3254
Sök

Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

403 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
STriiiker skrev:
Satt och kollade på aftonbladet och såg artikeln om någon nisse från stockholm som fått sin bil beslagtagen för att den såg i princip ut som en målad (fast det var en pick up)

Vad fan är det så jävla coolt att leka polis såhär? En sak att styla sin bil som en civil, men här blir ju allmänheten vilse i pannkakan.

Jag anser inte att det är bra, hoppas det går igenom en lagändring vad gäller detta, innan flera börjar polis styla. En pick up blir man lite fundersam på, men en nyare V70 kan ju för fan få konsekvenser.

För det första så liknade de inte alls en polisbil, den var blå/ gul och polis på sidan. Men en stor pickup med raka rör? Snarare en lastbil. Men men om polisen har kört kombi i flera år sen har de råd att köra pickup? Folk måste ju veta hur en riktigt polisbil ser ut?! Vet en bil som är exakt som polisens. Och alla filmbilar, gäller lagen för de då oxå? Hets jakt...

Forummoderator
26 351 Inlägg
4 mars 2014
SafetyCar skrev:
STriiiker skrev:
Satt och kollade på aftonbladet och såg artikeln om någon nisse från stockholm som fått sin bil beslagtagen för att den såg i princip ut som en målad (fast det var en pick up)

Vad fan är det så jävla coolt att leka polis såhär? En sak att styla sin bil som en civil, men här blir ju allmänheten vilse i pannkakan.

Jag anser inte att det är bra, hoppas det går igenom en lagändring vad gäller detta, innan flera börjar polis styla. En pick up blir man lite fundersam på, men en nyare V70 kan ju för fan få konsekvenser.

För det första så liknade de inte alls en polisbil, den var blå/ gul och polis på sidan. Men en stor pickup med raka rör? Snarare en lastbil. Men men om polisen har kört kombi i flera år sen har de råd att köra pickup? Folk måste ju veta hur en riktigt polisbil ser ut?! Vet en bil som är exakt som polisens. Och alla filmbilar, gäller lagen för de då oxå? Hets jakt...

Kunde min mor nästan kliva in i en mörkgrön Saab 9000 i stället för min fars dåvarande mörkgröna Volvo 944, så tror jag allt egentligen inte är en omöjlighet när det kommer till att människan kan se fel..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 394 Inlägg
4 mars 2014
Mack skrev:
SafetyCar skrev:
STriiiker skrev:

Kunde min mor nästan kliva in i en mörkgrön Saab 9000 i stället för min fars dåvarande mörkgröna Volvo 944, så tror jag allt egentligen inte är en omöjlighet när det kommer till att människan kan se fel..

Sant, men glöm inte att det måste gnällas mkt wink

Forummoderator
26 351 Inlägg
4 mars 2014
granadadr skrev:
Mack skrev:
SafetyCar skrev:

Sant, men glöm inte att det måste gnällas mkt wink

Självfallet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

17 Inlägg
4 mars 2014
Caffe skrev:
Det finns rättsfall på att rätten bedömt att man får ha blåljus, då förbudet gäller "larmanordning" vilket enligt lagvrängarna var ljus+tuta så antingen ljus eller tuta borde vara tillåtet. Referens till rättsfallet finns någonstans i tråden...

Kan någon länka detta rättsfall då jag inte hittar det.

609 Inlägg
4 mars 2014
Konsekvenser blir att man åker på styrk om man låtsats vara polis. Det blir förvirrande för alla äldre, inte lika informerade som folk med bilintresse. Nu kör ju inte polisen bara saab och volvo längre i samma utsträckning, mb, passat är med, kanske tror folk att polisen kör "vilken modell som hellst" nu mera.

Alla har inte lika bra koll, många ser POLIS på sidan och antar att det är precis det det är. Och på håll kan det vara svårt att se skillnaden på färgen på den gula reflexen..

Sen ni som ska ha fungerande blåljus i era gamla civilbilar, ska ni vara med på utställningar?
Senast redigerat av STriiiker (4 mars 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
4 mars 2014
STriiiker skrev:
Konsekvenser blir att man åker på styrk om man låtsats vara polis. Det blir förvirrande för alla äldre, inte lika informerade som folk med bilintresse. Nu kör ju inte polisen bara saab och volvo längre i samma utsträckning, mb, passat är med, kanske tror folk att polisen kör "vilken modell som hellst" nu mera.

Alla har inte lika bra koll, många ser POLIS på sidan och antar att det är precis det det är. Och på håll kan det vara svårt att se skillnaden på färgen på den gula reflexen..

Sen ni som ska ha fungerande blåljus i era gamla civilbilar, ska ni vara med på utställningar?

Trams. Men nu är det ju inte att låtsas att vara polis för att man kör en målad bil, det är ju redan fastslaget på rättslig väg.

Och vad blir konsekvensen menar du av att folk på avstånd ser en bil som -skulle- kunna vara en polisbil? Förvirring "på håll" har jag svårt att se som en större konsekvens.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 mars 2014
ena polischefen, ang pickisen så tyckte han det var delvis bra då folk sänker hastigheten, men för hans egen skull och folks runt om som skulle kunna tro att det är en polis o antingen vill ha hjälp eller vill polisen ngt illa så var det inte lika bra... men vafan ut med mer målade i trafiken istället för civilbilar smile alltså polisen, sen om man vill stripa sin bil är det väl upp till var o en, kanske inte smart o köra så i ghettona men annars spelar det väl ingen större roll?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 mars 2014
bara inte varje människa börjar åka målat, då faller ju det bort med att polisen behöver synas, för då får man endå inte hjälp om man nu behöver det

1 944 Inlägg
4 mars 2014
Bjuder på några bilder på min kärra.

https://www1.garaget.org/archive/44/43636/324617/324617-3115045.jpg

https://www1.garaget.org/archive/44/43636/324617/324617-3098887.jpg

https://www1.garaget.org/archive/44/43636/324617/324617-3130756.jpg

https://www1.garaget.org/archive/44/43636/324617/324617-3240756.jpg

Tack för mig, Hej !

