2875
Sök

Nära på kabelbrand med fel rekommendation från butik (bilder)

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Hej! Det är såhär att jag införskaffade mig baslåda slutsteg och kablar från en butik i Göteborg och fick allt rekommenderat från killen i kassan.

Spelade in allt som man skulle men när jag senare började dra på lite mer började det lukta bränt. Stängde av allt och lät det vara. Kände på steg osv men inga problem. Nån dag senare uppstod samma problem och blev lite orolig så ringde butiken som sa att det kunde vara basen som lukta men att jag skulle komma in så dom fick kolla på det.
Ett par vänner var på besök och vi försökte hitta felet och lukten kom från kupefläkten så vi öppna huven och fick se att säkringen hade smällt så pass mycket att den fortfarande höll kontakt. Fick då reda på av mina polare att jag fått alldeles för små kablar (10mm2 till 2x 12" basar med 600W slutsteg).

Ska åka in till butiken och redovisa vad som hänt och undrar lite vad jag kan kräva och gå på då dom sagt att allt detta skulle funka.

"Ska" jag få nya kablar ev kabeldragning ersatt. Kan tilläggas att jag dragit kablarna själv.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1717844
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1717843
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1717844

16 197 Inlägg
29 juli 2012
exakt vad har du för slutsteg?

hur många A är säkringen på?
Senast redigerat av evilaudio (29 juli 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
60A, slutsteget är ett GAS Pro 600

evilaudio skrev:

16 197 Inlägg
29 juli 2012
Lokalisera skrev:

evilaudio skrev:

de steget lämnar enligt spec 600wrms..  dvs nästan de dubbla om man räknar MAX.   å de är ju stegets mas förbrukning man måste gå efter när man räknar kabelarea.

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Okej. Hur ska jag gå tillväga med butiken. Kan jag kräva nått eller ska jag betala och se glad ut. Måste ju dra om kablar och skit och det tog ju sin lilla tid. Borde dom stå för det?

evilaudio skrev:
Lokalisera skrev:

evilaudio skrev:

de steget lämnar enligt spec 600wrms..  dvs nästan de dubbla om man räknar MAX.   å de är ju stegets mas förbrukning man måste gå efter när man räknar kabelarea.

16 197 Inlägg
29 juli 2012
jag antar att du sa att du ville ha kablar för ett steg som lämnar 600watt?

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Det jag sa var, jag är sugen på den här basen. Vad ska jag ha för slutsteg och kablar till?

evilaudio skrev:
jag antar att du sa att du ville ha kablar för ett steg som lämnar 600watt?

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Sen funkar ju allt fortfarande. Går ju att spela med grejjerna fast det ser ut som det gör.. Det är la en brandrisk som inte är sådär jättebra..

143 Inlägg
29 juli 2012
Riktigt surt det där!

Klart som korvspad att dom ska ersätta dig om det nu är så att butiken rekommenderade att du skulle ha dessa kablar till steget som jag nu förmodar att du har köpt hos samma åf.

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

16 197 Inlägg
29 juli 2012
Lokalisera skrev:
Sen funkar ju allt fortfarande. Går ju att spela med grejjerna fast det ser ut som det gör.. Det är la en brandrisk som inte är sådär jättebra..

du behöver ha en grövre strömkabel..  jag skulle rekomendera 20mm2.

143 Inlägg
29 juli 2012
Lokalisera skrev:

Ta bort fort som fan!
Spela absolut inte, du vet ju inte hur det ser ut där kabeln går gömd bakom lister osv

16 197 Inlägg
29 juli 2012
köpte du ALLT samtidigt?

samt vart har ju jordat steget?
Senast redigerat av evilaudio (29 juli 2012)

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Ajjemen. Allt köpt på samma ställe vid samma tillfälle.. Kan man få dom till att dra nya kabeln gratis då det var rätt bökigt?

Kuttle skrev:
Riktigt surt det där!

Klart som korvspad att dom ska ersätta dig om det nu är så att butiken rekommenderade att du skulle ha dessa kablar till steget som jag nu förmodar att du har köpt hos samma åf.

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Jo vi tog bort den så fort vi såg vad som hänt.

Kuttle skrev:
Lokalisera skrev:

Ta bort fort som fan!
Spela absolut inte, du vet ju inte hur det ser ut där kabeln går gömd bakom lister osv

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Jordat det i chassit

evilaudio skrev:
köpte du ALLT samtidigt?

143 Inlägg
29 juli 2012
Lokalisera skrev:
Ajjemen. Allt köpt på samma ställe vid samma tillfälle.. Kan man få dom till att dra nya kabeln gratis då det var rätt bökigt?

Kuttle skrev:
Riktigt surt det där!

Det är ju upp till butiken att avgöra men det tycker jag att dom gott kan men samtidigt så lär dom ju inte ha någon "tid" just nu roll för att få dig att skita i det och fixa det själv.

143 Inlägg
29 juli 2012
Lokalisera skrev:
Jordat det i chassit

evilaudio skrev:
köpte du ALLT samtidigt?

Är det plåtrent och sitter som det ska ?

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Ajjemen!

Kuttle skrev:

143 Inlägg
29 juli 2012
Lokalisera skrev:
Ajjemen!

Kuttle skrev:

Då så, åk in till åf och öppna bagaget be dom ta tag i den röda "tjocka" kabeln och sen stoppa den i munnen cool

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 juli 2012
Kuttle skrev:
Lokalisera skrev:
Ajjemen!

Kuttle skrev:

Då så, åk in till åf och öppna bagaget be dom ta tag i den röda "tjocka" kabeln och sen stoppa den i munnen cool

Och effekten av det kommer bli? Om du inte själv vet så kan jag säga att det kommer hända NOLL.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök