Volvo544special65 skrev:
Men om det nu är Volvo du är ute efter, så är det väl mest en smakfråga vilken av dessa modeller man föredrar. 7 och 940 är modernare och trevligare att köra när det gäller väghållning och komfort m.m. - men jag kan tycka att 240 fungerar bättre på vintern med bättre framkomlighet och faktiskt även värme. Kanske inte lika stort bekymmer i Skåne? Rent tekniskt är det ungefär hugget som stucket.
Undvik dock bilar med B230K-motorn med tvåportsförgasare.
Word. Alla tre av dina alternativ är ju samma bil,
så det hänger väl på vilken du tycker är snyggast.
Huruvida 940 har mer utrustning eller inte spelar ju mindre roll i 5k klassen,
då jag inte kan tänka mig att det finns någon 940 med fungerande AC till exempel i den prisklassen,
möjligtvis en med trasig AC men grejerna kostar tusenlappar styck till ett AC-system.
Det går ju självklart att göra klipp, men då ska man ha rätt bra koll på grejerna.
För övrigt, måste det vara bakhjulsdrivet? Du kommer undan så mycket billigare med en Golf eller Honda eller dylikt. Ska snart sälja min 740 då man får hjärtattack varje gång man tittar på tankmätaren,
det GÅR inte att åka runt så, inte i dagens läge. 1990, javisst, men soppan kostar mer nu.
Och vad får man för pengarna? En bil som går framåt, och inte mer. Att behöva pressa upp bilen i motorvägshastigheter känns tarvligt. En Golf 2 CL med förgasare och 74 hästar känns betydligt piggare.