2521
Sök

Volvo 740GLT M50B25

fick en ide att slänga i motorn från min bmw 325 i min volvo 740 så får se hur detta kommer att gå :)

71 166 Visningar
Uppdaterades senast 13 juni 2015
288 Inlägg
3 oktober 2012
#41
shiet va nice. Hur funkar det med allt kablage ? har du fått alla mätare att funka, aa utan vattentemp?


161 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#42
munkenpetersen skrev:
shiet va nice. Hur funkar det med allt kablage ? har du fått alla mätare att funka, aa utan vattentemp?

Det va mycket enkelt, plus och minus sen tändningslås och startmotor sen startade den. nja ja har satt in andra mätare just nu. blir att koppla in allt till originalet sen med det nya sprutet när de blir snurra på den smile


579 Inlägg
4 oktober 2012
#43
Hur blir de med utväxlingen? Varvar den mycket i låga hastigheter? smile


731 Inlägg
4 oktober 2012
#44
motorraZ skrev:
Hur blir de med utväxlingen? Varvar den mycket i låga hastigheter? smile

Vet inte hur det blir med hans bil. Men min varvade drygt 3k i ca 105km/h

Så ja det varvar ganska mycket.


579 Inlägg
4 oktober 2012
#45
hardrox skrev:
motorraZ skrev:
Hur blir de med utväxlingen? Varvar den mycket i låga hastigheter? smile

Vet inte hur det blir med hans bil. Men min varvade drygt 3k i ca 105km/h

Så ja det varvar ganska mycket.

Okej vilken utväxling har du på din axel då?


161 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#46
vet inte riktigt hur det blev, har inte kopplat in någon varvräknare än tongue


däcksparkare
1 046 Inlägg
4 oktober 2012
#47
annars hör man väl om den varvar 1500 elr 3000 varv ^^

Motor utan turbo suger >.>

731 Inlägg
4 oktober 2012
#48
motorraZ skrev:
hardrox skrev:
motorraZ skrev:
Hur blir de med utväxlingen? Varvar den mycket i låga hastigheter? smile

Vet inte hur det blir med hans bil. Men min varvade drygt 3k i ca 105km/h

Så ja det varvar ganska mycket.

Okej vilken utväxling har du på din axel då?

1031 axeln, kommer inte ihåg exakt utväxling. Men hur som helst kommer den med all säkerhet varva mer än motsvarande bmw med den motorn. Det är annan utväxling på volvo axel och bmw axel.

Men å andra sidan, bättre axx.

Borde gå att räkna ut ungefär vad jag hade för utväxling om man vet vad en bmw ZF låda hade på 5an.

EDIT: Om det var 3000 rpm och 100km/h så skulle det motsvara 3.0 på axeln förutsett att 5an är 1/1 med motorn.

Så gissningsvis var min axel någonstans på 3.xx

Ett tips till trådskaparen, skaffa ett mätarhus från en volvo 760. Då kan du plocka ut varvräknaren och montera in den i ditt original hus. Är extremt lika, och du får dit den relativt enkelt. Räknaren från 760 är lite mindre i diameter, men extremt liten skillnad. Jag hade svart eltejp som täckte en springa, då såg det original ut.

Annars kommer den visa betydligt högre varv än det är. Alternativt extern mätare, men jag föredrar original.
Senast redigerat av hardrox (4 oktober 2012)


161 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#49
Lilljegern skrev:
annars hör man väl om den varvar 1500 elr 3000 varv ^^

jo det är klart man hör. men de skiljer en del mellan olika volvo axlar. men kan gissa på runt 100km/h vid 3000rpm


161 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#50
hardrox skrev:
motorraZ skrev:
hardrox skrev:

Vet inte hur det blir med hans bil. Men min varvade drygt 3k i ca 105km/h

Så ja det varvar ganska mycket.

Okej vilken utväxling har du på din axel då?

1031 axeln, kommer inte ihåg exakt utväxling. Men hur som helst kommer den med all säkerhet varva mer än motsvarande bmw med den motorn. Det är annan utväxling på volvo axel och bmw axel.

Men å andra sidan, bättre axx.

Borde gå att räkna ut ungefär vad jag hade för utväxling om man vet vad en bmw ZF låda hade på 5an.

EDIT: Om det var 3000 rpm och 100km/h så skulle det motsvara 3.0 på axeln förutsett att 5an är 1/1 med motorn.

Så gissningsvis var min axel någonstans på 3.xx

Ett tips till trådskaparen, skaffa ett mätarhus från en volvo 760. Då kan du plocka ut varvräknaren och montera in den i ditt original hus. Är extremt lika, och du får dit den relativt enkelt. Räknaren från 760 är lite mindre i diameter, men extremt liten skillnad. Jag hade svart eltejp som täckte en springa, då såg det original ut.

Annars kommer den visa betydligt högre varv än det är. Alternativt extern mätare, men jag föredrar original.

Jo den tanken slog mig innan att ta mätare från 760. jag föredrar med original mätare.


579 Inlägg
4 oktober 2012
#51
hardrox skrev:
motorraZ skrev:
hardrox skrev:

Vet inte hur det blir med hans bil. Men min varvade drygt 3k i ca 105km/h

Så ja det varvar ganska mycket.

Okej vilken utväxling har du på din axel då?

1031 axeln, kommer inte ihåg exakt utväxling. Men hur som helst kommer den med all säkerhet varva mer än motsvarande bmw med den motorn. Det är annan utväxling på volvo axel och bmw axel.

