2612
Sök

Bilen Rycker - VOLVO 945 S 2,3

78 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Tjjuue smile

Jag har en Volvo 945 2,3 L från 1995 med motorkod: B230FD.

Har irriterat mig länge nu på att min volvo går ryckigt och slött. Med ryckigt menar jag då att mitt i en acceleration så rycker bilen till som att den bara plötsligt inte får bensin eller som att varvtalet inte är parallellt med gaspådraget. Jag upplever även bilen som mycket slöare än vad den tidigare varit. Detta sker hursomhelt vid kall som varm motor och i nästan vilka hastigheter som helst(när man ska accelerera upp sig).

Jag har bytt det mesta, tändstift, luftmassemätare, renoverat motor med olja och filter. Har även kollat felkoden, den säger inte heller någonting. Slängde även in bilen till en verkstad och dom stod oxå bara som fån och visste ingenting, även fast dom kände när dom provade bilen att den rycker när man ger gaspådrag. Någon som varit med om det?

Vad kan detta vara, hjälp någon kunnig! sad?

356 Inlägg
11 september 2012
Har liknande problem på min 940 med likadan motor, fast min rycker endast till några gånger precis när man kör iväg med kall motor. Väldigt störande...

Men i ditt fall, kanske igensatt bränslefilter? dålig rotor/fördelarlock?

78 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Equium skrev:
Har liknande problem på min 940 med likadan motor, fast min rycker endast till några gånger precis när man kör iväg med kall motor. Väldigt störande...

Men i ditt fall, kanske igensatt bränslefilter? dålig rotor/fördelarlock?

Bränslefiltret är bytt och det var inte det.(Det är ju inte så att det rycker på varjegaspådrag, men nästan alltid från låga hastigheter iaf!)

Går det att se om det är dåliga på något sätt?

356 Inlägg
12 september 2012
Har själv bytt rotor o fördelare och gjorde ingen skillnad i mitt fall, kanske svårt o se om dem är dåliga, stiften i fördelarlocket brukar väl bli slitna likaså rotorns blad.

Har slut på idéer på vad som kan vara fel, kanske någon annan som har något förslag?

78 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Equium skrev:
Har själv bytt rotor o fördelare och gjorde ingen skillnad i mitt fall, kanske svårt o se om dem är dåliga, stiften i fördelarlocket brukar väl bli slitna likaså rotorns blad.

Har slut på idéer på vad som kan vara fel, kanske någon annan som har något förslag?

Ska kika imorgon hur det ser ut. hmm Ja vi får då hoppas på det!

906 Inlägg
12 september 2012
Hmm jag hade detta felet på min gamle, dock 740, och en dag så rök avgasröret av, långt framme vid katten(hade haft en läcka en längre tid), sen bytte jag hela avgasröret och du upphörde även felet, vet inte om lambdan fick konstiga värden kanske, de försvann dock helt:)

=)

78 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
740Fors skrev:
Hmm jag hade detta felet på min gamle, dock 740, och en dag så rök avgasröret av, långt framme vid katten(hade haft en läcka en längre tid), sen bytte jag hela avgasröret och du upphörde även felet, vet inte om lambdan fick konstiga värden kanske, de försvann dock helt:)

Så det kan vara katalysatorn ? Hur kan man testa dethär ?

449 Inlägg
12 september 2012
har du bytt tändkablar låter som överslag i nån av tändkablarna.. sen kan de vara att kamremmen har kuggat nån kugg hit eller dit det gör den ju ganska slö

Full Fart Spar Tid!!!

78 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
har du bytt tändkablar låter som överslag i nån av tändkablarna.. sen kan de vara att kamremmen har kuggat nån kugg hit eller dit det gör den ju ganska slö

Jo kablar är bytt, kamremmen är bytt, fördelarlock och rotor med .. helt sjukt fel. Förstår det inte nånstans..

Kan det ha något att göra med bränslet? att pumpen är veck elr något?

302 Inlägg
12 september 2012
Kolla pumpen i tanken. Likadant beteende oavsett mängd soppa i tanken?

439 Inlägg
12 september 2012
hade liknande problem på min,bytte stift från nya feltema stift till ngk bp6es,inga problem kvar.

old,low and slow....

302 Inlägg
12 september 2012
nosferato skrev:
hade liknande problem på min,bytte stift från nya feltema stift till ngk bp6es,inga problem kvar.

Biltemastift är min stösrsta skräck. Har grävt fram NGK stift ur ett vebodsgolv som min amazon funkade med. Men med nya Biltemastift så startade den inte...

78 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
JonasCarlsson86 skrev:

Där (kan) det vara nå, när man kör och skakar om bilen(rattar snabt höger-vänster) när den håller på att hacka så hjälper det lite. Ska kika på det!
Är originalstift från volvo cool

439 Inlägg
12 september 2012
w0ug skrev:
JonasCarlsson86 skrev:

Där (kan) det vara nå, när man kör och skakar om bilen(rattar snabt höger-vänster) när den håller på att hacka så hjälper det lite. Ska kika på det!

hur många poler på stiftet?

old,low and slow....

78 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
JonasCarlsson86 skrev:

Har den pumpen något speciellt namn? googlat runt lite utan resultat, hur hittar jag den? smile

78 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
nosferato skrev:
w0ug skrev:
JonasCarlsson86 skrev:

hur många poler på stiftet?

Volvo original, vet inte vad dom har.

78 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
JonasCarlsson86 skrev:

Idag går det att kontatera då jag haft felet länge.
Den går riktigt dåligt med lite soppa i tanken. När det är fulltank hackar det nästan inte alls..

6 738 Inlägg
3 november 2012
w0ug skrev:
JonasCarlsson86 skrev:

Idag går det att kontatera då jag haft felet länge.
Den går riktigt dåligt med lite soppa i tanken. När det är fulltank hackar det nästan inte alls..

slangen som går från pumpen upp ur tanken har gått sönder på vägen, ta upp tankarmaturen o byt slang eller om du köper en ny tankarmatur wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök