Nu kommer en UPPDATE

Jag har bytt turbo till n HX40 WII (inte äkta Holset) och fått bygga om lite och även bytt spridarna till ny renoverade med ett öppnings tryck på 2400psi när jag hade nere allt.
Här kommer bilder:
Började med att plocka av däcket på passagerarsidan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-a3700ac632ac02ccc23e3bd221ad2232.jpg]()
Plockade bort innerskärm ett absolut måste om man ska göra något med turbo eller spridare
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-cf9426345eff35609496d2872c3de892.jpg]()
Inte jätte lättåtkomligt men betydligt lättare och innerskärmen sitter med "bara" ca 30 skruv och en mutter
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-9533d4d267f1d283dccf8fc8eeb46006.jpg]()
Och vipps så va den gamla turbon borta
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-ec190afe41fe3f811a69995c000edccf.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-3117edab480eb6ee25ffd93d977a5789.jpg]()
Efter det så borrade jag och gängade ett hål i grenröret för avgastemp givaren 1/8 npt och hålet är 8,5 mm
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-f2590f6bc2993923f6f9abf6ce5f9325.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-982ecee213ee496f28ff3ee16a78f9f3.jpg]()
Det är ju ingen jätte skillnad på dom när dom ligger såhär
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-1d41a3eb6a34b35c2604aee58414faca.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-22929bf6581ca3559a305fe962e1ef0a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-a5fd312f303c8d26a76e62d77ff57627.jpg]()
Prov montage kändes som vi lyfte i och ur klumpen 1000 ggr. här ser den uppmärksamme även att insuget är kapat lite mer info angående detta kommer.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-f2366f9f7b1f57299fb79d14fd059a83.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-6f0ec8d9a366c8761d567a5c5af862bd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-b5b4c6e271ca511721f38a278ed45edb.jpg]()
Det stämmer rätt så bra är någon mm längre fram än den gamla turbon
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-4bde7d095a416533c772c65404b094df.jpg]()
Här är en bild på vart ja kapade insuget (Och ja jag har kapat 2 ggr pga ett litet hjärnsläpp;p) men insuget är iaf kortat ca 75 mm och detta är för att slippa kapa i turbon så sitter det en slanganslutning i änden. på dom sidorna ja läst på så har dom kapat bort V-bands flänsen på turbon och bara korta insuget någon centimeter. Men ja tyckte det va smartare att inte kapa i turbon.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-16f25e692c612e985d45e488d793980f.jpg]()
Såhär ser oljereturen ut detta va de enklaste sättet att göra på man kan säkert svetsa i en bit om man vill men eftersom det inte är något tryck på denna så tyckte ja det räckte med hydraul slang

(OBS inte rätt slang på bilden denna användes bara för att måtta)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-88537f82fb4cca1670d9f6de3389dc9e.jpg]()
Här är den adapter ni behöver för att kunna använda original olje mataren till turbon
M12x1.5 hane - 1/4 NPTF hona
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-990ee75d57cadca300fcd4b1b71089d2.jpg]()
Och ungefär här var klockan jätte sent och med dåligt med sömn och vätska och mat i kroppen så kom det ett mental breakdown men tillslut (Efter 3 omgörningar) så kom detta fäste till för man måste nämligen flytta waste gate klockan för att få plats med luftburken. Inte så avancerat kanske men krävdes en del tanke med bockar och hål på olika delning och funktion går före design ibland.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-22603d4a5fa6beafe3d486abd5dcec2d.jpg]()
Sen blev det lite dåligt med bilder under återmontering men såhär ser det faktiskt ut nu ser ju nästan original ut

![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-6efb1cf9271b92e685663112cef1d974.jpg]()
Och slutligen en liten bild på en av dom nya spridarna och dom nya retur ledningarna.
Va inte speciellt avancerat att byta jag gjorde på detta vis:
Passaerar sidan först starta upp bilen stäng av och så gjorde ja förar sidan och sen va det klart.
Kan rekommendera alla att köpa spridar hylsor för att lossa och även en öppen ringnyckel storlek 19 till spridar rören underlättar något fruktansvärt.
Och lämna in och kalibrera spridarna innan ni monterar och höj gärna trycket lite för med åren så sjunker öppningstrycket lite och då hamnar det där det ska vara jag höjde mina till 2400 PSI
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-bd4e178b504264ac4424484016410dc7.jpg]()
Så en liten utvärdering.
Tidsåtgång ca 2 dagar om man börjar tidigt och slutar sent 2,5 för mig som är lite morgontrött

svårighet lite över medel det mest avancerade var nog kapning av insug och fästet till wg klockan.
Bilen startar mycket lättare med dom nya spridarna och går lugnare på tomgång och gällande turbon har ja bara provkört lite på gården på jobbet då ja inte har någon downpipe än så den recensionen får komma nästa helg.
Här är en liten film på andra starten första hanns inte med vi va för exalterade att starta.
[video]http://www.garaget.org/video/144355[/video]
Tack Jocke för all hjälp