Hejsan! tänkte att jag kanske skulle testa mig på att göra en projekt tråd till nya bil bygget! aldrig gjort en projekttråd förut, så kan bli spännande att se hur det går haha. Lyckades få tag i en cheva monte carlo som jag då köper utan motor och låda, med tankar på att bygga något eget, ganska speciellt i motor vägar.
Bilen är en 1987 Monte Carlo, ombyggd med helbur, helt ny bakvagn med banjo axel, plast skärmar runt om osv, återkommer till detaljerna!
Jag har alltid älskat amerikanska muskelbilar, speciellt i dragracing utförande, så fastnade för den här bilen direkt. ringde praktiskt taget upp ägaren och sa att jag köper den, innan jag ens hade kollat på den, vilket jag verkligen inte ångrar!
ett litet dilemma som jag har dock är att jag även älskar audi och deras 5 cylindriga motorer... men då jag ansåg att min lilla S2'a inte skulle fungera som jag vill i längden och ta mig dit jag vill så bestämde jag mig för att sälja den och bygga någonting nytt.
eftersom jag har en tendens att inte göra som alla andra så bestämde jag mig för att... ja... varför inte sätta en audi 2.5 liters motor i cheva chassit? tog nog inte mer än 10 minuter innan det var bestämt, och började redan kolla runt efter delar och bestämma hur jag skulle göra.
det vi kom fram till för motorn är;
- Borrat audi 2.5 liters block (upp till 2.7. ska öven o-ringas)
- JE- kolvar, special bygda
- H-profil stakar 157mm
- original diesel vev (ska palla nästan lika mycket som en billet vev, som jag ändå inte lyckats få tag på och leverans tiden är över 2-3 månader)
- ombyggd 7a topp moddat för diesel block (kommer lämnas in bör borrning, portning osv)
- cat-cams kammar med ställbara kamdrev
- race lager kit
- gördel kit
- Aeromotive Eliminator soppa pump
- 1700cc bosch spridare
- nuke fuelrail
- grenrör och insug kommer att special tilverkas av Cp-Service
- inte bestämt än vilken turbo jag ska köra med... får se vad det blir!
kommer köra med Nira i7x box.
när det gäller växellåda så blir det en preppad 3 stegad cheva 400 låda. kommer nog krävas en hel del moddning att få det att passa och lira.
det är så långt jag har kommit än så länge. ska försöka uppdatera här så ofta jag kan, om det finns intresse
bara att fråga om ni undrar något!
Mvh Mange