Men å andra sidan, bättre axx.

Borde gå att räkna ut ungefär vad jag hade för utväxling om man vet vad en bmw ZF låda hade på 5an.

EDIT: Om det var 3000 rpm och 100km/h så skulle det motsvara 3.0 på axeln förutsett att 5an är 1/1 med motorn.

Så gissningsvis var min axel någonstans på 3.xx

Ett tips till trådskaparen, skaffa ett mätarhus från en volvo 760. Då kan du plocka ut varvräknaren och montera in den i ditt original hus. Är extremt lika, och du får dit den relativt enkelt. Räknaren från 760 är lite mindre i diameter, men extremt liten skillnad. Jag hade svart eltejp som täckte en springa, då såg det original ut.

Annars kommer den visa betydligt högre varv än det är. Alternativt extern mätare, men jag föredrar original.

Finns de inte nån med högre utv då jag med ska bygga i vinter men detta funderar jag med på då de är cp drygt om  de varvar hur mött som helst tongue


288 Inlägg
4 oktober 2012
#52
motorraZ skrev:
hardrox skrev:
motorraZ skrev:

Okej vilken utväxling har du på din axel då?

1031 axeln, kommer inte ihåg exakt utväxling. Men hur som helst kommer den med all säkerhet varva mer än motsvarande bmw med den motorn. Det är annan utväxling på volvo axel och bmw axel.

Men å andra sidan, bättre axx.

Borde gå att räkna ut ungefär vad jag hade för utväxling om man vet vad en bmw ZF låda hade på 5an.

EDIT: Om det var 3000 rpm och 100km/h så skulle det motsvara 3.0 på axeln förutsett att 5an är 1/1 med motorn.

Så gissningsvis var min axel någonstans på 3.xx

Ett tips till trådskaparen, skaffa ett mätarhus från en volvo 760. Då kan du plocka ut varvräknaren och montera in den i ditt original hus. Är extremt lika, och du får dit den relativt enkelt. Räknaren från 760 är lite mindre i diameter, men extremt liten skillnad. Jag hade svart eltejp som täckte en springa, då såg det original ut.

Annars kommer den visa betydligt högre varv än det är. Alternativt extern mätare, men jag föredrar original.

Finns de inte nån med högre utv då jag med ska bygga i vinter men detta funderar jag med på då de är cp drygt om  de varvar hur mött som helst tongue

Du ska ha lägre utväxling om bilen ska gå fortare på samma varv big_smile


161 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#53
motorraZ skrev:
hardrox skrev:
motorraZ skrev:

Okej vilken utväxling har du på din axel då?

1031 axeln, kommer inte ihåg exakt utväxling. Men hur som helst kommer den med all säkerhet varva mer än motsvarande bmw med den motorn. Det är annan utväxling på volvo axel och bmw axel.

Men å andra sidan, bättre axx.

Borde gå att räkna ut ungefär vad jag hade för utväxling om man vet vad en bmw ZF låda hade på 5an.

EDIT: Om det var 3000 rpm och 100km/h så skulle det motsvara 3.0 på axeln förutsett att 5an är 1/1 med motorn.

Så gissningsvis var min axel någonstans på 3.xx

Ett tips till trådskaparen, skaffa ett mätarhus från en volvo 760. Då kan du plocka ut varvräknaren och montera in den i ditt original hus. Är extremt lika, och du får dit den relativt enkelt. Räknaren från 760 är lite mindre i diameter, men extremt liten skillnad. Jag hade svart eltejp som täckte en springa, då såg det original ut.

Annars kommer den visa betydligt högre varv än det är. Alternativt extern mätare, men jag föredrar original.

Finns de inte nån med högre utv då jag med ska bygga i vinter men detta funderar jag med på då de är cp drygt om  de varvar hur mött som helst tongue

Tror bakaxeldelar.se har en ingående axel till diffen som man byter, ska tydligen göra stor skillnad. men tror den är ganska dyr.


433 Inlägg
5 oktober 2012
#54
3.15 diff ska tydligen vara den "bästa", men inte så lätt att få tag på tyvärr hmm

Mvh/ Fredrik
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat?!Gör nu mera DEKALER !!! Maila: hgksand@gmail.com

German Engineering
9 083 Inlägg
6 oktober 2012
#55
Här går det undan, inte varit online på 2 veckor men nu är jag här big_smile smile

Nice work, grabben smile
Senast redigerat av CarpeDiem (7 oktober 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

däcksparkare
1 046 Inlägg
6 oktober 2012
#56
Tycker du borde försöka få tag på ett sånt här emblem  wink
http://imageshack.us/a/img824/7858/bmwvolvo.png

Motor utan turbo suger >.>

YEAH!!!
559 Inlägg
7 oktober 2012
#57
snyggt haha big_smile

V o L v o

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
7 oktober 2012
#58
hahaha!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

161 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#59
CarpeDiem skrev:
Här går det undan, inte varit online på 2 veckor men nu är jag här big_smile smile

Nice work, grabben smile

ja de har gått undan smile bara massa små saker kvar innan reg besiktning smile


161 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#60
Lilljegern skrev:
Tycker du borde försöka få tag på ett sånt här emblem  wink
http://imageshack.us/a/img824/7858/bmwvolvo.png

det va ingen dum idé :p ska försöka fixa det smile



Sök