För ett gäng månader sedan köpte jag mej en A6'a 2.6 anno 1996. Fick en halvskum känsla när jag såg bilen på Blocket, typ, den där ska jag ha! Egentligen ingen märkvärdig A6'a, 27000+ mil, grön och paj vattenpump. Tjötade några gånger med säljarn innan hon tog mitt bud på 4000 kr. Överoptimistisk som jag är så körde jag bilen hem trots läckande vattenpump. Fick stanna å fylla vatten ett gäng gånger dock. Märkte dock snabbt att det var nå speciellt med den här bilen, motorn kändes förbaskat pigg och rå på nått vis, dessutom lät den för jäkla gott. Misstänker att ljudet hänger ihop med det faktum att det är enkelkat på denna.
Något senare började jag läsa lite om Audi-sexorna och hittade till slut fram till bobafett's förnämliga tråd om diverse 12V-moddning;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2439017. Eftersom jag aldrig skruvat 12V tidigare så tyckte jag att det verkade som ett passande projekt att ta häng på bobafett's spjällhusmodifiering. Jag skulle ju ändå riva en del för byte av vattenpump/kamrem/osv.
Kamremskit med rem, vattenpump, löphjul, spännhjul och termostat inhandlades från Heiko på
http://www.autoteile.cn. Rekommenderar denna kille det varmaste. Tror jag hade grejorna efter 3 dar och priset var ca 130€ inkl. frakt! Trots var det kvalitetsgrejor* från bl a SKF. ( *återkommer om detta längre fram)
Hursomhelst, i samband med rembytet så passade jag även på att mickla loss spjällhuset som jag sedan satte fräs, slip och polertrissa i. Det fanns en del att ta av...
Monterade spjällhuset och passade samtidigt på att peta dit ett sportluftfilter. Det blev en jävvla skillnad på bilen! Pigg som rackarn å motorn drar en bra bit över 200-strecket! Dessutom drar den mindre bränsle än tidigare - om man kör som folk...
Efter detta har jag haft svårt att släppa tanken på att gå vidare och fila upp insugskanalerna på topparna enligt bobafett's recept. Återkommer med mer info kring detta framöver.