motorraZ skrev:
hardrox skrev:
motorraZ skrev:
Hur blir de med utväxlingen? Varvar den mycket i låga hastigheter?
Vet inte hur det blir med hans bil. Men min varvade drygt 3k i ca 105km/h
Så ja det varvar ganska mycket.
Okej vilken utväxling har du på din axel då?
1031 axeln, kommer inte ihåg exakt utväxling. Men hur som helst kommer den med all säkerhet varva mer än motsvarande bmw med den motorn. Det är annan utväxling på volvo axel och bmw axel.
Men å andra sidan, bättre axx.
Borde gå att räkna ut ungefär vad jag hade för utväxling om man vet vad en bmw ZF låda hade på 5an.
EDIT: Om det var 3000 rpm och 100km/h så skulle det motsvara 3.0 på axeln förutsett att 5an är 1/1 med motorn.
Så gissningsvis var min axel någonstans på 3.xx
Ett tips till trådskaparen, skaffa ett mätarhus från en volvo 760. Då kan du plocka ut varvräknaren och montera in den i ditt original hus. Är extremt lika, och du får dit den relativt enkelt. Räknaren från 760 är lite mindre i diameter, men extremt liten skillnad. Jag hade svart eltejp som täckte en springa, då såg det original ut.
Annars kommer den visa betydligt högre varv än det är. Alternativt extern mätare, men jag föredrar original.