senast redigerat av Germax (14 juli 2012)

Evildan
14 juli 2012
Ännu en anledning till varför mekonomen kan ta liknande/högre priser än märkesverkstaden, öppettiderna.
Försök att glida iväg till märkesverkstaden idag på en lördag kl12.40 och handla bromsar exempelvis, tillgång och efterfrågan styr priserna, likaså en av anledningarna till att en 33/50cl läsk kostar det dubbla på macken jämfört med lågprismatbutiken 3minuter bort.

57 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
Ännu en anledning till varför mekonomen kan ta liknande/högre priser än märkesverkstaden, öppettiderna.
Försök att glida iväg till märkesverkstaden idag på en lördag kl12.40 och handla bromsar exempelvis, tillgång och efterfrågan styr priserna, likaså en av anledningarna till att en 33/50cl läsk kostar det dubbla på macken jämfört med lågprismatbutiken 3minuter bort.

Det neoklassiska betraktningssättet som du ger uttryck för kräver att en radda grundsatser blir uppfyllda. Tex att marknaden är rationell och att det inte finns informationsassymetrier samt att det finns många säljare på markanden. Jag tror att mekonomen att det finns andra orsaker till att mekonomen är så stora, främst därför att:

1) Kunder som inte vet bättre, TROR att mekonomen är billigare än original och inte kontrollerar mot exempelvis original alternativt nätet. Dessa kunder är rätt många, men troligen minskar de i antalet på lång sikt

2) Verkstäder handlar via mekonomen, men gissningsvis har dessa helt andra priser när de beställer.

Evildan
14 juli 2012
prajtor skrev:
Evildan skrev:

Det neoklassiska betraktningssättet som du ger uttryck för kräver att en radda grundsatser blir uppfyllda. Tex att marknaden är rationell och att det inte finns informationsassymetrier samt att det finns många säljare på markanden. Jag tror att mekonomen att det finns andra orsaker till att mekonomen är så stora, främst därför att:

1) Kunder som inte vet bättre, TROR att mekonomen är billigare än original och inte kontrollerar mot exempelvis original alternativt nätet. Dessa kunder är rätt många, men troligen minskar de i antalet på lång sikt

2) Verkstäder handlar via mekonomen, men gissningsvis har dessa helt andra priser när de beställer.

ang öppetiderteorin jag lade fram, behöver/vill ngn ha en vara NU är denne ngn ofta beredd att betala extra för den, "on demand generationen" som inte varit med om hur handel fungerade innan internet och varors stora lättillgänglighet är vana att få saker utfört med en knapptryckning och kanske saknar tålamod när det gäller fysiska ting. för att motsäga mig själv är denna nämnda generation även vana att leta online och därmed mer benägna att hitta bättre priser.

inte helt sällan stänger märkesbutiken kl16.00 och många av de förvärvsarbetande bilägarna hinner kanske inte dit tills dess, då blir det den kvällsöppna butiken tex mekonomen som får stå till tjänst.

1) Är given och sedan länge konstaterad i tråden:
lathet att undersöka prisbild.
märkesverkstad dyrt, pirat billigt, har media länge ropat ut.

2) Ja verkstäder har rabatterade priser gentemot mot vad svensson får betala, en del av verkstäders vinst rent allmänt inte specifikt den nämnda kedjans vinster ligger just där, svensson betalar ordinarie pris som mekonomen anger som utpris till kund och vips har ännu en aktör gjort några kronor, det är däremot inget fel i det anser jag då man ska ha betalt för tiden utrymmet osv att hantera/beställa hem varor.

486 Inlägg
14 juli 2012
Handlar aldrig på mekonomen förutom när jag helt enkelt inte kan vänta.
Men de e ju några j'vla överpriser dom har!  Handlar nästan allt till audin på ebay smile

te.x:

ebay: styrleder x2 m frakt: 210kr, mekonomen 401kr ST!?

Spindelleder 145kr st + 50 frakt, mekonomen 728kr st sad

Powerflex bussningar 480kr m frakt, mekonomen säljer inte de big_smile

6 st Ngk tändstift 289kr m frakt. mekonomens billigaste ligger på de dubbla iaf.

Termostat 90kr, mekonomen 322kr

Vattenpump 580, mekonomen 930

ja listan fortsätter smile

De ENDA jag köpt på mekonomen till audin är en kamrem, för 831 spänn!!
och de va bara för att på ebay fanns bara kitt med vattenpump och alla delar till för ett byte för 1500 och jag hade extremt bråttom!

1 067 Inlägg
14 juli 2012
Kom igen nu.. ebay? 

En näthandlare som har 9 pryon och en lagerhall med stampat jordgolv i yttere tjottaheiti behöver inte så jättestor vinst på varje pinal..

Intressant dock vad man får från dessa handlare..  Lär ju knappast vara gratis att köpa i Tyskland heller..

57 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Hool skrev:
Kom igen nu.. ebay? 

En näthandlare som har 9 pryon och en lagerhall med stampat jordgolv i yttere tjottaheiti behöver inte så jättestor vinst på varje pinal..

Intressant dock vad man får från dessa handlare..  Lär ju knappast vara gratis att köpa i Tyskland heller..

Apropå att näthandlaren är så mkt billigare gör att jag hellre handlar där, oavsett vem som jobbar där. det viktiga är att jag får rätt grejer, till rätt pris, i rätt tid. Jag är inte beredd att lägga en spänn extra för att han som överlämnar delen råkar ha mekonomentröja, då vill jag hellre betala för märkespecifik kompetens. Mekonomen, skulle tro att det gäller fler kjedjor i sverige, levererar inget mätbart mervärde. Eller gör de det?

Jag ska villigt erkänna att jag inte vet, men skulle tro att de flesta delar oavsett om de säljs i tyskland eller sverige ändå är tillverkade i kina, visserligen till att möta olika kvalitetsnormer och det är alltid en risk med att köpa på nätet. Därför försöker jag iaf leta köpa märkesvaror på ebay.

1 067 Inlägg
14 juli 2012
prajtor skrev:
Hool skrev:
Kom igen nu.. ebay? 

Apropå att näthandlaren är så mkt billigare gör att jag hellre handlar där, oavsett vem som jobbar där. det viktiga är att jag får rätt grejer, till rätt pris, i rätt tid. Jag är inte beredd att lägga en spänn extra för att han som överlämnar delen råkar ha mekonomentröja, då vill jag hellre betala för märkespecifik kompetens. Mekonomen, skulle tro att det gäller fler kjedjor i sverige, levererar inget mätbart mervärde. Eller gör de det?

Jag ska villigt erkänna att jag inte vet, men skulle tro att de flesta delar oavsett om de säljs i tyskland eller sverige ändå är tillverkade i kina, visserligen till att möta olika kvalitetsnormer och det är alltid en risk med att köpa på nätet. Därför försöker jag iaf leta köpa märkesvaror på ebay.

Jag tvivlar på att du får riktiga märkesgrejer när du handlar billig-billigt på ebay..   

Näthandel är ett val du gör som kund, du får sämre service och måste kunna mer själv.

Dock att skälla på svenska handlare för att det billigare på ebay är inte rättvist.. '

Kina och kina.    En hel del grejer tillverkas i Europa.  En hel del tillverkas i kina.  Dock så är inte allt från kina i samma kvalitet.

486 Inlägg
14 juli 2012
Hool skrev:
prajtor skrev:
Hool skrev:
Kom igen nu.. ebay? 

Jag tvivlar på att du får riktiga märkesgrejer när du handlar billig-billigt på ebay..   

Näthandel är ett val du gör som kund, du får sämre service och måste kunna mer själv.

Dock att skälla på svenska handlare för att det billigare på ebay är inte rättvist.. '

Kina och kina.    En hel del grejer tillverkas i Europa.  En hel del tillverkas i kina.  Dock så är inte allt från kina i samma kvalitet.

De är väl samma kvalité på de från ebay, brembo är brembo, ebc är ebc, ngk är ngk. Ja du fattar, enda skillnaden är väl att man kan få de för kaffepengar om man jämför med prisernai sverige? eller har jag fel?

1 067 Inlägg
14 juli 2012
KJensen skrev:
Hool skrev:
prajtor skrev:

De är väl samma kvalité på de från ebay, brembo är brembo, ebc är ebc, ngk är ngk. Ja du fattar, enda skillnaden är väl att man kan få de för kaffepengar om man jämför med prisernai sverige? eller har jag fel?

Ja om det verkligen är Brembo.  Finns fiiin fiiina grejer i originalkartonger som ser helt OK ut.  Sedan när det går sönder efter några veckor så får man till svar från tillverkare  "Ingen garanti. Inte vår produkt"

Det är en hel del som skiljer med utlandet och sverige rent skattemässigt..  Men när det bärjar bli riktigt billigt..  Ja då är det något som inte stämmer. 

Kanske är en stor handlare som köper volym? Kanske är det någon som köper pirat och prånglar ut via en liten ebay profil..  Ebay är ju inte inte precis okänt för det sedan tidigare.

Finns ingen som ger bort grejer.. Och det är alltid en grundpeng från tillverkare eller grossist..

486 Inlägg
14 juli 2012
Så kan de kanske va, men jag har iaf blivit väldigt nöjd med allt jag har köpt smile

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
14 juli 2012
Hool skrev:
prajtor skrev:
Hool skrev:
Kom igen nu.. ebay? 

men man kan ju börja undra när de säljer pirat dyrare än orginal ?

1 067 Inlägg
14 juli 2012
CHEEVA skrev:
Hool skrev:
prajtor skrev:

men man kan ju börja undra när de säljer pirat dyrare än orginal ?

I vissa fall så kan biltillverkaren ha satt ett pris på en del.  De säljer den billigare av någon anledning..

Volvo har ju nice price på sina äldre bilar..   För att få folk att handla volvo original och även få in jobb i verkstaden..

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
14 juli 2012
Suck, ni som klagar på Mekonomen och deras priser, lägg ner. Det är bara kolla i vad för land vi lever i. Detta är ju för i helvete skattarnas skatteparadis. Det är ju skatt på skatt, och moms på moms.

Men det är ju så det måste vara, om inte lilla Sverige ska gå samma öde, som resten av EU länderna.

Lev livet, det kan ta slut fort

Turbo lover
555 Inlägg
14 juli 2012
Givetvis köper man inte det allra billigaste man hittar på Ebay, men nog fan hittar man kvalitetsgrejjer till kraftigt mycket bättre priser än Mekonomen, iaf på ebay.de. Ja det är ju som sagt inte så svårt när de är dyrare än BMW, Saab och Subaru på väldigt mycket saker.
Senast redigerat av Turbovin (14 juli 2012)

57 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Hool skrev:
KJensen skrev:
Hool skrev:

Ja om det verkligen är Brembo.  Finns fiiin fiiina grejer i originalkartonger som ser helt OK ut.  Sedan när det går sönder efter några veckor så får man till svar från tillverkare  "Ingen garanti. Inte vår produkt"

Det är en hel del som skiljer med utlandet och sverige rent skattemässigt..  Men när det bärjar bli riktigt billigt..  Ja då är det något som inte stämmer. 

Kanske är en stor handlare som köper volym? Kanske är det någon som köper pirat och prånglar ut via en liten ebay profil..  Ebay är ju inte inte precis okänt för det sedan tidigare.

Finns ingen som ger bort grejer.. Och det är alltid en grundpeng från tillverkare eller grossist..

Hool, visst finns det ett moment om risk när man beställer från ebay. Men där annonserar ju också seriösa handlare. Sverige är en liten marknad med oerhört begränsad konkurrens. Ägarna till mekonomen har tjänat rekordsummor de senaste åren, sannolikt på konsumenternas bekostnad. Det förklarar troligen priskillnaden bättre än någon annan faktor. Såg en snubbe som köpte shellolja i 15 l i 3 dunkar om fem liter för samma pris som en dunk kostar på mekonomen. Detta levererades från en tysk kedja. Själv köpte jag platina stift från en firma i england, motsvarande jula som skickade hem stiften till dörren till halva priset mot butik i sverige. Stiften var NGK, garanterat! 

Tidigare i tråden var den någon som köpte en dyr del som kostade (om jag minns rött 8000 på mekoomen med endast 3000 kr saab orginal... Detta visar att prissättningen svajar litet, jag har svårt att tro att delen från mekonomen är 5000 kr bättre.

Motorolja på GEKÅS (castrol helsyntet 5w30 bmw llf04) kostar typ 50 % av samma olja på mekonomen, klart att det är marginaler på allt.  Gekås och mekonomen följer samma skatteregler, detta till trots skiljer det 50% utan att det är något lurt med det. Gekås är helt enkelt bara effektivare på att nå marknaden.

486 Inlägg
14 juli 2012
prajtor skrev:
Hool skrev:
KJensen skrev:

Hool, visst finns det ett moment om risk när man beställer från ebay. Men där annonserar ju också seriösa handlare. Sverige är en liten marknad med oerhört begränsad konkurrens. Ägarna till mekonomen har tjänat rekordsummor de senaste åren, sannolikt på konsumenternas bekostnad. Det förklarar troligen priskillnaden bättre än någon annan faktor. Såg en snubbe som köpte shellolja i 15 l i 3 dunkar om fem liter för samma pris som en dunk kostar på mekonomen. Detta levererades från en tysk kedja. Själv köpte jag platina stift från en firma i england, motsvarande jula som skickade hem stiften till dörren till halva priset mot butik i sverige. Stiften var NGK, garanterat! 

Tidigare i tråden var den någon som köpte en dyr del som kostade (om jag minns rött 8000 på mekoomen med endast 3000 kr saab orginal... Detta visar att prissättningen svajar litet, jag har svårt att tro att delen från mekonomen är 5000 kr bättre.

Motorolja på GEKÅS (castrol helsyntet 5w30 bmw llf04) kostar typ 50 % av samma olja på mekonomen, klart att det är marginaler på allt.  Gekås och mekonomen följer samma skatteregler, detta till trots skiljer det 50% utan att det är något lurt med det. Gekås är helt enkelt bara effektivare på att nå marknaden.

Hehe vi kanske köpte tändstift från samma firma då wink Min olja köper jag alltid på gekås, bor 3 mil ifrån de så. Mobil 1 s2000 10w-40 4l för 195 kr. Not bad med tanke på att den brukar kosta runt 129kr litern i vanliga bildelsaffärer m.m .

57 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare

431 Inlägg
15 juli 2012
För att en stor reservdels butik skall gå +-0 så behövs det en marginal på ca 30-35% / såld vara.
Sen vill man givetvis ha någon procent i vinst också.

Vet om en butik som omsatte 20miljoner förra året.. 
Vågar någon gissa vad nettovinsten vart?
Senast redigerat av Natural (15 juli 2012)

57 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Vågar inte gissa.vad nettovinsten blev och det är ointressant. I trådstarten ställs frågan varför finns mekonomen? Företag som har högrr omkostnader än andra måste på lång sikt antingen skära i sina kostnader eller leverera mervårde i förhållande till andra billigare handlare. Det sys i princip inga.kläder i sverige därför att en burmes kostar bråkdelen av en svensk. Eftersom mekonomen inte inte levererar mervärde i förhållande till original(samma pris) eller näthandlare ( kompetens)  borde de på sikt få svårt att få affären att gå ihop på reservdelar.  Mitt råd.är att på mekonomen kan man köpa bilvårdsprodukter och rosa rattmuffar, men köp reservdelarna på.nätet istället.

Sök