19 juli 2012
Trådstartare
Kör inte speciellt mycket bil normalt, men tänkte skaffa mig en "skåpbil" typ Transporter, Peugot Boxer eller liknande. Egentligen behöver den ju inte vara en diesel heller. Men utgår från att dom flesta är det!
Det jag då undrar är vilka ökade kostnader jag bör räkna med jämfört med en vanlig bensindriven personbil?
Skatten i första hand förstår jag. Om jag söker på Transportstyrelsen så får jag fram en summa på strax över 4000:- för exempelvis en Transporter. Är det då räknat med att den är lastbilsreggad? Min nuvarande Volvo 940 ligger väl knappt på 1500:- så det blir ju en del skillnad : )
Försäkringsmässigt? Har inte tagit mig tid att testa slå in detta på försäkringsbolagens hemsidor. Så detta ska jag kolla upp självklart.
Förbrukningsmässigt kan det säkert skilja en del. Men 940'n slukat väl c.a 1 liter vid stadskörning, om inte mer. Vad kan en Transporter tänkas ligga på? Får ju då även ta i beaktning att det är diesel och att jag eventuellt har möjlighet att tanka på polares firmor osv.
Slitdelar? Får för mig att en större tyngre bil har fler slitdelar som ska bytas? Samt att dom slits fortare?
Aja, det var funderingarna jag hade. Hoppas på lite svar! : )