Inför sommaren i år velade jag om precis samma sak, så jag läste på om, och provkörde några exemplar av varje modell. Jag ville ha en cab som är rolig att köra, men som samtidigt går bra att pendla 4 mil/dag med, från tidig vår till sen höst.
Boxster S var den första jag testade. Av de tre bilarna tycker jag att denna helt klart är roligast att köra. Även om den bär med sig en viss tjejstämpel tycker jag att det är fel att kalla den kompromiss. Folk som gör det är ofta själva sugna på en Porsche, men har inte vågat slå till. 911 finns visserligen utan tak, men skillnaden är att Boxstern har utvecklats för att vara just en cab och inget annat. Utöver detta är Boxstern en mittmotorbil medan 911 har svansmotor, de är helt enkelt väldigt olika bilar.
Anledningen till att jag skrotade mina Boxster-planer var ett modellen är betydligt dyrare än konkurrenterna, framför allt när det gäller service, men även försäkringen visade sig vara mycket dyrare. I alla fall för mig.
Honda S2000 var den andra kandidaten och denna tilltalade mig något mer. Modellen är känd för att vara enormt driftsäker, vilket är ett stort plus. Jag testade 2,2L-varianten, då denna passar min körstil bättre. Den är inte fullt lika högvarvig, men den har lite bättre vridmoment vid lägre varvtal. Det innebär att man inte behöver varva som en idiot för att få tillgång till körglädjen som bilen gärna bjuder på. S2000 känns burkigare än sina konkurrenter, men det vägs upp av att den är billigast att både köpa och serva.
När jag kör en bil vill jag att förarmiljön ska vara tilltalande. Därför störde jag mig väldigt mycket på instrumentpanelen i S2000, den ser fruktansvärt 80-tal ut. I övrigt kan jag inte säga att jag hittade något jag inte gillade med bilen. Var dock noga med att ta ut en Carfax-rapport om du tittar på en USA-importerad S2000. Jag hittade flera stycken som visade sig ha varit kvaddade eller dränkta i översvämningar, men som sedan fixats till och exporterats.
BMW Z4 3,0 testade jag sist, den kändes helt klart som det vettigaste alternativet för mig och min körstil. Den starka sexan trycker på bra genom hela registret och den låter dessutom riktigt trevligt. Z4 känns även som att den är gjord för långa säsonger, då den har eluppvärmda säten, eluppvärmd bakruta i glas, dubbeltyg i suffletten och liknande detaljer som höjer komforten då klimatet inte är det bästa. Z4 är tyst och bekväm, även när den är nedcabbad och färdas i motorvägsfart. Något som förvånade mig var att Z4 visade sig vara billigast att försäkra, samtidigt som det är bilen som drar minst bensin av de tre. Ärligt talat hittade jag ingenting som jag inte gillade med BMW Z4, förutom möjligtvis rattens utformning. De hade gärna kunnat få sno ratten från exempelvis faceliftade E46. Det känns dock som en tämligen trivial detalj som inte ska påverka ett beslut.
Efter den här sommaren har jag dock tappat suget efter en cab. Är det verkligen värt att ha en sådan i Sverige?