3276
Sök

Audi A6 2.6 tuning

Finslipning av en trevlig motor. Projektet går i korthet ut på att få så mycket fart som möjligt i en A6 2.6 utan att det kostar skjortan. Min förhoppning är också att kunna få ner bränsleförbrukningen.

35 269 Visningar
Projektet avslutat 14 maj 2013
82 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#1
För ett gäng månader sedan köpte jag mej en A6'a 2.6 anno 1996. Fick en halvskum känsla när jag såg bilen på Blocket, typ, den där ska jag ha! Egentligen ingen märkvärdig A6'a, 27000+ mil, grön och paj vattenpump. Tjötade några gånger med säljarn innan hon tog mitt bud på 4000 kr. Överoptimistisk som jag är så körde jag bilen hem trots läckande vattenpump. Fick stanna å fylla vatten ett gäng gånger dock. Märkte dock snabbt att det var nå speciellt med den här bilen, motorn kändes förbaskat pigg och rå på nått vis, dessutom lät den för jäkla gott. Misstänker att ljudet hänger ihop med det faktum att det är enkelkat på denna.

Något senare började jag läsa lite om Audi-sexorna och hittade till slut fram till bobafett's förnämliga tråd om diverse 12V-moddning; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2439017. Eftersom jag aldrig skruvat 12V tidigare så tyckte jag att det verkade som ett passande projekt att ta häng på bobafett's spjällhusmodifiering. Jag skulle ju ändå riva en del för byte av vattenpump/kamrem/osv.

Kamremskit med rem, vattenpump, löphjul, spännhjul och termostat inhandlades från Heiko på http://www.autoteile.cn. Rekommenderar denna kille det varmaste. Tror jag hade grejorna efter 3 dar och priset var ca 130€ inkl. frakt! Trots var det kvalitetsgrejor* från bl a SKF. ( *återkommer om detta längre fram)

Hursomhelst, i samband med rembytet så passade jag även på att mickla loss spjällhuset som jag sedan satte fräs, slip och polertrissa i. Det fanns en del att ta av...

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-ed235cefe242ee1ab6b58b2ccd3d4108.jpg

Monterade spjällhuset och passade samtidigt på att peta dit ett sportluftfilter. Det blev en jävvla skillnad på bilen! Pigg som rackarn å motorn drar en bra bit över 200-strecket! Dessutom drar den mindre bränsle än tidigare - om man kör som folk...

Efter detta har jag haft svårt att släppa tanken på att gå vidare och fila upp insugskanalerna på topparna enligt bobafett's recept. Återkommer med mer info kring detta framöver.

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#2
SKF = kvalitét? Nja inte alltid. Kamremskitet som jag köpte från tyska Heiko (http://www.autoteile.cn) visade sej innehålla en svag länk, ett spännhjul från SKF som föll i bitar efter 300 mil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-a294c6353b0e4c57a110b1f24bdff87d.jpg

Har bytt många spännhjul i mina dar och sett en del... Detta gick dock utanpå allt. Funderade först lite på om jag satt åt remmen för hårt, det är möjligt, dock inte så hårt...

Fick det dock förklarat för mej av en kompis som jobbar med materialteknik och som är grym på hållfasthet. Tillverkarna kan inte ha en totalkoll på kvaliteten på varje enskild pryl som lämnar fabriken och det finns således en risk att måndagsexemplar slinker igenom.

Hursomhelst, Heiko gjorde vad han kunde för att hjälpa mej få ordning på denna historia. Spännhjulet tog med sej remmen och sen tog kolvarna två avgasventiler. Ruville som tillhandahåller satsen krävde dock kvitton på alla reparationer om de skulle ersätta mej för skadorna på motorn, och det skulle vara från en auktoriserad Audi-verkstad. Jag hade inte och har aldrig haft någon lust att lämna in bilen till VAG's ockerverkstad. Försökte förklara för Ruville att jag kunde tänka mej att utföra arbetet själv och bara låta de stå för delarna. Näpp, nix, icke, det gick de inte med på.

Detta är kanske en av nackdelarna med att handla grejor från utlandet via nätet. Du står ganska rättslös när det krånglar. Det kanske finns nån EU-konsument-lag som skulle kunnat hjälpa mej och jag orkar inte fixa med sånt.

Heiko lyckades dock fixa ett nytt kamremskit från sin leverantör som jag fick gratis. Dessutom fick jag löjligt bra pris på diverse andra delar jag behövde i samband med reparationen. Rekommenderar denna kille skarpt!

Ett bättre begagnat topplock hittade jag hos min lokale skrotare för en tvåhundring. Passade även på att ta med mej ett insug från en 2.8 (100 kr!) som även det ska monteras på Audin. Projektet växer alltså.
Senast redigerat av nordsluttning (16 augusti 2012)

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#3
ToDo-lista och status:

- Portning av spjällhus - KLART!
- Portning av insugskanaler - PÅ G.
- Ombyggnad av 2.8-insug. Portning, spjällstyrning, tomgångsregulator, insugslufttempgivare. - PÅ G.
- Injustering mha bredbandslambda. - BESTÄLLD.
- Köra så det ryker. - VÄNTAR.

Hur svårt kan det va?!

Bounty hunter
671 Inlägg
8 augusti 2012
#4
hur går det då?

har två portade topapr liggandes....


82 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#5
Jomen det går framåt!

"Ungerns diplomatbil i Tyskland"... Är den bepansrad enligt etiketterna? Som om det inte räcker med den befintliga kassaskåpskänslan i gamla Audis ;-)

Tänkte jag skulle slänga upp lite bilder med diverse kommentarer. Börjar med en på en topp med originalkanaler kvar. Hur tänkte de man på Audi egentligen... "Vi disoptimerar bilen så mycket det går och hoppas på spons från nån bensinjätte"...

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-56006a7a002bd596fdaf5e97b2f1a5ae.jpg

Som sagt, här fanns det en del att pyssla med. Hårdmetallfräsar är hursomhelst lätta att tycka om.

Återkommer med info om insugsluftstempgivaren inom kort.

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#6
2.6'an har en givare för insugslufttemperaturen på ett av insugsrören, 2.8'an har det inte. Och, jag kommer ju att använda befintlig styrelektronik så den givarn måste dit. Lösningen blev en borr, lite fräsande och en mutter. Muttern sattes slutligen fast på insuget med en rejäl klick kemisk metall och en gnutta förhoppning om att det håller...

Resultat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-e7497964794dba1c58e9d827b8420b71.jpg

Och just det, denna bil blir inte bara snabb, den blir snygg oxå ;-) Överligget på insuget fick bli rött. Allt för att dra åt sej blickar på bilprovningen. Gillar utmaningar :-)

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#7
Snygging. Hade egentligen inte tänkt lägga nått krut på att snygga till motordelarna, dock tyckte jag att toppkåporna såg lite smutsgula ut och jag tänkte först lacka dem svarta. Gjorde ett besök på Jula och lyckades få syn på ett polerkit och började fundra lite... Typ, undra hur man gör för att polera upp aluminium. Fick med mej ett kit hem, ett par polertrissor till borrmaskin samt nån slags polervax. Slipade av det värsta av ytbehandlingen och körde därefter några varv med autosol för att runda av med polervaxet. Svårt var det inte å jävvlar vad blankt det blev!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-c3564eac489f008550cd9b2e2e2b1a6a.jpg

Bränsleröret som spridarna sitter på fick sej också en duvning med polergrejorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-1a826e3a08f3d9485ae6c7b939725c53.jpg

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#8
2.8'an har en stor rackarns tomgångsregulator, det har inte 2.6'an. Här blev det läge att använda de grå. Efter att ha mätt å trixat en hel del så insåg jag att det faktiskt skulle gå att pussla ihop något om man kombinerade delar från de båda insugen. Genom att kombinera insuget från 2.6'an med en vinkelslip så fick jag loss några bra-te-ha-delar som sakta men säkert sammanfogades till något som innebär att det går att montera en 2.6-regulator på ett 2.8-insug.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-e55628f053764fba2761e17b82635713.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-dc877d4ab17387a478c963c42a5bff68.jpg

Aluminumplattan som är fastskruvad uppe på är också urkapad och tillsnidad ur 2.6-insuget. Recycling! Kanske kan söka nått EU-bidrag för detta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-63e17680f80fe6d9d4dad6089c8a07f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-36f21f6737a8978217fb9660a4512cc9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-23ad19c1650c8a0c427e2d558f57ac04.jpg

Och slutresultatet är ju som synes inget annat än vackert ;-) Antar att det fälls mången tår ute i landet då detta mästerverk beskådas :-) Och jag räknar kallt med att bli kontaktad av Audis motor-part-design-departement inom kort...

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#9
Anledningen till att det åker på ett insug från en 2.8'a är naturligtvis att se om det går att dra fördel av 2.8'ans variabla insugslängder. Nackdelen är att 2.6'ans styrelektronik ger blanka fan i om det finns några spjäll i insuget som behöver regleras. Och det roliga är att lösa detta. Spjället som reglerar insugslängden styrs av vakuum och vakuum finns det gott om även i 2.6'an så den biten löser sej själv.

Min plan är att använda en magnetventil ihop med äkta hempulad styrelektronik. Här kommer en enkel beskrivning av min idé:

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-460f747a56e4f9bf3f1e0bd2e7497fe7.jpg

Huruvida reläet behövs vet jag inte i skrivande stund. Åsikter välkomnas! Ska kolla lite strömmar till magnetventilen och se. Hittade en riktigt snygg magnetventil i en gammal Ford Escort på skroten och efter att ha skrapat bort Ford-loggan och serienumret känns den hyfsat rumsren. Bild kommer...

Styrelektroniken som ger signal till magnetventilen blev lite att klura på... Fick dock tips om att plocka elektronik från en shiftlight. Hittade dock ingen inom budget så efter en tur till Biltema ser den ut som följer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-ac64a30f56c1ece57e20e059798ed271.jpg

Iofs ser den inte ut så där längre då jag micklat ur det intressanta ur höljet. Funkar detta så kommer bilen att ha variabla insugskanaler där öppning/stängning sker vid valfritt varvtal som väljs från en liten panel i kupén, även under färd! En liten feature blir också en lampa som tänds då insugslängden ändras. HiTech-Rock'n Roll mao!

Slås samtidigt av hur jäkla trist det är att biltillverkarna inte förser bilar med olika knappar som man enkelt kan justera bilens karaktär på under färd. "Motorn har variabla insugslängder vars längd automatiskt ändras vid 4000 rpm", jag menar, vad är det mot, "Motorn har variabla insugslängder som automatiskt ändras när du känner för det" Insugsfrihet!

Blir faktiskt lite sugen på att mickla bort microprocessorn i en ECU och ersätta den med en knappanel. Fast, en annan gång...

Förmodligen så missar jag något emellanåt så skriv gärna en blänkare om du ser nått!

To be continued...
Senast redigerat av nordsluttning (9 augusti 2012)

Hur svårt kan det va?!

Bounty hunter
671 Inlägg
9 augusti 2012
#10
nordsluttning skrev:
Jomen det går framåt!

"Ungerns diplomatbil i Tyskland"... Är den bepansrad enligt etiketterna? Som om det inte räcker med den befintliga kassaskåpskänslan i gamla Audis ;-)

Tänkte jag skulle slänga upp lite bilder med diverse kommentarer. Börjar med en på en topp med originalkanaler kvar. Hur tänkte de man på Audi egentligen... "Vi disoptimerar bilen så mycket det går och hoppas på spons från nån bensinjätte"...

http://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-56006a7a002bd596fdaf5e97b2f1a5ae.jpg

Som sagt, här fanns det en del att pyssla med. Hårdmetallfräsar är hursom helst tycka om.

Återkommer med info om insugsluftstempgivaren inom kort.

den e lite bepansrad på framdörrarna....

har ingen aninga varför dom gjorde så slarvig bearbetning me topparna....men helt klart e det inge vidare iallafall... cool


248 Inlägg
12 augusti 2012
#11
Intressant och underhållande smile
Jag har ju liknande planer för min 2,6quattro så köpte mig en reservdelsbil att plocka delar från.
Kommer oxå börja med portat spjällhus sen är jag sjukt sugen på att bygga om till enkelkat för lite mer sång i bjällran.
2.8 insuget är inga bekymmer för mig gällande alu-moddandet, då jag har som hobby att Tig-svetsa insug till s2or m.m. wink
Men det där med styrningen överlämnar jag till dig och ser hur du löser det, så jag ser verkligen fram emot uppdateringar i den här tråden smile


82 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#12
Det rullar på, blir nån timme här och nån timme där. Topparna är på plats, nytt remkit monterat och diverse annat jox fastskruvat.

Det där med att man måste ha VAG's specialverktyg vid byte av kamrem måste vara skrämselpropaganda. Vid hopmontering handlar det om att ställa in nedre remskivan vid markeringen och se till att de stora hålen i "brickorna" på kamdrevet pekar inåt och att alla fyra hål på "brickorna" ligger vågrätt.

Insuget är klart, nåja, allt utom styrningen till spjällen. Det blev några specialare :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-a9c226c857ec678018d73ab6a356db0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-e1db13972d64eb1a1aec2fb613ce353e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-f3fe49f4e9e94380880facc9f2dbbf8f.jpg
Ett visst rörmokeri är nödvändigt emellanåt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-fa38620929750d141ff8e26e24ad6ba4.jpg
VR6-spridarna på plats.

Återkommer med en uppdatering inom kort.

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#13
Oh yeeeeeeeees!

Den startade! Har inte monterat styrning till spjällen i insuget ännu men ljudet! Säger bara det, ljudet! Gasresponsen är grym! Vete 17 när jag hörde en sån rå motor sist.

Nåväl, det finns ett bekymmer med lågvarven. Startar jag igång den utan att gasa lägger sej tomgången fint på 900 varv men gasar jag till så lägger den av när varvet går ner. Den går inget vidare på låga varv heller, orkeslös. Måste upp mot 3000 varv innan den drar. Då drar den iofs sjukt bra.

Funderar lite på orsaken till detta, några idéer:
- Är det så att spjället i 2.8-insuget är öppet upp till 4000 varv och sedan stänger? Dvs, vakuumet ligger på bälgen och håller spjället öppet upp till 4000 varv?
- För mycket luft och för lite bensin...
- Jag har kopplat nån vakuumslang fel. Är lite osäker på vilken slang som ska till nippeln på trycksregulatorn på "spridarröret".

Skulle haft nytta av en ingående beskrivning av luft/bränsle/vakuum/styrelektronik för 2.6 resp 2.8'an. Kan nån vänlig själ hjälpa mej med det så vore jag glad så det visslar om det. En Bentley-manual ligger en bra bit utanför budgeten. 12v.org har en del bra beskrivningar, dock är det inte tillräckligt detaljerade.

På återseende!

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#14
Lyckades hitta nån A4-repair-manual i en mörk hörna av internet. Förhoppningsvis finns den info jag behöver där.

Har även kört bilen ytterligare en tur och den går riktigt bra (utan spjällstyrningen inkopplad!), lågvarvsegenskaperna är helt klart bättre. Den drar grymt bra upp till ca 4000 varv å sen händer inte så mycket mer. Blir kul att se vad som händer när jag öppnar spjället i insuget!

Förresten, nån som vet var man kan plocka ut en lämplig signal till en varvräknare på en 2.6'a?

//Thomas

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#15
Löste sej med varvtalssignalen, hittade en grön kabel i kontakten bak på instrumentpanelen som levererade en finfin signal. Tyvärr var varvräknarn från Biltema av tveksam kvalitet så den ska ersättas med någon trevligare form av elektronik. Ställde jag den på 6 cylindrar så visade den för lite, 4 cylindrar för mycket, ibland tände den shiftlight-signalen vid rätt tillfälle, ibland lät den bli...

//Thomas

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#16
Lågvarvsegenskaperna utredda, nån ingenjör hade kopplat vakuum på en del konstiga ställen...

Fortfarande ingen ordning på spjällstyrningen, inväntar nybeställd shiftlight, denna gång från en plats långt ifrån Biltema...

Däremot provkörning och test av lågvarvsegenskaperna. Jippiekayey, den drar som ett troll! Motorn låter dovare, det finns nått gött murr i den numer. Inget snack om att modifieringarna inte gjort skillnad.

(Har förresten fått nån liten röst i huvet som mumlar nått om Eaton M45 emellanåt...)
Senast redigerat av nordsluttning (29 augusti 2012)

Hur svårt kan det va?!

248 Inlägg
29 augusti 2012
#17
Nice! Vart tog du vacuumet. På gamla 2.8an sitter det ju nå vacuumpump bak på ena ventilkåpan.
Jag har kommit så långt att jag börjat porta och svetsa ett spjällhus... smile


90 Inlägg
30 augusti 2012
#18
Härligt med lite hederlig trimning och inte bara höja laddtryck till max och lite till.
Bara en liten fundering... Är inte M45 lite liten för 2.6? Den är väl specad till 1.8l. Eller den kanske slutar ladda vid 4000 wink

82 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#19
Sparky_s2 skrev:
Nice! Vart tog du vacuumet. På gamla 2.8an sitter det ju nå vacuumpump bak på ena ventilkåpan.
Jag har kommit så långt att jag börjat porta och svetsa ett spjällhus... smile

Vakuumet plockar jag från bromsservot, funkar utmärkt!

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#20
graul skrev:
Härligt med lite hederlig trimning och inte bara höja laddtryck till max och lite till.
Bara en liten fundering... Är inte M45 lite liten för 2.6? Den är väl specad till 1.8l. Eller den kanske slutar ladda vid 4000 wink

Hehe... Har faktiskt ingen vidare koll på kompressorer om jag ska vara ärlig. Såg dock en M45'a på ebay till vettigt pris. Enligt Eaton är den designad för 2-3 liters motorer.

Hur svårt kan det va?!


Sök