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 mars 2014
Helt sjukt va fin den är!

7 394 Inlägg
4 mars 2014

polis polis potatisgris wink

nää personligen tycker jag detär konstigt att han med dodgen fick den beslagen,, då volvon från Eskilstuna bevisligen var laglig,, klart polisen i ett nötskal,, de vill bara utöva sin makt sad

1 436 Inlägg
4 mars 2014
apachebalou skrev:
Caffe skrev:
Beskillen har fel. Det är endast en larmanordning om det är tuta+ljus. Se hovrättsdom tidigare i tråden om bärgare+blåljus.

Ja det var det jag hade för mig också! Perfekt, ska kolla bärgare+blåljus, asgrymt om jag kan hänvisa till en hovrättsdom! Vad är bäst sen, ringa till stationens chef eller överklaga till trafikerket?

Nu ska jag vara lite tråkig, jag tror mitt inlägg har tagits bort, kan iaf inte hitta det. Här är det närmsta jag hittar: http://www.utkiken.net/forum/ovriga-dom … r-ha-2562/

Problemet är att de missat en annan lag som bes-mannen kanske kan...

Däremot har domstolen missat belysningsreglerna i 21 kapitlet som anger att 9 § Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Blå lykta tas inte upp i denna reglering där det å tvärtom framgår att en varningslykta ska vara orangegul. Bryter man mot föreskrifterna kan man straffas med böter. Bärgaren hade alltså en god portion tur och det är alltså INTE ok med blåljus på bilen, oaktat att det blev en friande dom gällande larmanordning.

Från: http://slrk.egetforum.se/ok-att-montera … 72-15.html

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

111 Inlägg
4 mars 2014
De är ju lika griniga på utländska och utdaterade modeller. Det har inget att göra med "föregivande av allmän ställning", eller om folk kan tro att den är riktig. Snuten drar bara en penismätartävling.

Varför bryr de sig om en en svartvit 142 i så fall? Eller en orangestripad Rover? Ingen kommer tro att en 40 år gammal volvo, eller en lika gammal utländsk polisbil är riktig.

EDIT: Såg nu att nån postade en gammal Amazonpolis. Ingen normalbegåvad människa kommer tro att den är riktig.
Senast redigerat av Doc_152 (4 mars 2014)

403 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
Caffe skrev:
apachebalou skrev:
Caffe skrev:
Beskillen har fel. Det är endast en larmanordning om det är tuta+ljus. Se hovrättsdom tidigare i tråden om bärgare+blåljus.

Ja det var det jag hade för mig också! Perfekt, ska kolla bärgare+blåljus, asgrymt om jag kan hänvisa till en hovrättsdom! Vad är bäst sen, ringa till stationens chef eller överklaga till trafikerket?

Nu ska jag vara lite tråkig, jag tror mitt inlägg har tagits bort, kan iaf inte hitta det. Här är det närmsta jag hittar: http://www.utkiken.net/forum/ovriga-dom … r-ha-2562/

Problemet är att de missat en annan lag som bes-mannen kanske kan...

Däremot har domstolen missat belysningsreglerna i 21 kapitlet som anger att 9 § Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Blå lykta tas inte upp i denna reglering där det å tvärtom framgår att en varningslykta ska vara orangegul. Bryter man mot föreskrifterna kan man straffas med böter. Bärgaren hade alltså en god portion tur och det är alltså INTE ok med blåljus på bilen, oaktat att det blev en friande dom gällande larmanordning.

Från: http://slrk.egetforum.se/ok-att-montera … 72-15.html

Här tar vi inte bort några inlägg så vidare en i Admin gör det;)

403 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
Doc_152 skrev:
De är ju lika griniga på utländska och utdaterade modeller. Det har inget att göra med "föregivande av allmän ställning", eller om folk kan tro att den är riktig. Snuten drar bara en penismätartävling.

Varför bryr de sig om en en svartvit 142 i så fall? Eller en orangestripad Rover? Ingen kommer tro att en 40 år gammal volvo, eller en lika gammal utländsk polisbil är riktig.

EDIT: Såg nu att nån postade en gammal Amazonpolis. Ingen normalbegåvad människa kommer tro att den är riktig.

Hehehe... Detta har inget med Amazonen att göra:P Han ville bara lätta upp stämningen:D
Senast redigerat av SafetyCar (4 mars 2014)

111 Inlägg
5 mars 2014
SafetyCar skrev:
Hehehe... Detta har inget med Amazonen att göra:P Han ville bara lätta upp stämningen:D

Det vet jag. Nämnde den bara för att den var målad identiskt till min 142. Och den var de griniga över ochså.

Skulle inte vara förvånad om de jävlas med amazomägaren ochså ifall han åker till mindre civiliserade ställen i sverige. Det är lätt uppe i skellefteå liksom, där har man riktiga poliser, inte gäng i matchade skjortor.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök